Henschel, en artikel om Henschel
Henschel: Tysklands Pioner inden for Transportudstyr og Militærproduktion
Henschel (Henschel und Sohn) var et velkendt tysk firma beliggende i Kassel, kendt for sin produktion af transportudstyr såsom lokomotiver, lastbiler og busser, samt pansrede køretøjer og våben i det 20. århundrede. Firmaet opnåede et solidt ry som en af de mest fremtrædende producenter af klassiske lokomotiver.Grundlæggelsen og Udviklingen af Henschel
Firmaet blev grundlagt i 1810 af Georg Christian Carl Henschel i Kassel. I 1837 udvidede hans søn, Carl Anton Henschel, virksomheden med endnu en fabrik. I 1848 begyndte Henschel at fremstille lokomotiver, og virksomheden blev hurtigt den største lokomotivproducent i Tyskland i det 20. århundrede. Blandt deres tidlige produktioner var 10 leddelte dampbiler bygget til Deutsche Reichsbahn, designet som varevogne baseret på Doble dampteknologi.Henschels Lokomotiver og Miljøbiler
I 1935 demonstrerede Henschel sin teknologiske ekspertise ved at opgradere deres damplokomotiver til højhastigheds-Streamliner-typer, som kunne nå en maksimal hastighed på 140 km/t ved at tilføje en aerodynamisk kappe over det oprindelige damplokomotiv. Ud over jernbanemateriel byggede Henschel også flere biler, hvoraf én blev brugt som Hermann Görings personalebil.Udvidelse til Lastbiler og Militærproduktion
Henschel begyndte at producere gearkasser i 1918 og udvidede i januar 1925 til at omfatte lastbiler og busser. I 1935 indledte firmaet produktionen af kampvognen Panzer I. Under Anden Verdenskrig spillede Henschel en central rolle i Tysklands militærproduktion, herunder licensproduktion af Dornier Do 17 Z bombeflyet og storstilet produktion af kampvognen Panzer III. Henschel var også den eneste producent af Tiger I og producerede sammen med Porsche den frygtede Tiger II.Efterkrigstidens Genopbygning og Omstrukturering
Ved afslutningen af krigen i 1945 havde Henschel omkring 8.000 arbejdere, der arbejdede på skift á 12 timer, ofte ved brug af tvangsarbejde. Henschels fabrikker var blandt de vigtigste mål for de allieredes bombninger og blev næsten fuldstændig ødelagt. Produktionen blev dog genoptaget i 1948, og i 1964 blev Henschel en del af Rheinische Stahlwerke og blev omdøbt til Rheinstahl Henschel AG.Fusioner og Moderne Tider
I 1969 blev Henschels lastbilproduktion slået sammen med Hanomag, hvilket førte til dannelsen af Hanomag-Henschel, som senere blev overtaget af Daimler-Benz. I 1976 blev virksomheden en del af Thyssen-Henschel, og i 1990 fusionerede den med ABB Henschel AG. I 1996 blev virksomheden til ABB Daimler Benz Transportation Adtranz, som blev opkøbt af Bombardier omkring 2002.Den oprindelige fabrik i Kassel eksisterer stadig og er i dag en af verdens største producenter af lokomotiver under navnet Henschel Antriebstechnik.
Links til supplerende læsning:
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Henschel)www.werkbahn.de (Beskrivelse af Henschel)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Henschel)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Henschel)
www.henschel.eu (Beskrivelse af Henschel)
www.albert-gieseler.de (Beskrivelse af Henschel)
Henschel har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra D (I) - Henschel | Henschel | 10 | |
DSB Litra EA - Henschel årgang 1984 | Henschel | 2 | |
DSB Litra ME (II) - Henschel | Henschel | 37 | |
DSB Litra MH (I) - Henschel | Henschel | 3 | |
HLA - Henschel 1B0 årgang 1913 | Henschel | 2 | |
HLA - Henschel 1C0 årgang 1913 | Henschel | 2 | |
OHJ - Henschel Litra C | Henschel | 2 | |
OHJ-HTJ - Henschel årgang 1905-1907 | Henschel | 2 | |
SFJ - Henschel årgang 1910-1917 | Henschel | 4 |
Henschel har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB D 801 | 1902 | 5.981 | ||
DSB D 802 | 1902 | 5.982 | ||
DSB D 803 | 1902 | 5.983 | ||
DSB D 804 | 1902 | 5.984 | ||
DSB D 805 | 1902 | 5.985 | ||
DSB D 811 | 1905 | 6.964 | ||
DSB D 812 | 1905 | 6.965 | ||
DSB D 813 | 1905 | 6.966 | ||
DSB D 814 | 1905 | 6.967 | ||
DSB D 815 | 1905 | 6.968 | ||
OHJ 9 | 1905 | 7.195 | ||
HTJ 10 | 1907 | 8.126 | ||
SNB 29 | 1910 | 10.034 | ||
OHJ 11 | 1912 | 11.337 | ||
HLA 1 | 1913 | 10.811 | ||
HLA 2 | 1913 | 10.809 | ||
HLA 3 | 1913 | 10.812 | ||
HLA 4 | 1913 | 10.810 | ||
OHJ 12 | 1914 | 12.736 | ||
SFB 32 | 1917 | 14.298 | ||
SFB 33 | 1917 | 14.299 | ||
DSB ME 1501 | 1981 | 32.481 | Veteran | |
DSB ME 1502 | 1981 | 32.482 | Ophugget | |
DSB ME 1503 | 1981 | 32.483 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1504 | 1981 | 32.484 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1505 | 1981 | 32.485 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1506 | 1981 | 32.486 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1507 | 1981 | 32.487 | Ophugget | |
DSB ME 1508 | 1981 | 32.505 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1509 | 1981 | 32.506 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1510 | 1981 | 32.507 | Ophugget | |
DSB ME 1511 | 1981 | 32.508 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1512 | 1981 | 32.509 | Ophugget | |
DSB ME 1513 | 1981 | 32.510 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1514 | 1981 | 32.511 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1515 | 1981 | 32.512 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1516 | 1981 | 32.513 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1517 | 1983 | 32.570 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1518 | 1983 | 32.571 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1519 | 1983 | 32.572 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1520 | 1983 | 32.573 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1521 | 1983 | 32.634 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1522 | 1983 | 32.635 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1523 | 1983 | 32.636 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1524 | 1983 | 32.637 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1525 | 1983 | 32.638 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1526 | 1983 | 32.726 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1527 | 1983 | 32.727 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1528 | 1983 | 32.728 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1529 | 1983 | 32.729 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1530 | 1983 | 32.730 | Solgt til udlandet | |
DSB EA 3001 | 1984.09.17 | 32.741 | Ophugget | |
DSB EA 3002 | 1984.10.14 | 32.742 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1531 | 1985 | 32.778 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1532 | 1985 | 32.779 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1533 | 1985 | 32.780 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1534 | 1985 | 32.781 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1535 | 1985 | 32.782 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1536 | 1985 | 32.783 | Solgt til udlandet | |
DSB ME 1537 | 1985 | 32.784 | Solgt til udlandet | |
DSB MG 5683 | 2013 | Solgt til udlandet |