DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK, en artikel om DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK
MY Lokomotivernes Introduktion og Formål
De første MY-lokomotiver blev anskaffet af DSB i begyndelsen af 1950'erne med det formål at afvikle dampdriften. DSB havde gennemført undersøgelser for at afgøre, om dampdriften skulle erstattes af diesel- eller el-lokomotiver. Valget faldt på General Motors type F7, en kendt og velafprøvet konstruktion fra det amerikanske firma, som MY-lokomotiverne er baseret på.Konstruktion og Produktion af MY Lokomotiverne
MY-lokomotivet blev bygget af NOHAB (Nydquist & Holm AB) i Sverige på licens fra General Motors, med danske underleverandører involveret. Frichs byggede den midterste del af vognkassen samt ramme og bogier, mens fronterne blev monteret hos Scandia. Fra og med MY 1102 var det Thrige, der leverede banemotorer og Titan, der stod for hjælpegeneratorer m.v.Teknisk Udvikling og Levering
De svenske NOHAB-lokomotiver blev bygget i 1950'erne og 1960'erne til både DSB som litra MY og til norske NSB som litra Di. 3. Teknisk set er litra MY næsten identisk med NSB's Di 3b. MY-lokomotiverne var udstyret med en 16-cylindret motor fra General Motors samt treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. I modsætning til de amerikanske lokomotiver, som kun havde førerrum i den ene ende, fik de europæiske MY-lokomotiver førerrum i begge ender.MY Lokomotivernes Ydelse og Bestillinger
Den første bestilling omfattede fire MY-lokomotiver til afprøvning samt en ekstra motor, og disse blev leveret i 1954. Afprøvningen forløb godt, og der fulgte bestillinger på yderligere 40 MY-lokomotiver, som blev leveret frem til 1958. Frem til 1965 blev der leveret yderligere 15 lokomotiver, så det samlede antal MY-lokomotiver kom op på 59 enheder. Derudover blev der i perioden 1960-1962 leveret 45 MX-lokomotiver, som var en lettere udgave af MY-lokomotivet og kunne køre på steder, hvor MY var for tung.Driftsøkonomi og Brug af MY Lokomotiverne
DSB anså litra MY for at være økonomisk i drift, samtidig med at de var alsidige og reducerede rejsetiderne. MY-lokomotiverne blev anvendt til både tunge godstog og hurtige eksprestog samt senere til regionaltog og InterCity-tog. Lokomotivførere og beboere langs jernbanerne klagede dog over larmen fra motorerne, især ved stigninger, accelerationer og under træk af tunge godstog. Støjproblemet blev senere løst tilfredsstillende, da LYDEX i Middelfart byggede en ny lyddæmper til udstødningen.Teknisk Udvikling og Serieproduktion
MY-lokomotiverne blev produceret i flere serier med forskellige motorer:DSB MY serie (I) - Lokomotiverne blev bygget af A/S Frichs med dieselmotor fra Burmeister & Wain, mens Thrige-Titan leverede den elektriske udrustning:
- MY 1201-1202
DSB MY serie (II) - Lokomotivet er af typen AA16 fra svenske NOHAB, der blev produceret i 59 eksemplarer for DSB af fra 1954 til 1965:
- 1101-1104 blev leveret med GM 16-cylinder dieselmotor type 567B på 1.500 HK.
- 1105 leveredes med DSB's reservemotor som GM 16-cylinder dieselmotor type 567B på 1.500 HK. – ellers identisk med 1106-1144 serien.
- 1106-1144 leveredes med GM 16-cylinder dieselmotor type 567C på 1.700 HK.
- 1145-1159 blev leveret med GM 16-cylinder dieselmotor type 567D på 1.950 HK. og maskinerne fik rilleudstødning.
I 1957 og fra og med MY 1125 blev nummeret påsat fronterne af lokomotivet.
Teknisk Opgradering og Rangerplatforme
I 1994-1995 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY-lokomotiverne kunne fjernstyre DSB's øvrige diesellokomotiver via multipelkabel, og 37 lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem, som blev benyttet i styrevogne.MY Lokomotivernes Afslutning og Eftermæle
Litra MY var i aktiv tjeneste hos DSB fra 1954 og frem til den 15. juni 2001, hvor MY 1159 kørte sin sidste officielle tur. Det første lokomotiv, MY 1101, blev overdraget til Danmarks Jernbanemuseum i 1986. De øvrige MY-lokomotiver blev gradvist taget ud af drift i løbet af 1990'erne. Nogle MY-lokomotiver blev hugget op, mens andre blev solgt til forskellige danske privatbaner, operatører samt svenske og tyske selskaber, hvor mange stadig er i drift, bl.a. i Sverige, hvor de betegnes som TMY og bruges til godstransport.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)
Stamdata for DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK |
Antal indkøbt | 39 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 101.600 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 3.400 liter |
Effekt i KW eller HK | 1.700 HK ved 835 o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 15 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 420 liter/timen |
Motor | General Motors dieselmotor 45° V 16-Cylindre EMD/GM type 16-567C |
Slagvolumen | 146.574 m³ |
Cylinderdiameter | 216 mm |
Slaglængde | 250 mm |
Transmission | Dieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D37 med udveksling 59:18. |
Start trækkraft | 235 KN |
Bremsetype | Trykluftsbremse & skruebremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | A1A'A1A' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 133 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 18.900 mm |
Bredde | 2.920 mm |
Højde over skinner | 4.270 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 2.000 mm+ 2.000 mm |
Hjuldiameter | 1.016 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Fjernstyring | EMD og ITC |
Monteret komfortudstyr | Dampvarmekedel |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MY
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.500 HK | Nohab | 5 | |
DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.950 HK | Nohab | 15 | |
DSB Litra MY serie (I) - Frichs 1.654 HK | Frichs | 2 | |
DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK | Nohab | 39 |
DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MY 1106 | 1955 | 2.320 | Ophugget | |
DSB MY 1107 | 1955 | 2.321 | Ophugget | |
DSB MY 1108 | 1956 | 2.322 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1109 | 1956 | 2.323 | Ophugget | |
DSB MY 1110 | 1956 | 2.324 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1111 | 1956 | 2.325 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1112 | 1956 | 2.326 | Veteran | |
DSB MY 1113 | 1956 | 2.327 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1114 | 1956 | 2.328 | Ophugget | |
DSB MY 1115 | 1956 | 2.329 | Ophugget | |
DSB MY 1116 | 1956 | 2.330 | Ophugget | |
DSB MY 1117 | 1956 | 2.331 | Ophugget | |
DSB MY 1118 | 1956 | 2.332 | Ophugget | |
DSB MY 1119 | 1956 | 2.333 | Ophugget | |
DSB MY 1120 | 1956 | 2.334 | Ophugget | |
DSB MY 1121 | 1956 | 2.335 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1122 | 1956 | 2.336 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1123 | 1956 | 2.337 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1124 | 1956 | 2.338 | Ophugget | |
DSB MY 1125 | 1957 | 2.366 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1126 | 1957 | 2.367 | Veteran | |
DSB MY 1127 | 1957 | 2.368 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1128 | 1957 | 2.369 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1129 | 1957 | 2.370 | Ophugget | |
DSB MY 1130 | 1957 | 2.371 | Ophugget | |
DSB MY 1131 | 1957 | 2.372 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1132 | 1957 | 2.373 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1133 | 1957 | 2.374 | Ophugget | |
DSB MY 1134 | 1957 | 2.375 | I drift i Danmark | |
DSB MY 1135 | 1957 | 2.376 | Veteran | |
DSB MY 1136 | 1957 | 2.377 | Ophugget | |
DSB MY 1137 | 1957 | 2.378 | Ophugget | |
DSB MY 1138 | 1958 | 2.379 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1139 | 1958 | 2.380 | Ophugget | |
DSB MY 1140 | 1958 | 2.381 | Ophugget | |
DSB MY 1141 | 1958 | 2.382 | Ophugget | |
DSB MY 1142 | 1958 | 2.383 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1143 | 1958 | 2.384 | Solgt til udlandet | |
DSB MY 1144 | 1958 | 2.385 | Ophugget |
Litteratur for: DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |