Scandia skinnebus - Frichs dieselmotor - årgang 1951-1952
Scandia Skinnebusser: En Central Del af Dansk Jernbanehistorie
Scandia skinnebusser, bygget af Scandia i Randers, er et fascinerende kapitel i historien om den danske jernbaneindustri og offentlig transport. Scandia, der blev etableret i 1858, spillede en central rolle i udviklingen af jernbanevogne og -materiel i Danmark og har en rig historie præget af innovation og kvalitet.Udviklingen af Skinnebusser til Økonomisk Persontransport
I midten af det 20. århundrede begyndte Scandia at fremstille skinnebusser som svar på behovet for mere økonomisk og fleksibel persontransport på jernbanenettet. Disse skinnebusser var lette, motoriserede vogne, designet til at operere på mindre rentable ruter, hvor traditionelle tog ikke var økonomisk forsvarlige.Karakteristika og Design af Scandia Skinnebusser
Scandia skinnebusser var kendetegnet ved deres relativt lette konstruktion og simple, men effektive design. Deres evne til at accelerere og bremse hurtigt gjorde dem ideelle til ruter med mange stop, hvor der var korte afstande imellem stationerne. Designet var også fleksibelt, med forskellige konfigurationer tilpasset passagerkapacitet og rutekrav. Mange af skinnebusserne havde en buslignende struktur med siddepladser langs siderne og en midtergang, hvilket gjorde det nemt for passagererne at stige af og på.Anvendelse og Betydning i Danmark
Scandia skinnebusser blev anvendt på en række sekundære linjer i Danmark og betjente mindre byer og landdistrikter. De spillede en afgørende rolle i at opretholde offentlig transport i områder, hvor det ellers ville have været udfordrende og dyrt at betjene med traditionelle tog. Deres effektivitet og fleksibilitet gjorde dem til et populært valg i efterkrigstidens Danmark, hvor der var fokus på genopbygning og modernisering af infrastrukturen.Bevaring og Historisk Betydning
Scandia skinnebusser repræsenterer en vigtig periode i dansk jernbanehistorie, hvor innovation og tilpasning til skiftende transportbehov var afgørende. De er et vidnesbyrd om Scandias evne til at designe og fremstille jernbanemateriel, der kunne møde specifikke lokale krav. I dag værdsættes Scandia skinnebusser af jernbaneentusiaster og historikere som eksempler på dansk ingeniørkunst. Nogle af dem er bevaret og restaureret af veteranjernbaner, hvor de fortsat vækker beundring og interesse.Scandias første skinnebus blev prøvekørt den 21. februar 1947 på RHJ, og efter et par justeringer bestod skinnebuskonceptet prøvekørslen den 26. marts 1947.
Stamdata for Scandia skinnebus - Frichs dieselmotor - årgang 1951-1952
Fabrikant | Scandia |
Model | Scandia skinnebus - Frichs dieselmotor - årgang 1951-1952 |
Antal indkøbt | 7 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 12.800 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 118 KW (160 HK) ved 2.000 o/min |
Motor | Frichs 8-cylinder 8115 CC dieselmotor |
Slagvolumen | 11.633 cm³ |
Cylinderdiameter | 115 mm |
Slaglængde | 140 mm |
Transmission | 4-trins mekanisk ZF-gearkasse |
Bremsetype | Trykluftsbremse |
Sammenkoblingstype | Centralkobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 75 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 14.280 mm |
Bredde | 2.890 mm |
Højde over skinner | 3.100 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 8.650 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Drivhjulsdiameter | 610 mm |
Løbehjulsdiameter | 610 mm |
Antal pladser | 47-52 pladser |
Døre pr. side | 2 stk. dobbeltdøre pr. side |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Scandia skinnebus
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
Scandia skinnebus - Frichs dieselmotor - årgang 1951-1952 | Scandia | 7 | |
Scandia skinnebus - Scania-Vabis dieselmotor - årgang 1947 | Scandia | 10 | |
Scandia skinnebus - Frichs dieselmotor - årgang 1948 | Scandia | 38 |
Scandia skinnebus - Frichs dieselmotor - årgang 1951-1952 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
LNJ SM 11 | 1952 (juli) | 20.884 | ||
LNJ SM 12 | 1952 (juli) | 20.885 | ||
LNJ SM 13 | 1952 (juli) | 20.886 | ||
LNJ SM 14 | 1952 (august) | 20.887 | ||
LNJ SM 15 | 1952 (august) | 20.881 | ||
LNJ SM 16 | 1952 (august) | 20.882 | ||
OHJ SM 16 | 1951 (september) | 20.744 |
Litteratur for: Scandia skinnebus - Frichs dieselmotor - årgang 1951-1952
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 3: Skinnebusser John Poulsen 1989 96 Bane Bøger |