Henschel, en artikel om Henschel




Henschel: Tysklands Pioner inden for Transportudstyr og Militærproduktion

Henschel (Henschel und Sohn) var et velkendt tysk firma beliggende i Kassel, kendt for sin produktion af transportudstyr såsom lokomotiver, lastbiler og busser, samt pansrede køretøjer og våben i det 20. århundrede. Firmaet opnåede et solidt ry som en af de mest fremtrædende producenter af klassiske lokomotiver.

Grundlæggelsen og Udviklingen af Henschel

Firmaet blev grundlagt i 1810 af Georg Christian Carl Henschel i Kassel. I 1837 udvidede hans søn, Carl Anton Henschel, virksomheden med endnu en fabrik. I 1848 begyndte Henschel at fremstille lokomotiver, og virksomheden blev hurtigt den største lokomotivproducent i Tyskland i det 20. århundrede. Blandt deres tidlige produktioner var 10 leddelte dampbiler bygget til Deutsche Reichsbahn, designet som varevogne baseret på Doble dampteknologi.

Henschels Lokomotiver og Miljøbiler

I 1935 demonstrerede Henschel sin teknologiske ekspertise ved at opgradere deres damplokomotiver til højhastigheds-Streamliner-typer, som kunne nå en maksimal hastighed på 140 km/t ved at tilføje en aerodynamisk kappe over det oprindelige damplokomotiv. Ud over jernbanemateriel byggede Henschel også flere biler, hvoraf én blev brugt som Hermann Görings personalebil.

Udvidelse til Lastbiler og Militærproduktion

Henschel begyndte at producere gearkasser i 1918 og udvidede i januar 1925 til at omfatte lastbiler og busser. I 1935 indledte firmaet produktionen af kampvognen Panzer I. Under Anden Verdenskrig spillede Henschel en central rolle i Tysklands militærproduktion, herunder licensproduktion af Dornier Do 17 Z bombeflyet og storstilet produktion af kampvognen Panzer III. Henschel var også den eneste producent af Tiger I og producerede sammen med Porsche den frygtede Tiger II.

Efterkrigstidens Genopbygning og Omstrukturering

Ved afslutningen af krigen i 1945 havde Henschel omkring 8.000 arbejdere, der arbejdede på skift á 12 timer, ofte ved brug af tvangsarbejde. Henschels fabrikker var blandt de vigtigste mål for de allieredes bombninger og blev næsten fuldstændig ødelagt. Produktionen blev dog genoptaget i 1948, og i 1964 blev Henschel en del af Rheinische Stahlwerke og blev omdøbt til Rheinstahl Henschel AG.

Fusioner og Moderne Tider

I 1969 blev Henschels lastbilproduktion slået sammen med Hanomag, hvilket førte til dannelsen af Hanomag-Henschel, som senere blev overtaget af Daimler-Benz. I 1976 blev virksomheden en del af Thyssen-Henschel, og i 1990 fusionerede den med ABB Henschel AG. I 1996 blev virksomheden til ABB Daimler Benz Transportation Adtranz, som blev opkøbt af Bombardier omkring 2002.

Den oprindelige fabrik i Kassel eksisterer stadig og er i dag en af verdens største producenter af lokomotiver under navnet Henschel Antriebstechnik.


Links til supplerende læsning:

de.wikipedia.org (Beskrivelse af Henschel)
www.werkbahn.de (Beskrivelse af Henschel)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Henschel)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Henschel)
www.henschel.eu (Beskrivelse af Henschel)
www.albert-gieseler.de (Beskrivelse af Henschel)


Henschel har leveret følgende materiel typer



Henschel har leveret følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB D 80119025.981
DSB D 80219025.982
DSB D 80319025.983
DSB D 80419025.984
DSB D 80519025.985
DSB D 81119056.964
DSB D 81219056.965
DSB D 81319056.966
DSB D 81419056.967
DSB D 81519056.968
OHJ 919057.195
HTJ 1019078.126
SNB 29191010.034
OHJ 11191211.337
HLA 1191310.811
HLA 2191310.809
HLA 3191310.812
HLA 4191310.810
OHJ 12191412.736
SFB 32191714.298
SFB 33191714.299
DSB ME 1501198132.481Veteran
DSB ME 1502198132.482Ophugget
Stedet er fotograferetDSB ME 1503198132.483Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1504198132.484Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1505198132.485Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1506198132.486Solgt til udlandet
DSB ME 1507198132.487Ophugget
Stedet er fotograferetDSB ME 1508198132.505Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1509198132.506Solgt til udlandet
DSB ME 1510198132.507Ophugget
DSB ME 1511198132.508Solgt til udlandet
DSB ME 1512198132.509Ophugget
Stedet er fotograferetDSB ME 1513198132.510Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1514198132.511Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1515198132.512Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1516198132.513Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1517198332.570Solgt til udlandet
DSB ME 1518198332.571Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1519198332.572Solgt til udlandet
DSB ME 1520198332.573Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1521198332.634Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1522198332.635Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1523198332.636Solgt til udlandet
DSB ME 1524198332.637Solgt til udlandet
DSB ME 1525198332.638Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1526198332.726Solgt til udlandet
DSB ME 1527198332.727Solgt til udlandet
DSB ME 1528198332.728Solgt til udlandet
DSB ME 1529198332.729Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1530198332.730Solgt til udlandet
DSB EA 30011984.09.1732.741Ophugget
DSB EA 30021984.10.1432.742Solgt til udlandet
DSB ME 1531198532.778Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1532198532.779Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1533198532.780Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1534198532.781Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1535198532.782Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1536198532.783Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB ME 1537198532.784Solgt til udlandet
DSB MG 56832013Solgt til udlandet