DSB Litra ES - IC5 togsæt - Coradia Stream, en artikel om DSB Litra ES - IC5 togsæt - Coradia Stream
DSB's Litra ES (IC5): En Fremtidig Milepæl i Dansk Jernbanetransport
DSB's Litra ES, også kendt som IC5, repræsenterer en fremtidig tilføjelse til den danske jernbaneflåde og en betydelig opgradering af passageroplevelsen. IC5 er baseret på Alstoms Coradia Stream-platform, som leverer standardiserede togsæt til europæiske jernbaneoperatører.Justeringer og Tidsplan
Tidsplanen for IC5 har været genstand for flere justeringer, og passagerdriften forventes nu at starte i 2027, hvilket er to år senere end oprindeligt planlagt. Forsinkelserne skyldes flere faktorer, herunder behovet for at sikre, at IC5 opfylder de strenge kvalitets- og pålidelighedskrav, som DSB har fastsat. Alstom arbejder intensivt på at finjustere det endelige design og sikre, at produktionen opretholder de høje standarder, der forventes af det danske jernbanesystem.Design og Produktion
Designprocessen for IC5 har været kompleks og krævende, da selv små ændringer kan have store konsekvenser for det endelige produkt. Produktionen af IC5 er i gang på Alstoms fabrikker i Polen og Tyskland, og de første togsæt forventes at blive leveret til Danmark i løbet af 2025. Efter leveringen vil togsættene gennemgå omfattende kvalitetstests og myndighedsgodkendelser, før de kan sættes i passagerdrift.Investering i Fremtiden
IC5 repræsenterer en vigtig investering i DSB's fremtidige flåde og er designet til at levere en pålidelig og komfortabel rejseoplevelse for passagererne. Erfaringer fra lignende projekter, herunder Coradia Streams succesfulde implementering i Holland, har tjent som et værdifuldt referencepunkt for DSB i den videre proces med at bringe IC5 i drift.Forsinkelser og Fremtidsudsigter
Selvom forsinkelserne kan være udfordrende, er både DSB og Alstom forpligtet til at levere togsæt af høj kvalitet, der opfylder de danske passagerers forventninger og behov. DSB ser frem til at introducere IC5 og udvide mulighederne for passagertransport på tværs af Danmark.Links til supplerende læsning:
www.dsb.dk (Beskrivelse af DSB Litra ES (IC5) - Coradia Stream)www.dsb.dk (Beskrivelse af DSB Litra ES (IC5) - Coradia Stream)
Stamdata for DSB Litra ES - IC5 togsæt - Coradia Stream
Fabrikant | Alstom |
Model | DSB Litra ES - IC5 togsæt - Coradia Stream |
Antal indkøbt | 100 |
Karrosseri | Aluminium |
Fremdriftsmiddel | EL 25 kV/50 Hz |
Effekt i KW eller HK | 7.950 HK |
Transmission | Elektriske banemotorer |
Akselrækkefølge | B0'2'2'B0'+B0'2'B0 |
Antal trækkende aksler | 8 |
Hastighed MAX | 200 km/t |
Acceleration | 1,2 m/s2 fra 0 km/t til 70 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 109.400 mm |
Bredde | 2.820 mm |
Højde over skinner | 4.265 mm |
Akselafstand | 18.200 mm / 18.500 mm |
Hjuldiameter | 920 mm (ved slid min 840 mm) |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | ETCS BL 3, STM ZUB123 |
Antal pladser | 300 |
Døre pr. side | 5 |
Vogne pr. togsæt | 5 |
Dørbredde | 1.300 mm |
Indstigningshøjde | 620 mm |
Antal toiletter | 2 standard og 1 multifunktions toilet |
Kørestolspladser | 2 |
Antal cykelpladser | 12 |
Antal flexområder | 2 |