Taars Station (Tårs), en artikel om Taars Station




Taars Station og dens udvikling

Taars Station spillede en afgørende rolle i udviklingen af Tårs by, som allerede før banens åbning var en betydelig landsby. Jernbanen forbandt byen med omverdenen og bidrog til en markant befolkningsvækst. Da banen åbnede i 1913, havde Tårs under 300 indbyggere, men i løbet af de næste 25 år steg befolkningstallet til næsten 1.000. Byens infrastruktur voksede tilsvarende, og Tårs blev hjemsted for skoler, kirker, forsamlingshus, sparekasse, brugsforening, elværk og et mejeri.

Stationsbygningens arkitektur og funktion

Stationsbygningen i Tårs var tegnet af Sylvius Knutzen og havde samme arkitektoniske udtryk som de fleste andre mellemstationer på Hørbybanen. Bygningen var dog større end gennemsnittet, hvilket skyldtes byens størrelse og postvæsenets behov for ekstra plads. Stationsbygningen havde flere værelser i begge etager, hvilket gjorde den til et centralt element i byens jernbanedrift.

Mod perronen var der to døre, en fra ventesalen og en fra stationskontoret. Fra vejsiden var der kun en dør, som førte ind til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med stationshuset lå et åbent venterum og en toiletbygning, hvilket var en typisk indretning på stationerne langs Hørbybanen.

Godstransport og infrastrukturelle faciliteter

Taars Station havde en betydelig godstransport, hvilket understregede dens vigtighed for området. Stationen var udstyret med et læssespor på cirka 93 meter med en rampe samt et varehus af træ, placeret sydvest for stationsbygningen. Desuden havde stationen et krydsningsspor på omkring 205 meter med en mellemperron, hvilket gjorde det muligt for tog at passere hinanden uden forsinkelser.

Et vigtigt element i stationens historie var sidesporet, der udgik cirka 500 meter syd for stationen og strakte sig omtrent 1 kilometer mod Boller. Dette sidespor blev brugt til transport af ballast og grusmaterialer fra banens oprindelige grusgrav frem til 1917, hvor grusgraven blev udtømt. Denne infrastruktur spillede en central rolle i vedligeholdelsen og opgraderingen af jernbanen.

Passagertrafik og lokal betydning

Taars Station var en af banens mest travle stationer med over 20.000 rejsende årligt. Dette gjorde stationen til en vigtig transportknudepunkt i lokalområdet. Udover passagertrafikken var stationen også en essentiel del af godstransporten, hvor der årligt blev fragtet over 4.000 tons gods fra Tårs.

Jernbanen skabte mulighed for både erhvervsudvikling og lokal handel, hvilket bidrog til byens vækst. Den forbedrede transportforbindelse til resten af landet gjorde det lettere for beboerne at rejse og for virksomheder at sende varer til og fra byen.

Stationens rolle i byens udvikling

Tårs oplevede en markant forandring med jernbanens ankomst. Stationen fungerede som et naturligt samlingspunkt for byen og understøttede byens vækst. Med en stigende befolkning og forbedrede transportmuligheder voksede Tårs sig til en central landsby i området. Den oprindelige landsbykarakter blev gradvist erstattet af en moderne stationsby, hvor erhvervsliv, handel og infrastruktur udviklede sig i takt med transportmulighederne.

Jernbanens betydning kunne aflæses i den stigning i befolkningstallet, der fulgte i årene efter banens etablering. Byens udvikling var dog ikke kun drevet af jernbanen, men også af de mange institutioner og virksomheder, der blev etableret i takt med, at byen voksede.


Stamdata for Taars Station

Byggeår1912
Åbnet1913.11.07
Nedlagt1953.03.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdressePostholdervej 12B, 9830 Tårs
StednavneforkortelseTårs
Højdeplacering over havet38,0 meter
GPS koordinater57.386531,10.108675


Taars Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hjørring-Hørby HP (Oprindelig: HH) 35,01913.11.081953.03.15



BBR Data for Taars Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-25 20:02:31
BBR Højde over havet38,0 meter
BBR GPS koordinater57.38652874,10.10870815
BBR Byggeår eller konverteringsår1912
BBR Seneste ombygning1994
BBR Bebygget areal i alt182 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen182 m2
BBR Samlet boligareal309 m2
BBR Antal etager1



Billede af Taars Station

Billede af Taars Station.
Billede af Taars Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Taars Station.

Titel: - 1950 - Tårs Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tårs
Vejnavn: Postholdervej
Husnummer: 12
Lokalitet: Postnummer: 9830
By: Tårs
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05460_031.tif


Billeder af Taars Station

Billede af Taars Station.
Billede af Taars Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Taars Station.

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tårs
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05046_020.tif


Billede af Taars Station.
Billede af Taars Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Taars Station.

Titel: Posthuset - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Posthuset
Sted: Danmark, Jylland, Tårs
Vejnavn: Postholdervej
Husnummer: 12
Lokalitet: Tårs
Postnummer: 9830
By: Tårs
Sogn: Tårs
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05047_012.tif


Billede af Taars Station.
Billede af Taars Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Taars Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tårs
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00368_001.tif


Google Street View af Taars Station

Google Street View af Taars Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 18. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Taars Station

Historisk kort over Taars Station
Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Taars Station
Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Taars Station
Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Taars Station
Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Taars Station
Kort over Taars Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Taars Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Hjørring - Hørby Banen (Dansk Jernbane-Klub: 23)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hjørring - Hørby Banen (Dansk Jernbane-Klub: 23)
B. Wilcke & P. Thomassen
1969
79

Dansk Jernbane-Klub
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Finn Madsen og Frank Sørensen
2012
27
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3