DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960, en artikel om DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960
Introduktion til Frichs DSB Litra MT Rangerlokomotiver
Frichs DSB Litra MT rangerlokomotiver var en vigtig del af Danmarks Statsbaners (DSB) flåde af dieselelektriske lokomotiver. Disse lokomotiver blev designet og bygget af Frichs i Aarhus i perioden 1958-1960 for at imødekomme behovet for effektive ranger- og strækningslokomotiver på baner med spinkle spor.Funktion og Anvendelse
DSB bestilte i alt 17 MT-lokomotiver, nummereret 151-167, som blev anvendt til tung rangering og lettere strækningskørsel med godstog. Lokomotiverne blev primært brugt på sidebaner, godsbaner og større stationer, herunder færgehavne, hvor effektiv rangering var afgørende for logistikken.Udfordringer med Motorerne
En udfordring, som MT-lokomotiverne oprindeligt stod overfor, var motorproblemer med de 8-cylindrede Frichs 8.200CV-motorer. Disse problemer tvang DSB til at foretage en omfattende opgradering af lokomotiverne i 1968-1969, hvor de oprindelige motorer blev udskiftet med 12-cylindrede Maybach-Mercedes 820 B dieselmotorer. Efter denne opgradering kørte lokomotiverne uden væsentlige problemer i mange år og tjente DSB trofast frem til deres udrangering i slutningen af 1990'erne.Erstatning for Damp og Pålidelighed i Drift
DSB Litra MT-lokomotiverne blev anskaffet som erstatning for de store damprangerlokomotiver Litra Q. Selvom de i begyndelsen ikke helt levede op til forventningerne, blev de med tiden en pålidelig del af DSB's ranger- og godstransportflåde. Deres alsidighed og pålidelighed gjorde dem uundværlige på banerne, hvor de bidrog til at opretholde en effektiv og pålidelig jernbanedrift i Danmark.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960)
Stamdata for DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960
Fabrikant | Frichs |
Model | DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960 |
Antal indkøbt | 17 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 52.100 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 1.600 liter |
Effekt i KW eller HK | 361 KW (491 HK) ved 1.400 o/min - oprindelig 312 KW (425 HK) |
Motor | Maybach-Mercedes dieselmotor type 820 B med 12-cylindre - oprindelig Frichs V8 dieselmotor type 8200CV |
Transmission | Dieselelektrisk med 4 Thrige synkron DC banemotorer type BM 381 på hver 55 KW (75 HK) med en udveksling på 16/65. |
MAX togvægt | 500 Tons |
Sammenkoblingstype | Skruekobling |
Akselrækkefølge | B0'B0' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 90 km/t - oprindelig 70 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 12.490 mm |
Bredde | 3.150 mm |
Højde over skinner | 4.160 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 5.450 mm og bogieakselafstand 2.200 mm |
Drivhjulsdiameter | 1.000 mm |
Litteratur for: DSB Litra MT - Frichs årgang 1958-1960
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 9: Rangertraktorer John Poulsen og Peter Christensen 2019 160 Bane Bøger ApS 97887-91434-51-8 |