DSB Litra MH (II) - Frichs, en artikel om DSB Litra MH (II) - Frichs
DSB Litra MH Rangerlokomotiver fra Frichs: Fra Damp til Dieselhydraulik
DSB litra MH rangerlokomotiver var dieselhydrauliske lokomotiver, der blev introduceret i 1958, da DSB lejede et prøvelokomotiv fra Henschel. Henschel brugte betegnelsen DH 440, som står for Diesel Hydraulisk 440 HK. Efter vellykkede prøvekørsler besluttede DSB at anskaffe i alt tre lokomotiver af denne type. Overraskende nok blev det oprindelige prøvelokomotiv, nummereret 203, ikke returneret til Henschel-fabrikkerne, men forblev i DSB's tjeneste.Anvendelse og Drift
De tre lokomotiver, nummereret 201, 202 og 203, blev anvendt til tung rangering og lettere strækningskørsel med godstog. I starten af 1960'erne blev de også brugt til at trække enkelte persontog på Assensbanen.Selvom MH-lokomotiverne viste sig at være effektive, stod de overfor udfordringer, herunder hyppige afsporinger. Trods disse udfordringer forblev MH-lokomotiverne i drift hos DSB helt frem til 2001. I starten af 1990'erne blev nogle af lokomotiverne miljørenoveret for at opfylde ændrede arbejdsmiljøkrav.
Erstatning og Eftermæle
DSB planlagde oprindeligt at erstatte MH-lokomotiverne med litra MJ, men da denne lokomotivtype aldrig blev taget i brug af DSB, blev MH-lokomotiverne først afløst af litra MK, som blev introduceret fra 1996.Efter deres tjeneste hos DSB fandt nogle MH-lokomotiver anvendelse på industribaner, mens andre blev bevaret af forskellige veteranbaner og jernbanemuseer. I dag er der fire bevarede MH-lokomotiver: nummer 302, ejet af Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum, nummer 304, ejet af Struer Jernbaneklub, nummer 322, ejet af Danmarks Jernbanemuseum, og nummer 406, ejet af Dansk Jernbane-Klub.
En Vigtig Del af Dansk Jernbanehistorie
DSB litra MH rangerlokomotiver markerer en vigtig periode i dansk jernbanehistorie og repræsenterer skiftet fra dampdrevne til dieselhydrauliske lokomotiver i rangering og godstransport. Deres historie og bidrag til jernbanedrift i Danmark er værd at huske og bevare.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MH (II) - Frichs)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MH (II) - Frichs)
Stamdata for DSB Litra MH (II) - Frichs
Fabrikant | Frichs |
Model | DSB Litra MH (II) - Frichs |
Antal indkøbt | 120 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 40.500 kg - MH 350-390 & MH 401-420 har en tjenestevægt på 45.000 kg ink. 4.500 kg ballast |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 800 liter |
Effekt i KW eller HK | 323 kW (440 HK) ved 1.100 o/min. |
Motor | M.A.N. 8-Cylindre W8V17,5/22A |
Slagvolumen | 31.750 cm³ |
Cylinderdiameter | 175 mm |
Slaglængde | 220 mm |
Transmission | Dieselhydraulisk med Voith L37U transmission med trin og vendegear H.S.W.N. 1000/2 |
Start trækkraft | 135 kN |
Sammenkoblingstype | Skruekobling |
Akselrækkefølge | 0C0 |
Antal trækkende aksler | 3 |
Hastighed MAX | 60 km/t - dog kun 30 km/t under rangering |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 9.440 mm |
Bredde | 3.090 mm |
Højde over skinner | 4.241 mm |
Akselafstand | 2.900 mm + 1.600 mm |
Drivhjulsdiameter | 1.150 mm - nedslidt ved 1.074 mm |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MH
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MH (I) - Henschel | Henschel | 3 | |
DSB Litra MH (II) - Frichs | Frichs | 120 |
Litteratur for: DSB Litra MH (II) - Frichs
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 9: Rangertraktorer John Poulsen og Peter Christensen 2019 160 Bane Bøger ApS 97887-91434-51-8 |