Skovlunde S-togstrinbræt (Sko), en artikel om Skovlunde S-togstrinbræt
Skovlunde S-togstrinbræt – En stationshistorie fra land til by
Skovlunde S-togstrinbræt er en del af Københavns S-togsnet og ligger på Frederikssundbanens linje C, der forbinder Klampenborg og Frederikssund via København. Stationen blev etableret efter flere års lokale bestræbelser og har siden udviklet sig i takt med områdets befolkningstilvækst og urbanisering.Skovlundes kamp for en station
Da Frederikssundbanen åbnede den 15. juni 1879, var der ingen stop i Skovlunde. Det vakte utilfredshed blandt de lokale beboere, der måtte rejse til enten Herlev eller Ballerup for at tage toget. Efter flere års pres fra lokalsamfundet blev der i 1905 endelig etableret et billetsalgssted.En af hovedkræfterne bag tilblivelsen var gårdejer Anders Vilhelm Christensen fra Skovlundegård. Han donerede vederlagsfrit et hjørne af sin jord til Statsbanerne mod, at der blev oprettet en holdeplads. Dog var aftalen, at beboerne selv skulle finansiere en ventebygning samt betale for opvarmning, belysning og rengøring. Det tog fem år at samle penge ind til byggeriet, men i 1911 stod en lille nydelig stationsbygning klar, tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck.
Billetsalgsstedet og en usædvanlig rekord
I sin levetid blev Skovlunde Billetsalgssted udsat for omkring 30 indbrud, hvilket gav den en noget uheldig rekord i forhold til andre stationsbygninger. Ofte var det postvæsenets pengekasse, der blev stjålet fra.I 1922 ønskede det lokale erhvervsliv en bedre fragtløsning og bad om et læssespor. Det tog dog seks år, før sporet blev etableret i 1928. Læssesporet blev benyttet indtil 1965, hvor det blev nedlagt som følge af faldende godstrafik.
Elektrificering og flytning af stationsbygningen
Da strækningen Vanløse-Ballerup på Frederikssundbanen skulle elektrificeres, blev sporene løftet op på en viadukt. Arbejdet begyndte omkring 2. verdenskrigs udbrud, men blev forsinket af materialemangel. I 1940 blev den lille stationsbygning solgt til Henrik Hjort fra Kildegården i Skovlunde, som flyttede den til sin ejendom.Den gamle bygning blev herefter brugt som havehus, hønsehus og redskabsrum i mange år. Omkring årsskiftet 2020/2021 blev det besluttet, at bygningen skulle bevares, og borgmester Jesper Würtzen fik afsat 1,3 millioner kroner til en flytning, som blev planlagt til foråret 2021.
En midlertidig stationsbygning og S-togsudvidelsen
Som erstatning for den oprindelige ventesal blev en midlertidig træbygning sat op. Denne blev ombygget til at rumme venterum, billetsalg og et posthus, alt sammen betjent af én enkelt person. Mens denne bygning var under ombygning, blev der midlertidigt indrettet billetkontor i en privat villa tæt ved banen.Denne midlertidige træbygning fungerede frem til 1951, hvor den nuværende station blev taget i brug – to år forsinket på grund af efterkrigstidens materialemangel.
Udviklingen af Skovlunde Station
I slutningen af 1940'erne blev der opført en omformerstation for kørestrøm til S-banen. Da S-togstrafikken blev indført på Frederikssundbanen den 15. maj 1949, var banen enkeltsporet mellem Herlev og Ballerup. Først i 1966 blev strækningen mellem Skovlunde og Ballerup dobbeltsporet, og i 1970 blev hele linjen udbygget.Infrastruktur og stationslayout
Skovlunde Station er i dag en moderne S-togsstation, der betjener den voksende befolkning i området. Stationen ligger som en ø-perron mellem to spor og er let tilgængelig via trapper og elevatorer.Stationen har:
- Trapper og elevatorer for let adgang for alle passagerer
- Cykelparkering ved stationen
- Billetautomater til køb af billetter
- Ventefaciliteter
Skovlunde Station i dag
I dag er Skovlunde en integreret del af Københavns forstæder, og stationen spiller en central rolle for pendlertrafikken. Området omkring stationen er blevet moderniseret med nye boligområder og erhverv. Med let adgang til Københavns centrum er Skovlunde Station en vigtig knudepunkt for pendlere og rejsende, der skal til og fra hovedstaden.Stationens historiske udvikling fra en simpel holdeplads til en moderne S-togsstation er et eksempel på, hvordan jernbanen har bidraget til væksten i forstæderne og skabt bedre transportmuligheder for borgerne.
Stamdata for Skovlunde S-togstrinbræt
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949.05.15 - Ventesalen dog først i 1951 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovlunde Torv 4, 2740 Skovlunde |
Stednavneforkortelse | Sko |
Højdeplacering over havet | 24,0 meter |
GPS koordinater | 55.723026,12.403263 |
Oversigt over andre stationer fra Skovlunde
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skovlunde S-togstrinbræt (Sko) | Skovlunde S-togstrinbræt – En stationshistorie fra land til ... | |
Skovlunde Billetsalgssted (Sko) [1940-1951] | Skovlunde Billetsalgssted – En Historisk Oplevelse på Freder... | |
Skovlunde Billetsalgssted (Sko) [1905-1940] | Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ... |
Skovlunde S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Linje H (S-Banen) | DSB | 44,9 | 1987.05.31 | I drift |
BBR Data for Skovlunde S-togstrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:06 | |
BBR Højde over havet | 24,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.72273403,12.4035572 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1949 |
BBR Bebygget areal i alt | 84 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 84 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 84 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Skovlunde S-togstrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Skovlunde |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Sko |
Afsnits GPS koordinater | 55.72318291,12.40199121 |
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Billeder af Skovlunde S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Google Street View af Skovlunde S-togstrinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 6. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt

Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skovlunde S-togstrinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |