Frichs "firkantet" 4-akslet på 275 HK årgang 1936, en artikel om Frichs "firkantet" 4-akslet på 275 HK årgang 1936
Frichs "Firkantede" 4-Akslede Lokomotiv fra 1936/1937: En Markant Konstruktion i Dansk Jernbanehistorie
Frichs' "firkantede" 4-akslede lokomotiv fra 1936/1937 står som en milepæl inden for dansk materieludvikling. Disse motorlokomotiver blev designet med fokus på funktionalitet frem for æstetik, hvilket afspejler Frichs' rolle som en førende producent af lokomotiver og andet rullende materiel. Dette lokomotiv blev udviklet som en løsning til de danske privatbaners behov for kraftige motorlokomotiver i en tid, hvor dampdrift stadig var udbredt på jernbanen.Unikt Design og Funktionalitet
Det "firkantede" lokomotiv fra Frichs er kendt for sin karakteristiske kasseformede eller firkantede udformning, en markant afvigelse fra de mere traditionelle, afrundede damplokomotivformer. Denne designbeslutning var ikke drevet af æstetik, men af praktiske hensyn, såsom forbedret plads til dieselmotoren og nemmere adgang til vedligeholdelse.Teknisk Specifikation og Ydeevne
Lokomotivet var udstyret med fire aksler, hvoraf to blev brugt til trækkraft, hvilket gav det en betydelig styrke. Dette design gjorde det særligt velegnet til godstransport på privatbaner, da det kunne fordele trækkraften og akseltrykket effektivt.Skæbnen for de "Firkantede" Lokomotiver
Desværre er der ingen bevarede eksemplarer af denne type "firkantede" 4-akslede lokomotiver fra Frichs. Det sidste af sin slags, OHJ 20, blev ophugget i 1974, hvilket markerer afslutningen på en æra for denne unikke lokomotivtype.Stamdata for Frichs "firkantet" 4-akslet på 275 HK årgang 1936
Fabrikant | Frichs |
Model | Frichs "firkantet" 4-akslet på 275 HK årgang 1936 |
Antal indkøbt | 3 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 38.800 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 640 liter |
Effekt i KW eller HK | 202 KW (275 HK) ved 750 o/min |
Motor | Frichs 6 cylinder dieselmotor type 6215CL. |
Slagvolumen | 60.992 cm³ |
Cylinderdiameter | 215 mm |
Slaglængde | 280 mm |
Transmission | Dieselelektrisk med 2 stk. Thrige AT 50 DC banemotorer på 150 HK |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | 1'B0'1 |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 75 km/t - dog var OHJ 20 godkendt til 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 8.850 mm |
Akselafstand | 1.750 mm + 2.000 mm + 1.750 mm. |
Drivhjulsdiameter | 1.250 mm - dog havde TFJ ML 3 kun 1.200 mm |
Løbehjulsdiameter | 934 mm |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Frichs "firkantede"
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
Frichs "firkantet" 3-akslet på 205 HK årgang 1932 | Frichs | 1 | |
Frichs "firkantet" 4-akslet på 275 HK årgang 1936 | Frichs | 3 | |
Frichs "firkantet" 5-akslet på 375 HK årgang 1932-1933 | Frichs | 6 | |
Frichs "firkantet" 5-akslet på 410 HK årgang 1936 | Frichs | 2 |