Nohab, en artikel om Nohab
NOHAB: En Pioner i Svensk Industri og Lokomotivproduktion
Nydqvist & Holm AB (almindeligvis kendt som NOHAB) er en milepæl i svensk industrihistorie. Virksomheden blev grundlagt i 1847 i Trollhättan, Sverige, af Antenor Nydqvist, Johan Magnus Lidström og Carl Olof Holm. NOHAB begyndte som et jernværk og udviklede sig til at blive en alsidig industriproducent, der spillede en væsentlig rolle i både den svenske og internationale industri, især inden for produktion af lokomotiver, dieselgeneratorer og tungt maskineri.Fra Jernværk til Lokomotivproduktion
NOHAB blev etableret i Trollhättan, en by kendt for sin strategiske beliggenhed ved Göta älv, hvilket gjorde den til et industrielt knudepunkt i Sverige. De første år fokuserede NOHAB på produktion af jern og stål, men virksomheden udvidede hurtigt sit område til også at omfatte fremstilling af maskineri og udstyr til den voksende svenske industri.I begyndelsen af det 20. århundrede begyndte NOHAB at fremstille damplokomotiver, hvilket markerede en ny æra for virksomheden. NOHABs lokomotiver blev hurtigt afgørende for udviklingen af jernbanetransport i Sverige og mange andre lande. I de følgende årtier udvidede virksomheden sin produktion til også at inkludere diesel-elektriske lokomotiver, som blev kendt for deres pålidelighed og kvalitet. NOHAB leverede lokomotiver til flere jernbaneselskaber, herunder det danske DSB, hvor modeller som Litra MY, MX, og MZ blev særligt populære.
International Ekspansion og Teknologisk Innovation
NOHABs lokomotiver og industriprodukter blev eksporteret til markeder langt ud over Sveriges grænser, herunder lande i Europa, Mellemøsten, og Afrika. En af de mest bemærkelsesværdige eksporter var til Ungarn, hvor NOHAB-diesellokomotiver blev et ikonisk symbol på jernbanetransport.Udover lokomotiver var NOHAB også en aktiv spiller inden for produktion af dieselgeneratorer, turbiner og andre tunge maskiner. Virksomheden var kendt for sin evne til at innovere og tilpasse sig skiftende teknologiske og markedsmæssige behov.
Fusioner, Økonomiske Udfordringer og Lukning
I løbet af 1970'erne og 1980'erne stod NOHAB, ligesom mange traditionelle industrielle virksomheder, over for store økonomiske udfordringer. Dette førte til flere omstruktureringer, og i 1974 fusionerede NOHAB med Bofors, et andet svensk firma, og blev til AB Bofors-Nohab. Trods deres stolte historie og teknologiske bedrifter blev NOHAB tvunget til at ophøre som en sammenhængende enhed i 1986.NOHABs Arv
NOHABs bidrag til den industrielle udvikling, både i Sverige og internationalt, er uomtvisteligt. Deres lokomotiver, især de ikoniske diesel-elektriske modeller, forbliver højt værdsatte blandt jernbaneentusiaster, og mange af dem er bevaret som historiske artefakter.Links til supplerende læsning:
sv.wikipedia.org (Beskrivelse af Nohab)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Nohab)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Nohab)
www.innovatum.se (Beskrivelse af Nohab)
www.historiskt.nu (Beskrivelse af Nohab)
www.christianbruun.dk (Beskrivelse af Nohab)
Nohab har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra D (I) - Nohab | Nohab | 8 | |
DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK | Nohab | 20 | |
DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK | Nohab | 25 | |
DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.500 HK | Nohab | 5 | |
DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK | Nohab | 39 | |
DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.950 HK | Nohab | 15 | |
DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.253 HK | Nohab | 10 | |
DSB Litra MZ serie (II) - Nohab 3.253 HK | Nohab | 16 | |
DSB Litra MZ serie (III) - Nohab 3.845 HK | Nohab | 20 | |
DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.845 HK | Nohab | 15 |
Nohab har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB D 834 | 1907 | 864 | ||
DSB D 835 | 1907 | 865 | ||
DSB D 836 | 1907 | 866 | ||
DSB D 837 | 1907 | 867 | ||
DSB D 838 | 1907 | 868 | ||
DSB D 839 | 1907 | 869 | ||
DSB D 840 | 1907 | 870 | ||
DSB D 841 | 1907 | 871 | ||
DSB MY 1101 | 1954 | 2.242 | Veteran | |
DSB MY 1102 | 1954 | 2.243 | Ophugget | |
DSB MY 1103 | 1954 | 2.244 | Ophugget | |
DSB MY 1104 | 1954 | 2.245 | Veteran | |
DSB MY 1105 | 1955 | 2.319 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1106 | 1955 | 2.320 | Ophugget | |
DSB MY 1107 | 1955 | 2.321 | Ophugget | |
DSB MY 1108 | 1956 | 2.322 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1109 | 1956 | 2.323 | Ophugget | |
DSB MY 1110 | 1956 | 2.324 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1111 | 1956 | 2.325 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1112 | 1956 | 2.326 | Veteran | |
