Siemens Mobility GmbH, en artikel om Siemens Mobility GmbH
Siemens Mobility GmbH: En Pioner inden for Jernbanetransport og Teknologisk Innovation
Siemens Mobility GmbH begyndte sin rejse med grundlæggelsen af Waggon-Fabrik AG Uerdingen den 16. marts 1898. Fabrikken, som blev overtaget af Siemens i 1989, har gennem årene vokset sig større og beskæftiger i dag mere end 2.000 ansatte, der arbejder med design, udvikling og produktion af tog og elektriske komponenter. Siemens Mobilitys historie er tæt knyttet til den industrielle revolution og afspejler den teknologiske udvikling inden for mobilitetssektoren gennem mere end et århundrede. Siemens Mobility har været en central aktør i at forme moderne jernbanetransport ved hjælp af innovation og teknologisk lederskab, fra de tidlige dampdrevne lokomotiver til nutidens højhastighedstog og elektriske transportsystemer.Siemens' Engagement i Jernbanetransport
Siemens' engagement i transportsektoren begyndte allerede i det 19. århundrede med Werner von Siemens, grundlæggeren af Siemens AG, som udførte banebrydende arbejde inden for elektrisk ingeniørvidenskab. I 1879 præsenterede Siemens den første elektriske jernbane på verdensudstillingen i Berlin. Dette eksperimentelle sporvognssystem markerede begyndelsen på elektrificeringen af jernbanetransporten og lagde fundamentet for Siemens Mobilitys fremtidige udvikling. Siemens har siden leveret metrosystemer til en lang række byer verden over, herunder München, Berlin og Shanghai.Siemens' Produktion og Teknologiske Fremskridt
Siemens Mobility GmbH producerer årligt omkring 600 jernbanekøretøjer. På fabrikkens produktionsområde på cirka 74.000 m² og logistikområde på omkring 64.200 m² fremstilles nogle af de mest avancerede tog, herunder Mireo, Desiro, Velaro og ICE4. Siemens har været en af de første virksomheder til at udvikle højhastighedstog, og den 1. maj 1988 satte ICE-toget (IC Experimental) en verdensrekord med en hastighed på 406,3 km/t.Siemens Mobility GmbH er i gang med en omlægning af produktionen fra dieseltog til brint- og batteridrevne tog i form af Mireo Plus H og Mireo Plus B. Disse togtyper kombinerer innovation og bæredygtighed og er særligt designet til strækninger, hvor elektrificering med luftledninger ikke er praktisk eller økonomisk forsvarligt.
Siemens Mobility: En Global Leder i Bæredygtig Jernbanetransport
Siemens Mobility GmbH er i færd med at omlægge produktionen fra dieseltog til brint- og batteridrevne tog som Mireo Plus H og Mireo Plus B. Disse togtyper kombinerer innovation og bæredygtighed og er designet til strækninger, hvor elektrificering med luftledninger hverken er mulig eller økonomisk forsvarlig. Denne omlægning afspejler Siemens' fortsatte engagement i at udvikle grønne løsninger for fremtidens transport.Siemens' Bidrag til Jernbaneindustrien
Gennem det 20. århundrede har Siemens konstant været på forkant med innovation inden for jernbaneindustrien. Virksomheden var blandt de første til at udvikle elektriske lokomotiver og signaleringsteknologier, der betydeligt har forbedret effektiviteten, sikkerheden og hastigheden af jernbanetransport. Siemens' bidrag til elektrificeringen af jernbaner globalt har ikke kun revolutioneret driften af tog, men har også været med til at reducere transportsektorens miljømæssige fodaftryk.Global Ekspansion og Teknologisk Lederskab
Siemens Mobility har ikke begrænset sin virksomhed til Tyskland, men har udvidet sit globale fodaftryk ved at etablere produktionsfaciliteter, forskningscentre og vedligeholdelsesdepoter over hele verden. Siemens har spillet en nøglerolle i mange landes overgang til moderne og effektive jernbanesystemer. Dette inkluderer levering af højhastighedstog til Kina, bybanesystemer i Mellemøsten og signaleringsteknologi til jernbanenetværk i Europa og Nordamerika.Teknologisk Lederskab og Bæredygtighed
Siemens Mobility er kendt for sit teknologiske lederskab, især inden for automatisering, digitalisering og elektrificering af transport. Virksomheden har været en pioner inden for udviklingen af højhastighedstog som ICE (Intercity-Express) i Tyskland og har sat standarder for hastighed, komfort og effektivitet i jernbanetransport. Siemens har også ledet vejen i udviklingen af eMobility-løsninger, herunder eHighway-systemer og elektriske busser, der understøtter overgangen til bæredygtig mobilitet. I en verden, der står over for stigende miljømæssige udfordringer, fortsætter Siemens Mobility med at udvikle innovative og bæredygtige transportløsninger.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Siemens Mobility GmbH)www.mobility.siemens.com (Beskrivelse af Siemens Mobility GmbH)
www.mobility.siemens.com (Beskrivelse af Siemens Mobility GmbH)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Siemens Mobility GmbH)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Siemens Mobility GmbH)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Siemens Mobility GmbH)
Siemens Mobility GmbH har leveret følgende materiel typer
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra EB - Siemens Vectron Årgang 2020-2022 | Siemens Mobility GmbH | 42 | |
DSB Litra EG - Siemens EuroSprinter ES64 | Siemens Mobility GmbH | 13 | |
DSB Litra MK (II) - Siemens Vossloh årgang 1996-1998 | Siemens Mobility GmbH | 25 | |
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000 | Siemens Mobility GmbH | 3 | |
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2002 | Siemens Mobility GmbH | 12 | |
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010 | Siemens Mobility GmbH | 8 | |
Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000 | Siemens Mobility GmbH | 1 | |
Siemens Desiro NJJ DM årgang 2004 | Siemens Mobility GmbH | 7 | |
Siemens LNJ - Lm | Siemens Mobility GmbH | 5 |
Siemens Mobility GmbH har leveret følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
LNJ Lm 21 | 1996 | 91.543 | Ophugget | |
DSB EG 3101 | 1999 | 20.424 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3102 | 1999 | 20.425 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3103 | 1999 | 20.426 | I drift i Danmark | |
LNJ Lm 22 | 1999 | 91.864 | I drift i Danmark | |
LNJ Lm 23 | 1999 | 91.865 | I drift i Danmark | |
LNJ Lm 24 | 1999 | 91.866 | I drift i Danmark | |
