LNJ - Triangel årgang 1932, en artikel om LNJ - Triangel årgang 1932
Lyngby-Nærum Jernbanes Skinnebusser: En Triangel Historie
Lyngby-Nærum Jernbanes skinnebusser blev bygget af De Forenede Automobilfabrikker - Triangel på fabrikken i Odense. Disse motorvogne blev en vigtig del af den danske jernbanehistorie og et symbol på innovation inden for offentlig transport.Triangel Motorvogne: En Central Del af Dansk Transportarv
Triangel motorvogne, produceret af De Forenede Automobilfabrikker A/S i Odense, repræsenterer en væsentlig del af den danske jernbane- og transportarv. Triangel blev grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede og udviklede sig hurtigt til at blive en af Danmarks førende producenter af motoriserede køretøjer, herunder lastbiler, busser og motorvogne til jernbanen.Robuste og Pålidelige Køretøjer
Triangel motorvognene var kendt for deres robuste konstruktion og høje pålidelighed. De blev designet til at opfylde de specifikke behov i den danske offentlige transport, især på regionale jernbanelinjer og mindre trafikerede ruter. Konstruktionen tog hensyn til Danmarks varierende vejrforhold og geografiske udfordringer, hvilket resulterede i køretøjer, der var både holdbare og alsidige.Kraftfulde Motorer og Funktionelt Design
Disse motorvogne var typisk udstyret med kraftige benzin- eller dieselmotorer, som sikrede den nødvendige trækkraft og hastighed for effektiv transport over kortere afstande. Interiøret var designet med fokus på komfort, og vognene havde en karakteristisk udformning, der gjorde dem letgenkendelige på de danske skinner.Bidrag til Regional Transport
Triangel motorvogne blev anvendt på mange regionale og lokale jernbanelinjer i Danmark. Deres fleksibilitet og evne til effektivt at operere på mindre trafikerede strækninger gjorde dem til en uvurderlig del af det danske jernbanenet. De spillede en afgørende rolle i at forbinde mindre byer og landsbyer med større byområder, hvilket var essentielt for udviklingen af regional transport.Bevarelse af Triangel Motorvogne
Flere af disse historiske Triangel motorvogne er blevet bevaret og restaureret af veteranjernbaner i Danmark. De fungerer i dag som en påmindelse om Triangels betydelige rolle i dansk industrihistorie og deres bidrag til udviklingen af transportmidler i landet.Innovation Under 2. Verdenskrig
I årene 1940-1945 blev Triangels skinnebusser udstyret med gengasgeneratorer som en tilpasning til de begrænsede brændstofressourcer under 2. Verdenskrig.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af LNJ - Triangel årgang 1932)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af LNJ - Triangel årgang 1932)
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af LNJ - Triangel årgang 1932)
Stamdata for LNJ - Triangel årgang 1932
Fabrikant | Triangel |
Model | LNJ - Triangel årgang 1932 |
Antal indkøbt | 1 |
Karrosseri | Træ på stålramme |
Tjenestevægt | 15.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Benzin |
Effekt i KW eller HK | 145 HK |
Motor | MAN 6 cylindre benzinmotor |
Transmission | 4-trins mekanisk gearkasse |
Akselrækkefølge | 1A0 |
Hastighed MAX | 70 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 11.000 mm |
Akselafstand | 5.500 mm |
Antal pladser | 35 |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Triangel motorvogn
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
LNJ - Triangel årgang 1926 | Triangel | 2 | |
LNJ - Triangel årgang 1932 | Triangel | 1 | |
DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928 | Triangel | 17 | |
DSB Litra MC - Triangel årgang 1926 | Triangel | 2 | |
HVJ - Triangel årgang 1924 | Triangel | 1 | |
TKVJ - Triangel årgang 1935 | Triangel | 1 | |
OHJ - Triangel årgang 1924 | Triangel | 1 | |
OHJ - Triangel årgang 1926 | Triangel | 1 | |
OHJ - Triangel årgang 1930 | Triangel | 1 |
LNJ - Triangel årgang 1932 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
LNJ M 3 | 1932 | 1.346 |