DSB Litra MH (I) - Henschel, en artikel om DSB Litra MH (I) - Henschel
DSB Litra MH fra Henschel: En Pioner i Dansk Dieselhydraulisk Jernbanedrift
DSB litra MH rangerlokomotiver markerede en vigtig overgangsperiode, hvor DSB omstillede sig fra dampkraft til moderne dieselhydrauliske lokomotiver til både rangering og strækningskørsel.I 1958 ønskede DSB at afprøve større dieselhydrauliske rangerlokomotiver og lejede derfor et prøvelokomotiv fra den tyske fabrik Henschel. Lokomotivet blev leveret i fabrikkens karakteristiske blå farve med betegnelsen DH 440, som står for Diesel Hydraulisk 440 HK. Efter vellykkede prøvekørsler besluttede DSB at anskaffe tre lokomotiver af denne type. Det oprindelige prøvelokomotiv, der blev nummereret 203, blev efterfølgende beholdt og ommalet i DSB's grønne farve.
En almindelig antagelse har været, at det oprindelige prøvelokomotiv blev returneret til Henschel-fabrikken, og at MH 203 var et andet lokomotiv. Men under en renovering og ommaling af MH 203 i foråret og sommeren 2006 blev det opdaget, at lokomotivet under flere lag maling stadig havde sin originale fabriksfarve. Dette beviste, at lokomotivet faktisk var det oprindelige prøvelokomotiv, som blev besluttet bevaret og restaureret tilbage til sin oprindelige farve.
De Tre MH-lokomotiver
De tre MH-lokomotiver, nummereret 201, 202 og 203, blev brugt til forskellige rangerings- og strækningsopgaver. Selvom MH-lokomotiverne var effektive og pålidelige i mange henseender, stødte de også på udfordringer, herunder hyppige afsporinger.En Vigtig Del af DSB's Lokomotivflåde
Gennem deres levetid beviste DSB litra MH rangerlokomotiverne sig som en vigtig del af DSB's lokomotivflåde og bidrog betydeligt til moderniseringen af dansk jernbanetransport. Deres historie og bidrag til jernbanedrift i Danmark udgør et værdifuldt kapitel i landets transportudvikling.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (I) - Henschel)
Stamdata for DSB Litra MH (I) - Henschel
Fabrikant | Henschel |
Model | DSB Litra MH (I) - Henschel |
Antal indkøbt | 3 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 40.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 323 kW (440 HK) ved 1.100 o/min. |
Motor | M.A.N. 8-Cylindre W8V17,5/22A |
Slagvolumen | 31.750 cm³ |
Cylinderdiameter | 175 mm |
Slaglængde | 220 mm |
Transmission | Dieselhydraulisk med Voith L37U transmission med trin og vendegear H.S.W.N. 1000/2 |
Start trækkraft | 135 kN |
Sammenkoblingstype | Skruekobling |
Akselrækkefølge | 0C0 |
Antal trækkende aksler | 3 |
Hastighed MAX | 60 km/t - dog kun 30 km/t under rangering |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 9.440 mm |
Bredde | 3.130 mm |
Højde over skinner | 4.290 mm |
Akselafstand | 2.900 mm + 1.600 mm |
Hjuldiameter | 1.150 mm |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MH
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MH (I) - Henschel | Henschel | 3 | |
DSB Litra MH (II) - Frichs | Frichs | 120 |
DSB Litra MH (I) - Henschel består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MG 5683 | 2013 | Solgt til udlandet |
Litteratur for: DSB Litra MH (I) - Henschel
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 9: Rangertraktorer John Poulsen og Peter Christensen 2019 160 Bane Bøger ApS 97887-91434-51-8 |