LNJ Lm 25 | 1999 | 91.867 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3104 | 2000 | 20.427 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3105 | 2000 | 20.428 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3106 | 2000 | 20.429 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3107 | 2000 | 20.430 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3108 | 2000 | 20.431 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3109 | 2000 | 20.432 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3110 | 2000 | 20.433 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3111 | 2000 | 20.434 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3112 | 2000 | 20.435 | I drift i Danmark | |
DSB EG 3113 | 2000 | 20.436 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4951-4971 | 2000 | A-unit MQ 4951: 92834 og B-unit MQ 4971: 92835 | Tilbageleveret | |
DSB MQ 4952-4972 | 2000 | A-unit MQ 4952: 92836 og B-unit MQ 4972: 92837 | Tilbageleveret | |
DSB MQ 4953-4973 | 2000 | A-unit MQ 4953: 92838 og B-unit MQ 4973: 92839 | Tilbageleveret | |
HHGB DM 101-201 | 2000 | A-unit DM 101: 92840 og B-unit DM 201: 92841 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4111-4911 | 2002 | 93064 og 93065 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4112-4912 | 2002 | 93066 og 93067 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4113-4913 | 2002 | 93068 og 93069 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4114-4914 | 2002 | 93070 og 93071 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4115-4915 | 2002 | 93072 og 93073 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4116-4916 | 2002 | 93074 og 93075 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4117-4917 | 2002 | 93076 og 93077 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4118-4918 | 2002 | 93078 og 93079 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4119-4919 | 2002 | 93080 og 93081 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4120-4920 | 2002 | 93082 og 93082 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4121-4921 | 2002 | 93084 og 93085 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4122-4922 | 2002 | 93086 og 93087 | I drift i Danmark | |
NJJ DM 501 | 2004 | A-unit DM 541: 93588 og B-unit DM 571: 93589 | I drift i Danmark | |
NJJ DM 502 | 2004 | A-unit DM 542: 93590 og B-unit DM 572: 93591 | I drift i Danmark | |
NJJ DM 503 | 2004 | A-unit DM 543: 93592 og B-unit DM 573: 93593 | I drift i Danmark | |
NJJ DM 504 | 2004 | A-unit DM 544: 93594 og B-unit DM 574: 93595 | I drift i Danmark | |
NJJ DM 505 | 2004 | A-unit DM 545: 93596 og B-unit DM 575: 93597 | I drift i Danmark | |
NJJ DM 506 | 2004 | A-unit DM 546: 93598 og B-unit DM 576: 93599 | I drift i Danmark | |
NJJ DM 507 | 2004 | A-unit DM 547: 93600 og B-unit DM 577: 93601 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4123-4923 | 2010 | 96388 og 96389 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4124-4924 | 2010 | 96390 og 96390 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4125-4925 | 2010 | 96392 og 96393 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4126-4926 | 2010 | 96394 og 96395 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4127-4927 | 2010 | 96396 og 96397 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4128-4928 | 2010 | 96398 og 96399 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4129-4929 | 2010 | 96400 og 96401 | I drift i Danmark | |
DSB MQ 4130-4930 | 2010 | 96402 og 96403 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3201 | 2020 | 22.790 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3202 | 2020 | 22.791 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3203 | 2020 | 22.792 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3204 | 2020 | 22.793 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3205 | 2020 | 22.794 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3206 | 2020 | 22.795 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3207 | 2020 | 22.796 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3208 | 2020 | 22.797 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3209 | 2021 | 22.798 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3210 | 2021 | 22.799 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3211 | 2021 | 22.800 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3212 | 2021 | 22.801 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3213 | 2021 | 22.802 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3214 | 2021 | 22.803 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3215 | 2021 | 22.804 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3216 | 2021 | 22.805 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3217 | 2021 | 22.806 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3218 | 2021 | 22.807 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3219 | 2021 | 22.808 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3220 | 2021 | 22.809 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3221 | 2021 | 22.810 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3222 | 2021 | 22.811 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3223 | 2021 | 22.812 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3224 | 2021 | 22.813 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3225 | 2021 | 22.814 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3226 | 2021 | 22.815 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3235 | 2021 | 23.046 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3236 | 2021 | 23.047 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3237 | 2021 | 23.048 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3238 | 2021 | 23.049 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3239 | 2021 | 23.050 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3240 | 2021 | 23.051 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3227 | 2022 | 22.969 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3228 | 2022 | 22.970 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3229 | 2022 | 22.977 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3230 | 2022 | 22.978 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3231 | 2022 | 22.984 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3232 | 2022 | 22.985 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3233 | 2022 | 22.991 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3234 | 2022 | 22.992 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3241 | 2022 | 23.052 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3242 | 2022 | 23.053 | I drift i Danmark |