VNJ MB 53

Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik, Sverige, har en lang og stolt tradition for fremstilling af forskellige typer køretøjer og udstyr, herunder skinnebusser, som spillede en signifikant rolle i udviklingen af det svenske jernbanenet. Disse skinnebusser er et eksempel på svensk ingeniørkunst og innovation inden for offentlig transport.

Hägglunds & Söner blev grundlagt i 1899 i Örnsköldsvik, og virksomheden udviklede sig gennem årene til en betydelig producent af en række industriprodukter, herunder militært udstyr, køretøjer og jernbanemateriel. I midten af det 20. århundrede begyndte Hägglunds at fokusere på produktion af skinnebusser som en løsning på behovet for mere fleksibel og omkostningseffektiv persontransport på jernbanenettet, især på mindre trafikerede strækninger.

Hägglund skinnebusser var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed i drift. De var drevet af en dieselmotor og designet til at operere i Sveriges ofte barske klima, med evnen til at håndtere både lave temperaturer og store mængder sne. Designfilosofien bag skinnebusserne lagde vægt på enkelthed, holdbarhed og brugervenlighed, både for passagerer og personale.

Skinnebusserne fra Hägglunds var typisk udstyret med rimelig komfortable passagersæder, god opvarmning og ofte faciliteter til at transportere både passagerer og gods, hvilket gjorde dem særdeles velegnede til de varierende transportbehov i de svenske landområder.

Hägglund skinnebusser blev anvendt på mange af de sekundære og tertiære jernbanelinjer over hele Sverige. De var særligt udbredte i de nordlige dele af landet, hvor deres robusthed og pålidelighed kunne komme til deres ret i områder med færre alternativer til offentlig transport. Disse køretøjer spillede en kritisk rolle i at opretholde forbindelser mellem små byer og landsbyer, hvilket understøttede både lokalsamfund og den bredere svenske økonomi.

Hägglund skinnebusserne har en særlig plads i den svenske jernbanehistorie, ikke kun som transportmidler, men også som symboler på den teknologiske udvikling og tilpasningsevne inden for svensk industri. Deres indførelse og anvendelse illustrerer en periode med innovation inden for offentlig transport, hvor tilgængelighed og effektivitet blev forbedret gennem teknisk nytænkning.

Nogle af Hägglund skinnebusserne kom til danske privatbaner i perioden omkring 1970.


Stamdata for VNJ MB 53

Byggeår1953
Byggenummer5.521
FabrikantHägglund
ModelHägglund skinnebus - Scania-Vabis D815 dieselmotor - årgang 1953-1954
Antal indkøbt13
KarrosseriStål
Tjenestevægt19.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK200 HK
MotorScania-Vabis D815 8 cylinder dieselmotor.
Transmission5-trins Wilson gearkasse.
BremsetypeTrykluftbremse og håndbremse
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
Akselrækkefølge0B2
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX115 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere17.600 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.700 mm og bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser53 pladser og toilet.
Antal toiletter1

Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
VNJ MB 532000I driftDansk Jernbane-Klub (DJK)
VNJ MB 531973.05.162000Varde Nørre Nebel Jernbane (VNJ)

VNJ MB 53 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HHJ YBM 2519535.524
HTJ S 3719535.502
OHJ S 3619535.509
VLTJ YBM 1219535.513
VLTJ YBM 1319535.525
VLTJ YBM 1519535.529
VLTJ YBM 1719535.508
VNJ MB 5119535.520
VNJ MB 5219545.532
VNJ MB 5319535.521
VNJ MB 5419535.528
ØSJS MB 2119535.531
ØSJS MB 2219545.533