Skovlunde S-togstrinbræt (Sko), en artikel om Skovlunde S-togstrinbræt




Skovlunde S-togstrinbræt – En stationshistorie fra land til by

Skovlunde S-togstrinbræt er en del af Københavns S-togsnet og ligger på Frederikssundbanens linje C, der forbinder Klampenborg og Frederikssund via København. Stationen blev etableret efter flere års lokale bestræbelser og har siden udviklet sig i takt med områdets befolkningstilvækst og urbanisering.

Skovlundes kamp for en station

Da Frederikssundbanen åbnede den 15. juni 1879, var der ingen stop i Skovlunde. Det vakte utilfredshed blandt de lokale beboere, der måtte rejse til enten Herlev eller Ballerup for at tage toget. Efter flere års pres fra lokalsamfundet blev der i 1905 endelig etableret et billetsalgssted.

En af hovedkræfterne bag tilblivelsen var gårdejer Anders Vilhelm Christensen fra Skovlundegård. Han donerede vederlagsfrit et hjørne af sin jord til Statsbanerne mod, at der blev oprettet en holdeplads. Dog var aftalen, at beboerne selv skulle finansiere en ventebygning samt betale for opvarmning, belysning og rengøring. Det tog fem år at samle penge ind til byggeriet, men i 1911 stod en lille nydelig stationsbygning klar, tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck.

Billetsalgsstedet og en usædvanlig rekord

I sin levetid blev Skovlunde Billetsalgssted udsat for omkring 30 indbrud, hvilket gav den en noget uheldig rekord i forhold til andre stationsbygninger. Ofte var det postvæsenets pengekasse, der blev stjålet fra.

I 1922 ønskede det lokale erhvervsliv en bedre fragtløsning og bad om et læssespor. Det tog dog seks år, før sporet blev etableret i 1928. Læssesporet blev benyttet indtil 1965, hvor det blev nedlagt som følge af faldende godstrafik.

Elektrificering og flytning af stationsbygningen

Da strækningen Vanløse-Ballerup på Frederikssundbanen skulle elektrificeres, blev sporene løftet op på en viadukt. Arbejdet begyndte omkring 2. verdenskrigs udbrud, men blev forsinket af materialemangel. I 1940 blev den lille stationsbygning solgt til Henrik Hjort fra Kildegården i Skovlunde, som flyttede den til sin ejendom.

Den gamle bygning blev herefter brugt som havehus, hønsehus og redskabsrum i mange år. Omkring årsskiftet 2020/2021 blev det besluttet, at bygningen skulle bevares, og borgmester Jesper Würtzen fik afsat 1,3 millioner kroner til en flytning, som blev planlagt til foråret 2021.

En midlertidig stationsbygning og S-togsudvidelsen

Som erstatning for den oprindelige ventesal blev en midlertidig træbygning sat op. Denne blev ombygget til at rumme venterum, billetsalg og et posthus, alt sammen betjent af én enkelt person. Mens denne bygning var under ombygning, blev der midlertidigt indrettet billetkontor i en privat villa tæt ved banen.

Denne midlertidige træbygning fungerede frem til 1951, hvor den nuværende station blev taget i brug – to år forsinket på grund af efterkrigstidens materialemangel.

Udviklingen af Skovlunde Station

I slutningen af 1940'erne blev der opført en omformerstation for kørestrøm til S-banen. Da S-togstrafikken blev indført på Frederikssundbanen den 15. maj 1949, var banen enkeltsporet mellem Herlev og Ballerup. Først i 1966 blev strækningen mellem Skovlunde og Ballerup dobbeltsporet, og i 1970 blev hele linjen udbygget.

Infrastruktur og stationslayout

Skovlunde Station er i dag en moderne S-togsstation, der betjener den voksende befolkning i området. Stationen ligger som en ø-perron mellem to spor og er let tilgængelig via trapper og elevatorer.

Stationen har:
  • Trapper og elevatorer for let adgang for alle passagerer
  • Cykelparkering ved stationen
  • Billetautomater til køb af billetter
  • Ventefaciliteter
Skovlunde Station ligger mellem Herlev og Malmparken på Frederikssundbanen, der strækker sig fra Klampenborg til Frederikssund.

Skovlunde Station i dag

I dag er Skovlunde en integreret del af Københavns forstæder, og stationen spiller en central rolle for pendlertrafikken. Området omkring stationen er blevet moderniseret med nye boligområder og erhverv. Med let adgang til Københavns centrum er Skovlunde Station en vigtig knudepunkt for pendlere og rejsende, der skal til og fra hovedstaden.

Stationens historiske udvikling fra en simpel holdeplads til en moderne S-togsstation er et eksempel på, hvordan jernbanen har bidraget til væksten i forstæderne og skabt bedre transportmuligheder for borgerne.


Stamdata for Skovlunde S-togstrinbræt

Byggeår1949
Åbnet1949.05.15 - Ventesalen dog først i 1951
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkovlunde Torv 4, 2740 Skovlunde
StednavneforkortelseSko
Højdeplacering over havet24,0 meter
GPS koordinater55.723026,12.403263


Oversigt over andre stationer fra Skovlunde

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetSkovlunde S-togstrinbræt (Sko)Skovlunde S-togstrinbræt – En stationshistorie fra land til ...
Stedet er fotograferetSkovlunde Billetsalgssted (Sko) [1940-1951]Skovlunde Billetsalgssted – En Historisk Oplevelse på Freder...
Stedet er fotograferetSkovlunde Billetsalgssted (Sko) [1905-1940]Da Frederikssundbanen blev åbnet den 15. juni 1879, var der ...


Skovlunde S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Linje C (S-Banen) DSB 55,01950.05.14I drift
Linje H (S-Banen) DSB 44,91987.05.31I drift



BBR Data for Skovlunde S-togstrinbræt

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:06
BBR Højde over havet24,0 meter
BBR GPS koordinater55.72273403,12.4035572
BBR Byggeår eller konverteringsår1949
BBR Bebygget areal i alt84 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen84 m2
BBR Samlet erhvervsareal84 m2
BBR Antal etager1

Banedanmarks Data for Skovlunde S-togstrinbræt

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnSkovlunde
Afsnits typeTrinbræt
Afsnits forkortelseSko
Afsnits GPS koordinater55.72318291,12.40199121



Billede af Skovlunde S-togstrinbræt

Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billeder af Skovlunde S-togstrinbræt

Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Billede af Skovlunde S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Google Street View af Skovlunde S-togstrinbræt

Google Street View af Skovlunde S-togstrinbræt.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 6. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Skovlunde S-togstrinbræt

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Skovlunde S-togstrinbræt
Kort over Skovlunde S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Skovlunde S-togstrinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år
Knud B. Christoffersen
1989
126
Frederikssund
Thorsgaard
87-88165-72-8
Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Københavns S-bane 1934-1984
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Københavns S-bane 1934-1984
John Poulsen
1984
112

Bane Bøger
87-88632-01-6
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0
S-banen 1934-2009
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
S-banen 1934-2009
Morten Flindt Larsen, John Poulsen
2009
360

Bane Bøger Aps
978-87-91434-204