Siemens LNJ - Lm, en artikel om Siemens LNJ - Lm
RegioSprinter: Innovativ Regionaltogsteknologi fra Siemens Duewag
RegioSprinter, bygget af Siemens Duewag i Tyskland, blev først leveret i 1996 med yderligere fire enheder i 1999. Dette dieselhydrauliske letvægtsregionaltog markerede en væsentlig udvikling inden for regionaltogsteknologi og satte nye standarder for hastighed, komfort og økonomi i regional togdrift.Innovativt Letvægtsdesign
RegioSprinter skiller sig ud med sit lette konstruktionsdesign, der anvender aluminium og andre letvægtsmaterialer for at reducere den samlede vægt. Dette design forbedrer både togets acceleration og brændstofeffektivitet. Desuden er toget designet med lavtgulv, hvilket forbedrer tilgængeligheden for passagerer med reduceret mobilitet, herunder kørestolsbrugere og passagerer med barnevogne.Ydeevne og Effektivitet
RegioSprinter er udstyret med dieselhydraulisk transmission, hvilket gør det muligt for toget at nå en tophastighed på 80 km/t hurtigt. Denne funktion gør det ideelt til regional transport, hvor hyppige stop kan påvirke den samlede rejsetid. Toget leverer en stille og komfortabel rejseoplevelse, der er ideel for både korte og mellemlange distancer.Anvendelse i Danmark
I Danmark anvendes RegioSprinter udelukkende på Nærumbanen, hvor fire togsæt er i drift. Nærumbanen kræver tog, der kan levere hurtig transport på en kort bane med mange stop, hvilket gør RegioSprinter særligt velegnet til ruten med varierende passagerbelastninger og behov for hurtig acceleration.Miljøhensyn og Bæredygtighed
Selvom RegioSprinter drives af en dieselmotor, har Siemens Duewag lagt stor vægt på at minimere miljøpåvirkningen. Gennem brugen af letvægtsmaterialer og effektiv motorstyring resulterer RegioSprinter i lavere brændstofforbrug og emissioner sammenlignet med ældre regionaltog. Dette gør toget til et mere miljøvenligt valg inden for dieselbaseret regional togtransport.Betydning for Regional Togtransport
RegioSprinter repræsenterer en milepæl inden for udviklingen af regional togtransport. Med sit fokus på letvægtskonstruktion, passagerkomfort og driftseffektivitet har togtypen vist sig at være et ideelt valg for baner som Nærumbanen.Stamdata for Siemens LNJ - Lm
Fabrikant | Siemens Mobility GmbH |
Model | Siemens LNJ - Lm |
Antal indkøbt | 5 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 33.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 2 stk. 228 kW (310 HK) ved 1.900 o/min. |
Motor | 2 stk. MAN D2865 LUH07 5 cylinder dieselmotorer med turbo og intercooler. |
Slagvolumen | 9.973 cm³ |
Cylinderdiameter | 128 mm |
Slaglængde | 155 mm |
Transmission | Dieselhydraulisk |
Bremsetype | Trykluftbremse og magnetskinnebremse |
Akselrækkefølge | A2A |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 24.800 mm |
Akselafstand | 7.100 mm + 2.500 mm + 7.100 mm |
Antal pladser | 58 pladser + 9 klapsæder. |
Antal cykelpladser | 1 |
Antal flexområder | Èt Flexrum til cykler og barnevogne |
Video fra Siemens LNJ - Lm
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 30. juli 2023
Billeder af Siemens LNJ - Lm
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020 Download billede
Siemens LNJ - Lm består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
LNJ Lm 21 | 1996 | 91.543 | Ophugget | |
LNJ Lm 22 | 1999 | 91.864 | I drift i Danmark | |
LNJ Lm 23 | 1999 | 91.865 | I drift i Danmark | |
LNJ Lm 24 | 1999 | 91.866 | I drift i Danmark | |
LNJ Lm 25 | 1999 | 91.867 | I drift i Danmark |