DSB MY 1113 | 1956 | 2.327 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1114 | 1956 | 2.328 | Ophugget | |
DSB MY 1115 | 1956 | 2.329 | Ophugget | |
DSB MY 1116 | 1956 | 2.330 | Ophugget | |
DSB MY 1117 | 1956 | 2.331 | Ophugget | |
DSB MY 1118 | 1956 | 2.332 | Ophugget | |
DSB MY 1119 | 1956 | 2.333 | Ophugget | |
DSB MY 1120 | 1956 | 2.334 | Ophugget | |
DSB MY 1121 | 1956 | 2.335 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1122 | 1956 | 2.336 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1123 | 1956 | 2.337 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1124 | 1956 | 2.338 | Ophugget | |
DSB MY 1125 | 1957 | 2.366 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1126 | 1957 | 2.367 | Veteran | |
DSB MY 1127 | 1957 | 2.368 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1128 | 1957 | 2.369 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1129 | 1957 | 2.370 | Ophugget | |
DSB MY 1130 | 1957 | 2.371 | Ophugget | |
DSB MY 1131 | 1957 | 2.372 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1132 | 1957 | 2.373 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1133 | 1957 | 2.374 | Ophugget | |
DSB MY 1134 | 1957 | 2.375 | I drift i Danmark | |
DSB MY 1135 | 1957 | 2.376 | Veteran | |
DSB MY 1136 | 1957 | 2.377 | Ophugget | |
DSB MY 1137 | 1957 | 2.378 | Ophugget | |
DSB MY 1138 | 1958 | 2.379 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1139 | 1958 | 2.380 | Ophugget | |
DSB MY 1140 | 1958 | 2.381 | Ophugget | |
DSB MY 1141 | 1958 | 2.382 | Ophugget | |
DSB MY 1142 | 1958 | 2.383 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1143 | 1958 | 2.384 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1144 | 1958 | 2.385 | Ophugget | |
DSB MX 1001 | 1960 | 2.441 | Veteran | |
DSB MX 1002 | 1960 | 2.442 | Ophugget | |
DSB MX 1003 | 1960 | 2.443 | Ophugget | |
DSB MX 1004 | 1960 | 2.444 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1005 | 1961 | 2.445 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1006 | 1961 | 2.446 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1007 | 1961 | 2.447 | Ophugget | |
DSB MX 1008 | 1961 | 2.448 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1009 | 1961 | 2.449 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1010 | 1961 | 2.450 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1011 | 1961 | 2.451 | Ophugget | |
DSB MX 1012 | 1961 | 2.452 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1013 | 1961 | 2.453 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1014 | 1961 | 2.454 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1015 | 1961 | 2.455 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1016 | 1961 | 2.456 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1017 | 1961 | 2.457 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1018 | 1961 | 2.458 | Hensat | |
DSB MX 1019 | 1961 | 2.459 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1020 | 1961 | 2.460 | Ophugget | |
DSB MX 1021 | 1961 | 2.461 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1022 | 1961 | 2.462 | Ophugget | |
DSB MX 1023 | 1961 | 2.463 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1024 | 1961 | 2.464 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1025 | 1961 | 2.465 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1026 | 1961 | 2.466 | Ophugget | |
DSB MX 1027 | 1961 | 2.467 | Ophugget | |
DSB MX 1028 | 1961 | 2.468 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1029 | 1961 | 2.469 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1030 | 1961 | 2.470 | Ophugget | |
DSB MX 1031 | 1961 | 2.471 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1032 | 1961 | 2.472 | Ophugget | |
DSB MX 1033 | 1961 | 2.473 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1034 | 1962 | 2.474 | Ophugget | |
DSB MX 1035 | 1962 | 2.475 | Veteran | |
DSB MX 1036 | 1962 | 2.476 | Ophugget | |
DSB MX 1037 | 1962 | 2.477 | Ophugget | |
DSB MX 1038 | 1962 | 2.478 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1039 | 1962 | 2.479 | Ophugget | |
DSB MX 1040 | 1962 | 2.480 | Ophugget | |
DSB MX 1041 | 1962 | 2.481 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1042 | 1962 | 2.482 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1043 | 1962 | 2.483 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1044 | 1962 | 2.484 | Ophugget | |
DSB MX 1045 | 1962 | 2.485 | I drift i Danmark | |
DSB MY 1145 | 1964 | 2.596 | I drift i Danmark | |
DSB MY 1146 | 1964 | 2.597 | I drift i Danmark | |
