Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.
Y-Togsættene: En Grundsten i Dansk Jernbanetransport
Y-togsættene, også kendt som "Y-togene," er en serie af dieseldrevne tog, som har været en markant del af det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte de ældre Triangel skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Oprindeligt blev Y-togsættene bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterede en vigtig periode i overgangen til en mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste Y-togsæt, som blev leveret, bar producentnavnet Duewag, efter fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, og virksomheden blev omdøbt til Duewag i 1981.Design og Karakteristika
Y-togsættene var kendetegnet ved deres karakteristiske gule og røde farveskema, som gjorde dem let genkendelige. Designet fokuserede på passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket var en betydelig forbedring i forhold til de tidligere Triangel skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde det muligt for dem at køre i begge retninger uden at skulle vendes. Nogle motorvogne blev leveret som en enkelt vogn med styrehuse i hver ende.Duewag's Rolle i Offentlig Transport
Düsseldorfer Waggonfabrik AG, bedre kendt som Duewag, var en prominent tysk producent af jernbanevogne og sporvogne, som spillede en vigtig rolle i udviklingen af offentlig transport i Tyskland og internationalt. Virksomheden, grundlagt i Düsseldorf, specialiserede sig i fremstillingen af forskellige typer rullende materiel, herunder motorvogne, der blev brugt i både bymæssig og regional transport.Teknologiske Fremskridt og Komfort
Duewag motorvogne var kendt for deres innovative design og teknologiske fremskridt. De inkorporerede letvægtskonstruktioner og moderne trækkraftsystemer, hvilket gjorde dem både effektive og økonomiske i drift. Designfilosofien bag Duewag's rullende materiel lagde vægt på passagerkomfort, pålidelighed og let vedligeholdelse. Motorvognene var udstyret med kraftfulde, men økonomiske Daimler-Benz dieselmotorer og hydromekanisk Voith-gear.Alsidighed og Anvendelse
Kapaciteten og det indre layout i Duewag's motorvogne var designet til at opfylde kravene i den offentlige transportsektor med varierende konfigurationer tilpasset bymæssig og regional drift. Dette omfattede rummelige passagerarealer og fleksible sidde-/ståområder. Duewag motorvogne blev bredt anvendt i hele Tyskland og i mange andre lande, hvor de udgjorde rygraden i mange offentlige transportsystemer. Deres alsidighed gjorde dem velegnede til en række forskellige transportopgaver, fra bysporvogne til regional drift.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.)en.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.)
Stamdata for Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.
Fabrikant | Duewag |
Model | Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling. |
Antal indkøbt | 17 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 27.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 360 HK |
Motor | 2 stk. 6 cylinder Daimler-Benz dieselmotor |
Transmission | Hydromekanisk Voith gear. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Centralkobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 17.525 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 40 pladser, rejsegodsrum og toilet. |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Y-Tog
Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling. består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
GDS-HFHJ YM 12 | 1983 | 86.329 | ||
GDS-HFHJ YM 13 | 1983 | 86.328 | ||
GDS-HFHJ YM 14 | 1984 | 87.173 | ||
GDS-HFHJ YM 15 | 1984 | 87.172 | ||
HHGB YM 55 | 1983 | 86.327 | ||
HHGB YM 56 | 1984 | 87.171 | ||
LJ YM 64 | 1983 | 86.330 | ||
LJ YM 65 | 1983 | 86.331 | ||
LJ YM 66 | 1983 | 86.332 | ||
ØSJS YM 6 | 1983 | 86.333 | ||
ØSJS YM 7 | 1983 | 86.334 | ||
ØSJS YM 8 | 1984 | 87.170 |