DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928, en artikel om DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928




Triangel Motorvogne: En Nøglekomponent i Dansk Jernbane- og Transporthistorie

Triangel motorvogne, produceret af De Forenede Automobilfabrikker A/S, bedre kendt som Triangel, i Odense, repræsenterer en væsentlig del af den danske jernbane- og transportarv. Triangel blev grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede og udviklede sig til at blive en af Danmarks førende producenter af motoriserede køretøjer, herunder lastbiler, busser og motorvogne til jernbanen.

Konstruktion og Funktionalitet

Triangel motorvogne var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed. De blev designet til at opfylde de specifikke behov i dansk offentlig transport, ofte på regionale jernbanelinjer og mindre trafikerede ruter. Med en samlet togvægt på 32 tons og et rejsegodsrum med en nyttelast på 800 kg var motorvognene ideelle til håndtering af både passagerer og gods. Deres design tog højde for Danmarks varierende vejrforhold og geografiske udfordringer, hvilket resulterede i holdbare og alsidige køretøjer.

Motorer og Ydeevne

Triangel motorvogne var typisk udstyret med kraftige benzin- eller dieselmotorer, der sikrede den nødvendige trækkraft og hastighed for effektiv acceleration og jernbanetransport over kortere afstande. Disse motorer bidrog til motorvognenes pålidelighed og gjorde dem velegnede til de danske forhold.

Passagerkomfort og Anvendelse

Motorvognene havde en moderat passagerkapacitet, designet til at rumme det varierende antal rejsende, der benyttede de regionale linjer. Interiøret var funktionelt og fokuserede på at tilbyde rimelig komfort for passagererne. Deres karakteristiske udseende gjorde Triangel motorvogne letgenkendelige på de danske skinner.

Triangel motorvogne blev anvendt på en række regionale og lokale jernbanelinjer i Danmark. Deres fleksibilitet og evne til effektivt at operere på mindre trafikerede strækninger gjorde dem til en værdifuld del af det danske jernbanenet. De spillede en afgørende rolle i at forbinde mindre byer og landsbyer med større byområder og bidrog dermed væsentligt til udviklingen af regional transport.

Historisk Betydning og Bevaring

Triangel motorvogne har en særlig plads i dansk jernbanehistorie og offentlig transport. De repræsenterer en periode med teknologisk innovation og udvikling inden for dansk industri, hvor der var et øget fokus på at forbedre mobiliteten og tilgængeligheden af transport i hele landet. Triangel bidrog til denne udvikling ved at levere køretøjer, der var tilpasset lokale transportbehov.

Flere Triangel motorvogne er blevet bevaret og restaureret af veteranjernbaner i Danmark. Disse bevarede enheder fungerer som en påmindelse om Triangels betydelige rolle i dansk industrihistorie og deres bidrag til udviklingen af transportmidler.


Links til supplerende læsning:

danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928)


Stamdata for DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928

FabrikantTriangel
ModelDSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928
Antal indkøbt17
KarrosseriTræ på stålramme
Tjenestevægt14.400 kg
FremdriftsmiddelBenzin
Effekt i KW eller HK100 HK
MotorContinental 6 cylinder benzinmotor
Transmission3-trins mekanisk gearkasse
MAX togvægt32 Tons
SammenkoblingstypeCentralkobling, som blev ombygget til Træktøj og skruekobling i 1932.
Akselrækkefølge1A0
Antal trækkende aksler1
Hastighed MAX70 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere10.720 mm - efter ombygningen til Træktøj og skruekobling i 1932 var længden efterfølgende 11.600 mm
Antal pladser33 pladser
Antal toiletter1
Monteret komfortudstyrElektrisk belysning


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Triangel motorvogn





DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928 består af følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB M 311927.11.161.107
DSB M 3319271.109