Taars Station (Tårs), en artikel om Taars Station
Taars Station og dens udvikling
Taars Station spillede en afgørende rolle i udviklingen af Tårs by, som allerede før banens åbning var en betydelig landsby. Jernbanen forbandt byen med omverdenen og bidrog til en markant befolkningsvækst. Da banen åbnede i 1913, havde Tårs under 300 indbyggere, men i løbet af de næste 25 år steg befolkningstallet til næsten 1.000. Byens infrastruktur voksede tilsvarende, og Tårs blev hjemsted for skoler, kirker, forsamlingshus, sparekasse, brugsforening, elværk og et mejeri.Stationsbygningens arkitektur og funktion
Stationsbygningen i Tårs var tegnet af Sylvius Knutzen og havde samme arkitektoniske udtryk som de fleste andre mellemstationer på Hørbybanen. Bygningen var dog større end gennemsnittet, hvilket skyldtes byens størrelse og postvæsenets behov for ekstra plads. Stationsbygningen havde flere værelser i begge etager, hvilket gjorde den til et centralt element i byens jernbanedrift.Mod perronen var der to døre, en fra ventesalen og en fra stationskontoret. Fra vejsiden var der kun en dør, som førte ind til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med stationshuset lå et åbent venterum og en toiletbygning, hvilket var en typisk indretning på stationerne langs Hørbybanen.
Godstransport og infrastrukturelle faciliteter
Taars Station havde en betydelig godstransport, hvilket understregede dens vigtighed for området. Stationen var udstyret med et læssespor på cirka 93 meter med en rampe samt et varehus af træ, placeret sydvest for stationsbygningen. Desuden havde stationen et krydsningsspor på omkring 205 meter med en mellemperron, hvilket gjorde det muligt for tog at passere hinanden uden forsinkelser.Et vigtigt element i stationens historie var sidesporet, der udgik cirka 500 meter syd for stationen og strakte sig omtrent 1 kilometer mod Boller. Dette sidespor blev brugt til transport af ballast og grusmaterialer fra banens oprindelige grusgrav frem til 1917, hvor grusgraven blev udtømt. Denne infrastruktur spillede en central rolle i vedligeholdelsen og opgraderingen af jernbanen.
Passagertrafik og lokal betydning
Taars Station var en af banens mest travle stationer med over 20.000 rejsende årligt. Dette gjorde stationen til en vigtig transportknudepunkt i lokalområdet. Udover passagertrafikken var stationen også en essentiel del af godstransporten, hvor der årligt blev fragtet over 4.000 tons gods fra Tårs.Jernbanen skabte mulighed for både erhvervsudvikling og lokal handel, hvilket bidrog til byens vækst. Den forbedrede transportforbindelse til resten af landet gjorde det lettere for beboerne at rejse og for virksomheder at sende varer til og fra byen.
Stationens rolle i byens udvikling
Tårs oplevede en markant forandring med jernbanens ankomst. Stationen fungerede som et naturligt samlingspunkt for byen og understøttede byens vækst. Med en stigende befolkning og forbedrede transportmuligheder voksede Tårs sig til en central landsby i området. Den oprindelige landsbykarakter blev gradvist erstattet af en moderne stationsby, hvor erhvervsliv, handel og infrastruktur udviklede sig i takt med transportmulighederne.Jernbanens betydning kunne aflæses i den stigning i befolkningstallet, der fulgte i årene efter banens etablering. Byens udvikling var dog ikke kun drevet af jernbanen, men også af de mange institutioner og virksomheder, der blev etableret i takt med, at byen voksede.
Stamdata for Taars Station
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1913.11.07 |
Nedlagt | 1953.03.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Postholdervej 12B, 9830 Tårs |
Stednavneforkortelse | Tårs |
Højdeplacering over havet | 38,0 meter |
GPS koordinater | 57.386531,10.108675 |
Taars Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hjørring-Hørby | HP (Oprindelig: HH) | 35,0 | 1913.11.08 | 1953.03.15 |
BBR Data for Taars StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-25 20:02:31 | |
BBR Højde over havet | 38,0 meter |
BBR GPS koordinater | 57.38652874,10.10870815 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1912 |
BBR Seneste ombygning | 1994 |
BBR Bebygget areal i alt | 182 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 182 m2 |
BBR Samlet boligareal | 309 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Taars Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Taars Station.
Titel: - 1950 - Tårs Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tårs
Vejnavn: Postholdervej
Husnummer: 12
Lokalitet: Postnummer: 9830
By: Tårs
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05460_031.tif
Billeder af Taars Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Taars Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tårs
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05046_020.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Taars Station.
Titel: Posthuset - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Posthuset
Sted: Danmark, Jylland, Tårs
Vejnavn: Postholdervej
Husnummer: 12
Lokalitet: Tårs
Postnummer: 9830
By: Tårs
Sogn: Tårs
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05047_012.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Taars Station.
Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tårs
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00368_001.tif
Google Street View af Taars Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 18. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Taars Station

Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Taars Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hjørring - Hørby Banen (Dansk Jernbane-Klub: 23) B. Wilcke & P. Thomassen 1969 79 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |