Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum
Y-togsæt: En Vigtig Del af Danmarks Jernbanehistorie
Y-togsættene, også kendt som "Y-togene", er en serie af dieseldrevne tog, som har været en markant del af det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte ældre Triangel-skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Y-togsættene blev oprindeligt bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterer en vigtig periode i overgangen til mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag, som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, og virksomheden blev i 1981 omdøbt til Duewag.Design og Funktionalitet
Y-togsættene var kendetegnet ved deres karakteristiske gule og røde farveskema, som gjorde dem letgenkendelige. Designet fokuserede på at tilbyde passagererne komfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket var en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde dem i stand til at køre i begge retninger uden at skulle drejes om. Enkelte motorvogne blev leveret som enkeltvogne med styrerum i hver ende.Uerdingen Motorvogne: Økonomisk og Effektiv Transport
Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for produktionen af en bred vifte af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen-skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. De blev introduceret i 1950'erne og vandt hurtigt popularitet på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.Uerdingen Motorvognes Rolle i Danmark
Uerdingen motorvogne spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur op gennem 1960'erne, hvor mange baner blev lukket, og de overlevende stod med nedslidt materiel. De bidrog til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden. Med deres evne til at operere effektivt på strækninger med lavere passagervolumen, blev de en værdifuld ressource på jernbanestrækninger med tyndt opland.Links til supplerende læsning:
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum)en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum)
Stamdata for Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum
Fabrikant | Uerdingen |
Model | Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum |
Antal indkøbt | 2 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 26.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 360 HK |
Motor | 2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor |
Transmission | Hydromekanisk Voith gear. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Centralkobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 18.650 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 40 pladser + 3 klapsæder. |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Y-Tog
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968 - HHJ med dobbelt førerrum består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
HHGB YM 53 | 1970 | 74.329 | ||
HHJ YM 31 | 1968 | 72.979 | ||
HHJ YM 32 | 1968 | 72.980 | ||
ØSJS YM 1 | 1974 | 80.876 | ||
ØSJS YM 2 | 1974 | 80.877 |