DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000, en artikel om DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000
DSB's Første Anskaffelse af Desiro Togsæt fra Siemens
DSB var den første operatør i Danmark til at anskaffe Desiro-togsæt fra Siemens. Dette begyndte i december 2000, da DSB lejede tre Desiro-vognsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. De tre togsæt, nybyggede af Siemens og lignende den tyske type DB 642, blev sat i ordinær drift på Svendborgbanen den 22. marts 2001 som MQ 4951/4971, MQ 4952/4972 og MQ 4953/4973.Gode Erfaringer med Desiro Togsæt
DSB's erfaringer med Desiro-togsættene var så positive, at DSB i 2002 besluttede at leje yderligere 12 nye togsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. for at effektivisere driften på Svendborgbanen. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt ankom lakeret i DSB's nye grå/blå design i efteråret 2002.Teknisk Information om Desiro Togsæt
Hver vogn i togsættet er udstyret med en 6-cylindret MTU-motor af typen 6R-183-TD13H, som overfører effekten via hydraulisk overførsel til den yderste bogie. De to vogne i togsættet deler en fælles Jacobs-bogie (William Jakobs). Vognkasserne er bygget i aluminium, mens fronterne er udført i glasfiber. Desiro MQ-togsættene er designet som et fleksibelt nærbanetog med lavtliggende gulv, flexrum, store panoramavinduer, brede døre og klimaanlæg. Toget er udstyret med Scharfenbergkoblinger, og der kan sammenkobles op til tre togsæt.Udvidelse og Drift på Grenåbanen
DSB's 12 togsæt blev i løbet af 2002 sat i drift på Svendborgbanen, hvor de afløste Litra MR. I 2010 leverede Siemens yderligere otte togsæt, kendt som MQ 4123 - MQ 4130, til brug på Grenåbanen, hvor de overtog fra Litra MR. Disse togsæt blev udstyret med MTU-motorer af typen 6H-1800-R82P, som leverer 2 x 315 kW.Links til supplerende læsning:
en.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000)
Stamdata for DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000
Fabrikant | Siemens Mobility GmbH |
Model | DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000 |
Antal indkøbt | 3 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 68.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 2 stk. 315 kW |
Motor | 2 stk. MTU 6R-183-TD13H 6 cylinder dieselmotorer. |
Transmission | Dieselhydraulisk |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Akselrækkefølge | B'2'B' - Jacobs-bogie (William Jakobs) |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 41.700 mm |
Højde over skinner | 4.229 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 16.000 mm og bogieakselafstand 1.900 mm + 2.650 mm + 1.900 mm. |
Antal pladser | 103 pladser og 11 klapsæder. |
Døre pr. side | 2 stk. dobbeltdøre. |
Vogne pr. togsæt | 2 |
Antal flexområder | Èt Flexrum til cykler og barnevogne |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Siemens Desiro
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2002 | Siemens Mobility GmbH | 12 | |
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010 | Siemens Mobility GmbH | 8 | |
Siemens Desiro NJJ DM årgang 2004 | Siemens Mobility GmbH | 7 | |
Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000 | Siemens Mobility GmbH | 1 | |
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000 | Siemens Mobility GmbH | 3 |
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MQ 4951-4971 | 2000 | A-unit MQ 4951: 92834 og B-unit MQ 4971: 92835 | Tilbageleveret | |
DSB MQ 4952-4972 | 2000 | A-unit MQ 4952: 92836 og B-unit MQ 4972: 92837 | Tilbageleveret | |
DSB MQ 4953-4973 | 2000 | A-unit MQ 4953: 92838 og B-unit MQ 4973: 92839 | Tilbageleveret |