DSB MY 1147 | 1964 | 2.598 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1148 | 1964 | 2.599 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1149 | 1964 | 2.600 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1150 | 1965 | 2.601 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1151 | 1965 | 2.602 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1152 | 1965 | 2.603 | I drift i Danmark | |
DSB MY 1153 | 1965 | 2.604 | I drift i Danmark | |
DSB MY 1154 | 1965 | 2.605 | Hensat | |
DSB MY 1155 | 1965 | 2.606 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1156 | 1965 | 2.607 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1157 | 1965 | 2.608 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1158 | 1965 | 2.609 | I drift i Danmark | |
DSB MY 1159 | 1965 | 2.610 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1401 | 1967 | 2.702 | Veteran | |
DSB MZ 1402 | 1968 | 2.703 | Ophugget | |
DSB MZ 1403 | 1968 | 2.704 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1404 | 1968 | 2.705 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1405 | 1968 | 2.706 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1406 | 1968 | 2.707 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1407 | 1968 | 2.708 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1408 | 1968 | 2.709 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1409 | 1969 | 2.710 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1410 | 1969 | 2.711 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1411 | 1970 | 2.760 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1412 | 1970 | 2.761 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1413 | 1970 | 2.762 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1414 | 1970 | 2.763 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1415 | 1970 | 2.764 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1416 | 1970 | 2.765 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1417 | 1970 | 2.766 | Ophugget | |
DSB MZ 1418 | 1970 | 2.767 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1419 | 1970 | 2.768 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1420 | 1970 | 2.769 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1421 | 1970 | 2.770 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1422 | 1970 | 2.771 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1423 | 1970 | 2.772 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1424 | 1970 | 2.773 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1425 | 1970 | 2.774 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1426 | 1970 | 2.775 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1427 | 1972 | 2.858 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1428 | 1972 | 2.859 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1429 | 1973 | 2.860 | Hensat | |
DSB MZ 1430 | 1973 | 2.861 | Ophugget | |
DSB MZ 1431 | 1973 | 2.862 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1432 | 1973 | 2.863 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1433 | 1973 | 2.864 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1434 | 1973 | 2.865 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1435 | 1973 | 2.866 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1436 | 1973 | 2.867 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1437 | 1973 | 2.868 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1438 | 1973 | 2.869 | Ophugget | |
DSB MZ 1439 | 1973 | 2.870 | Hensat | |
DSB MZ 1440 | 1973 | 2.871 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1441 | 1973 | 2.872 | Ophugget | |
DSB MZ 1442 | 1973 | 2.873 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1443 | 1974 | 2.874 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1444 | 1974 | 2.875 | Ophugget | |
DSB MZ 1445 | 1974 | 2.876 | Hensat | |
DSB MZ 1446 | 1974 | 2.877 | Ophugget | |
DSB MZ 1447 | 1977 | 3.013 | Ophugget | |
DSB MZ 1448 | 1977 | 3.014 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1449 | 1977 | 3.015 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1450 | 1977 | 3.016 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1451 | 1977 | 3.017 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1452 | 1977 | 3.018 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1453 | 1977 | 3.019 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1454 | 1977 | 3.020 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1455 | 1977 | 3.021 | Ophugget | |
DSB MZ 1456 | 1977 | 3.022 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1457 | 1978 | 3.023 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1458 | 1978 | 3.024 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1459 | 1978 | 3.025 | I drift i Danmark | |
DSB MZ 1460 | 1978 | 3.026 | Solgt til udlandet | |
DSB MZ 1461 | 1978 | 3.027 | Solgt til udlandet |