DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001, en artikel om DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001
DSB Øresundstog: En Vigtig Forbindelse Mellem Danmark og Sverige
DSB Øresundstog, også kendt som Litra ET, spiller en central rolle i den skandinaviske jernbanetrafik og er resultatet af et dansk-svensk samarbejde. Disse tog har været i drift siden 2000, da de blev introduceret i forbindelse med åbningen af Øresundsbroen den 2. juli 2000, som forbinder Danmark med Sverige. Øresundstogene var de første i Danmark til at være helt røgfrie.Bygget til Grænseoverskridende Drift
Øresundstogene, der er bygget af Adtranz Sweden AB (nu en del af Bombardier Transportation), er designet til at betjene strækningen mellem Helsingør, København H, Malmö og andre lokale ruter i Skåne. Et bemærkelsesværdigt træk ved disse tog er deres evne til at operere på både det danske og svenske jernbanenet, idet de er udstyret til både 15 kV/16,7 Hz og 25 kV/50 Hz og har både Dansk ATC og Svensk ATC (Automatisk Togkontrol).Togsammensætning og Teknologi
Hvert Litra ET-togsæt består af to motorvogne (Litra ET) med førerrum og en mellemvogn (Litra FT) med lavgulv og flexareal. Togene er udstyret med 8 stk. 3-fasede asynkrone banemotorer, hver på 265 kW, og kan nå en maksimal hastighed på 180 km/t.Passagerkomfort og Faciliteter
Passagerfaciliteterne omfatter 176 siddepladser og 41 klapsæder i 2. klasse samt 20 siddepladser i 1. klasse. Togsættene er udstyret med trykluftbremser, el-bremser og magnetskinnebremser samt klimaanlæg og to toiletter ombord. Disse funktioner sikrer en høj komfort for passagererne under hele rejsen.Driftsområder og Materielpulje
Litra ET-togene er en integreret del af Øresundstrafikken og anvendes primært på strækningerne mellem Østerport, Københavns Hovedbanegård og Malmö, men kører også videre til byer som Göteborg, Kalmar, Karlskrona og på Pågatågen til Ystad/færge til Rønne.I Øresundstrafikkens fælles materielpulje indgår 77 svenskejede og 24 danskejede Øresundstogsæt, som er udlånt uden vederlag til Skånetrafikken. Ved køreplansskiftet i 2023 har DSB kun 10 togsæt (Litra ET 4391 - ET 4400) i drift i den sjællandske regionaltrafik mellem Helsingør og Roskilde/Næstved samt mellem Københavns Lufthavn via Ny Ellebjerg til Slagelse.
Udfordringer og Fremtidige Forbedringer
Der har været tekniske udfordringer med motorerne og informationssystemerne på disse tog, men de har stadig været en vital del af jernbanenettet i Skandinavien. En ombygnings- og opgraderingsproces vil medføre forbedrede faciliteter i mange af disse tog, herunder nye polstrede sæder, renoverede toiletter og opgraderede bagagehylder.DSB Øresundstogs Betydning
DSB Øresundstog har ikke kun været et symbol på grænseoverskridende jernbanetrafik, men har også fungeret som en vigtig transportforbindelse mellem Danmark og Sverige, hvilket har lettet pendling og turisme mellem de to lande.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001)
Stamdata for DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001
Fabrikant | Adtranz Danmark A/S |
Model | DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001 |
Antal indkøbt | 35 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 153.000 kg |
Fremdriftsmiddel | EL 25 kV/50 Hz og 15 kV/16,7 Hz |
Effekt i KW eller HK | 8 × 265 kW (360 HK) |
Motor | 8 asynkrone AC banemotorer. |
Transmission | Elektrisk med 8 asynkrone AC banemotorer. |
Bremsetype | Trykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Antal trækkende aksler | 8 |
Hastighed MAX | 180 km/t |
Acceleration | 0,87 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 76.900 mm |
Bredde | 2.970 mm |
Højde over skinner | 3.800 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 19.000 mm og bogieakselafstand 2.700 mm |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC og Svensk ATC |
Antal pladser | 237 |
Døre pr. side | 4 stk. dobbeltdøre pr. side. |
Vogne pr. togsæt | 3-vogne i formation: ET-FT-ET |
Indstigningshøjde | 1.020 mm for styrevogne og 600 mm for mellem vogn. |
Antal toiletter | 2 - De 7 svenske togsæt ET4343 - ET 4349 er Litreret X32K og har 3 toiletter pr. togsæt. |
Monteret komfortudstyr | Klimaanlæg, WiFi og GSM repeater |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Øresundstog Litra ET
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001 | Adtranz Danmark A/S | 35 | |
DSB Øresundstog Litra ET - Bombardier årgang 2002-2012 | Bombardier | 76 |
Billeder af DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. januar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024 Download billede
DSB Øresundstog Litra ET - Adtranz årgang 2000-2001 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB ET 4301 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4302 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4303 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4304 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4305 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4306 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4307 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4308 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4309 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4310 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4311 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4312 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4313 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4314 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4315 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4316 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4317 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4318 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4319 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4320 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4321 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4322 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4323 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4324 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4325 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4326 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4327 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4328 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4329 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4330 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4331 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4332 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4333 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4334 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB ET 4335 | 2001 | I drift i Danmark |