Hägglund, en artikel om Hägglund
Hägglund & Söner: Fra Savværk til Global Leverandør
Hägglund & Söner blev grundlagt i 1844 af brødrene Johan og Jonas Hägglund i Örnsköldsvik, Sverige. Virksomheden startede som et savværk og jernstøberi. I de følgende årtier oplevede Hägglund & Söner en periode med vækst og ekspansion, hvor de begyndte at producere maskiner til skovbrug og savværksindustrien.Fokus på Skovbrugsmaskiner
I 1870'erne begyndte Hägglund & Söner at fokusere på udvikling af nye maskiner til skovbrug. Virksomheden var blandt de første til at producere dampdrevne kraner og skovningsmaskiner. Hägglund & Söner eksporterede også deres maskiner til et stadigt stigende antal lande.Diversificering og Global Ekspansion
I begyndelsen af 1900-tallet diversificerede Hägglund & Söner deres produktion ved at begynde at fremstille lokomotiver, skibe og kraner til havneindustrien. Virksomheden etablerede datterselskaber i flere europæiske lande og i USA.Krigsårene og Efterkrigstiden
Under Første Verdenskrig producerede Hägglund & Söner krigsmateriel til den svenske hær. Efter krigen oplevede virksomheden en nedgang, men formåede at genopbygge sig selv i 1930'erne. Under Anden Verdenskrig blev Hägglund & Söner en af Sveriges største leverandører af krigsmateriel, trods bombardementer af fabrikkerne i Örnsköldsvik.Efterkrigstidens Vækst og Innovation
Efter krigen genopbyggede Hägglund & Söner deres fabrikker og oplevede vækst i 1950'erne og 1960'erne. Virksomheden begyndte at producere pansrede mandskabsvogne og missiler til det svenske forsvar.Bidrag til Jernbaneindustrien
Mindre kendt, men ikke mindre betydningsfuldt, er virksomhedens bidrag til jernbaneindustrien med udviklingen af skinnebusser. Disse transportmidler var mere fleksible og billigere end traditionelle tog og blev hurtigt populære i Sverige og andre lande. Hägglund & Söners skinnebusser var kendt for deres pålidelighed, økonomi og effektivitet.Strukturelle Ændringer og Global Udvikling
I 1970'erne og 1980'erne gennemgik Hägglund & Söner strukturelle ændringer, hvor virksomheden solgte flere datterselskaber og fokuserede på sin kerneforretning inden for produktion af pansrede mandskabsvogne og missiler. I 1994 blev Hägglund & Söner overtaget af BAE Systems, hvilket styrkede virksomhedens position på det internationale marked.Hägglund & Söner i Dag
I dag er Hägglund & Söner en del af BAE Systems Hägglunds og er en førende leverandør af pansrede mandskabsvogne som CV90 og Stridsvagn 122. Virksomheden er kendt for sin innovative teknologi, høje kvalitet og globale tilstedeværelse.Links til supplerende læsning:
sv.wikipedia.org (Beskrivelse af Hägglund)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Hägglund)
www.hagglunds.se (Beskrivelse af Hägglund)
www.gostahagglund.se (Beskrivelse af Hägglund)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Hägglund)
xn--jrnvgshistoria-5hbd.se (Beskrivelse af Hägglund)
Hägglund har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
Hägglund skinnebus - Scania-Vabis D815 dieselmotor - årgang 1953-1954 | Hägglund | 13 |
Hägglund har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
HHJ YBM 25 | 1953 | 5.524 | ||
HTJ S 37 | 1953 | 5.502 | ||
OHJ S 36 | 1953 | 5.509 | ||
VLTJ YBM 12 | 1953 | 5.513 | ||
VLTJ YBM 13 | 1953 | 5.525 | ||
VLTJ YBM 15 | 1953 | 5.529 | ||
VLTJ YBM 17 | 1953 | 5.508 | ||
VNJ MB 51 | 1953 | 5.520 | ||
VNJ MB 53 | 1953 | 5.521 | ||
VNJ MB 54 | 1953 | 5.528 | ||
ØSJS MB 21 | 1953 | 5.531 | ||
VNJ MB 52 | 1954 | 5.532 | ||
ØSJS MB 22 | 1954 | 5.533 |