DSB Litra MH (II) - Frichs
DSB Litra MH Rangerlokomotiver fra Frichs: Fra Damp til Dieselhydraulik
DSB litra MH rangerlokomotiver var dieselhydrauliske lokomotiver, der blev introduceret i 1958, da DSB lejede et prøvelokomotiv fra Henschel. Henschel brugte betegnelsen DH 440, som står for Diesel Hydraulisk 440 HK. Efter vellykkede prøvekørsler besluttede DSB at anskaffe i alt tre lokomotiver af denne type. Overraskende nok blev det oprindelige prøvelokomotiv, nummereret 203, ikke returneret til Henschel-fabrikkerne, men forblev i DSB's tjeneste.Anvendelse og Drift
De tre lokomotiver, nummereret 201, 202 og 203, blev anvendt til tung rangering og lettere strækningskørsel med godstog. I starten af 1960'erne blev de også brugt til at trække enkelte persontog på Assensbanen.Selvom MH-lokomotiverne viste sig at være effektive, stod de overfor udfordringer, herunder hyppige afsporinger. Trods disse udfordringer forblev MH-lokomotiverne i drift hos DSB helt frem til 2001. I starten af 1990'erne blev nogle af lokomotiverne miljørenoveret for at opfylde ændrede arbejdsmiljøkrav.
Erstatning og Eftermæle
DSB planlagde oprindeligt at erstatte MH-lokomotiverne med litra MJ, men da denne lokomotivtype aldrig blev taget i brug af DSB, blev MH-lokomotiverne først afløst af litra MK, som blev introduceret fra 1996.Efter deres tjeneste hos DSB fandt nogle MH-lokomotiver anvendelse på industribaner, mens andre blev bevaret af forskellige veteranbaner og jernbanemuseer. I dag er der fire bevarede MH-lokomotiver: nummer 302, ejet af Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum, nummer 304, ejet af Struer Jernbaneklub, nummer 322, ejet af Danmarks Jernbanemuseum, og nummer 406, ejet af Dansk Jernbane-Klub.