Adtranz IC2 FS, en artikel om Adtranz IC2 FS
IC2 Det Moderne Privatbanetog fra Adtranz
IC2 er et togsæt bestående af to vogne, og det blev leveret i 13 eksemplarer til Odsherredsbanen, Tølløsebanen, Gribskovbanen, Frederiksværkbanen og Lollandsbanen i 1997. IC2 blev bygget af Adtranz i Randers og er en privatbaneudgave af IC3 med det samme fleksible og let genkendelige frontkoblingssystem.Design og Funktioner
I modsætning til IC3 er IC2 udstyret med en lavgulvsvogn og et ekstra dørparti, hvilket gør det mere tilgængeligt for passagererne. Brændstofforbruget for IC2 er ca. 0,8 liter pr. km. IC2 var tiltænkt som en moderne udskiftning af privatbanernes Y-tog, og prisen pr. IC2-togsæt var 18 millioner kr. i 1996.Sammenkobling og Kompatibilitet
Selv om IC2 og IC3 mekanisk kan kobles sammen, kan IC2 ikke samkøre med IC3. Dette skyldes, at det nødvendige interfacemodul, der skal få computersystemerne til at "snakke" sammen, ikke er installeret. Man vurderede, at dette alligevel ikke ville blive brugt og derfor ikke var pengene værd. Modulet eksisterer dog og kan eftermonteres.Historie og Udvikling
IC2 bygger på erfaringerne fra IC3 og blev designet til brug på privatbanerne. De første udkast til IC2 var et IC3-togsæt uden mellemvogn og uden motorudrustning i den ene vogn. Denne løsning blev forkastet af privatbanerne, som ønskede flere ændringer, hvilket førte til den nuværende udgave af IC2.Adtranz havde store forhåbninger til IC2 og forventede at levere til flere privatbaner og DSB, hvor man forsøgte at sælge IC2 til Svendborgbanen.
Levering og Drift
IC2 blev leveret i 13 eksemplarer, hvor det første togsæt, MF 1041, navngivet "Mor Grib", ankom til Gribskovbanen den 20. maj 1997 og blev indsættet i drift den 26. juni. Togsættet havde kørt præsentationskørsler i Sverige og blev bl.a. vist frem på den store jernbanekonference Nordic Rail den 30. september 1997 i Jönköping.Nuværende Ejerskab
I dag ejer Lokaltog A/S alle 13 IC2-togsæt, og de spiller en vigtig rolle i regional transport på de danske privatbaner.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Adtranz IC2 FS)arkiv.dk (Beskrivelse af Adtranz IC2 FS)
jernbane.net (Beskrivelse af Adtranz IC2 FS)
Stamdata for Adtranz IC2 FS
Fabrikant | Adtranz Danmark A/S |
Model | Adtranz IC2 FS |
Købspris | 18.000.000 kr. pr. togsæt |
Antal indkøbt | 13 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 29.000 kg |
Bremsetype | Knorr-Bremse AG med Trykluftbremse, elektro-pneumatisk KBGM-P bremse og magnetskinnebremse. |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg og Flexliner automatkobling |
Hastighed MAX | 140 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 20.533 mm |
Bredde | 3.100 mm |
Højde over skinner | 3.850 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 17.700 mm, midterbogieakselafstand 2.700 mm og endebogieakselafstand 2.500 mm. |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Antal pladser | 56 pladser, 12 klapsæder, flexrum og toilet. |
Døre pr. side | 2 |
Vogne pr. togsæt | 2 |
Antal toiletter | 1 |
Antal flexområder | 1 |
Monteret komfortudstyr | Klimaanlæg og WiFi |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Adtranz IC2
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
Adtranz IC2 MF | Adtranz Danmark A/S | 13 | |
Adtranz IC2 FS | Adtranz Danmark A/S | 13 |
Billeder af Adtranz IC2 FS
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024 Download billede
Adtranz IC2 FS består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
GDS-HFHJ FS 1141 | 1997 | 31.903 | I drift i Danmark | |
GDS-HFHJ FS 1142 | 1997 | 31.910 | I drift i Danmark | |
GDS-HFHJ FS 1143 | 1997 | 31.914 | I drift i Danmark | |
GDS-HFHJ FS 1144 | 1997 | I drift i Danmark | ||
GDS-HFHJ FS 1145 | 1997 | I drift i Danmark | ||
GDS-HFHJ FS 1146 | 1997 | I drift i Danmark | ||
LJ FS 1101 | 1997 | I drift i Danmark | ||
LJ FS 1102 | 1997 | I drift i Danmark | ||
LJ FS 1103 | 1997 | I drift i Danmark | ||
LJ FS 1104 | 1997 | I drift i Danmark | ||
OHJ-HTJ FS 1121 | 1997 | I drift i Danmark | ||
OHJ-HTJ FS 1122 | 1997 | I drift i Danmark | ||
OHJ-HTJ FS 1123 | 1997 | I drift i Danmark |