Hedehusene Station (Hh), en artikel om Hedehusene Station
Hedehusene Station og dens Historiske Udvikling
Hedehusene Station har spillet en central rolle i byens udvikling siden dens oprettelse i 1847. Jernbanen var en af de afgørende faktorer for, at Hedehusene voksede fra en lille landsby til en driftig stationsby. I takt med den industrielle udvikling i området blev stationen et vigtigt bindeled for både passagerer og gods.I 1917 blev en ny stationsbygning opført ved siden af den gamle, som derefter blev revet ned. Den nye bygning var allerede fra starten betragtet som for lille, men det viste sig aldrig at blive et stort problem, da kapaciteten var tilstrækkelig til de faktiske transportbehov. Hedehusene Station oplevede sin storhedstid omkring 1950, hvor både passager- og godstrafik var på sit højeste.
Jernbanens Betydning for Industrien
Hedehusene blev kendt som et industriknudepunkt, hvor jernbanen var en afgørende faktor for væksten. Stationen spillede en vigtig rolle i transporten af råmaterialer og færdigvarer til og fra byens mange virksomheder. Blandt andet var teglværkerne omkring Hedehusene afhængige af jernbanen for at få fragtet mursten til byggerier i hele landet.I takt med at vejtransporten udviklede sig, begyndte jernbanens betydning for godstransporten dog at aftage. Lastbiler overtog i stigende grad transporten af varer, og i takt med denne udvikling begyndte stationens rolle som godsbane at svinde ind.
Ulykken på Hedehusene Station i 1936
En af de mest markante begivenheder i stationens historie var afsporingen af eksprestog nummer 40 fra Korsør den 15. maj 1936. Toget kørte ind på en sektion af banen med en hastighed på ca. 90 km/t, hvor hastigheden ellers var nedsat til 30 km/t. Lokomotivføreren havde glemt denne hastighedsnedsættelse og overså samtidig signalet, der angav langsom kørsel.Mens damplokomotivet P 910 forblev på sporet, blev de fem vogne bag lokomotivet afsporet og kastet rundt på sporområdet. Heldigvis var der ingen personskader, men ulykken medførte omfattende materielle skader. Som en konsekvens af hændelsen blev der indført nye procedurer for lokale hastighedsnedsættelser, hvilket var med til at højne sikkerheden ved togdriften i Danmark.
Hedehusene som en Forstad til København
Efterhånden som byen fortsatte med at vokse, ændrede Hedehusene karakter fra en industriby til en moderne forstad til København. Jernbanens betydning som godsbane svandt ind, og der blev færre togafgange, men i stedet voksede byen som et handelscentrum.Byens fortsatte vækst medførte også et behov for en kirke. Ansgarkirken blev indviet i 1921, men først i 1939 blev kirkens tårn opført. Kirken fungerede som annekskirke til Høje Taastrup Kirke frem til 1974, hvorefter den blev en selvstændig kirke.
Hedehusene Station i Dag
I dag er Hedehusene Station fortsat i brug som en del af den sjællandske jernbaneinfrastruktur, men den har ikke den samme betydning som tidligere. Der er færre tog, der standser her, men stationen spiller stadig en vigtig rolle for pendlere, der rejser mellem Hedehusene og København. Byens udvikling har gjort den til en integreret del af Høje Taastrup Kommune, og selvom industriens storhedstid er forbi, fremstår Hedehusene som en selvstændig og driftig by.Stamdata for Hedehusene Station
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1917.06.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Hovedgaden 437C, 2640 Hedehusene |
Stednavneforkortelse | Hh |
Højdeplacering over havet | 33,0 meter |
GPS koordinater | 55.648926,12.197286 |
Oversigt over andre stationer fra Hedehusene
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hedehusene Station (Hh) | Hedehusene Station og dens Historiske UdviklingHedehusene St... | |
Hedehusene Station (Hn) [1880-1917] | Hedehusene Station – Et industrielt knudepunkt i jernbanehis... | |
Hedehusene Holdeplads (Hn) [1847-1880] | Hedehusene Holdeplads og dens betydning for jernbanens udvik... |
Hedehusene Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
København-Roskilde Jernbane | DSB | 31,3 | 1847.06.27 | I drift |
Vestbanen på Sjælland, København-Roskilde-Korsør Jernbane | DSB | 108,3 | 1847.06.27 | I drift |
BBR Data for Hedehusene StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-24 19:45:52 | |
BBR Højde over havet | 33,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.64895866,12.19727845 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1927 |
BBR Seneste ombygning | 1990 |
BBR Bebygget areal i alt | 321 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 321 m2 |
BBR Samlet boligareal | 135 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 321 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Hedehusene StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Hedehusene |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Hh |
Afsnits GPS koordinater | 55.64863981,12.19710633 |
Billede af Hedehusene Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede
Video fra Hedehusene Station
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022
Billeder af Hedehusene Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hedehusene Station.
Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Sjælland, Hedehusene
Vejnavn:Hovedgaden
Husnummer:437
Postnummer:2640
By:Hedehusene
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02132_002.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: den 15. maj 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af togulykken ved Hedehusene Station den 15. maj 1936, hvor eksprestog 40 fra Korsør overset et signal for langsom kørsel.
Titel:- 1932-1950 -
Sted:Danmark, Hedehusene
Vejnavn:Hovedgaden
Postnummer:2640
By:Hedehusene
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Note:Togulykke 15-5-1936.
Id:AE_02652a.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: den 15. maj 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af togulykken ved Hedehusene Station den 15. maj 1936, hvor eksprestog 40 fra Korsør overset et signal for langsom kørsel.
Titel:Togulykke ved Hedehusene - 1936, 15 maj
Bygningsnavn:Togulykke ved Hedehusene
Sted:Hedehusene
Lokalitet:Hedehusene
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Id:AE_02653a.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: den 15. maj 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af togulykken ved Hedehusene Station den 15. maj 1936, hvor eksprestog 40 fra Korsør overset et signal for langsom kørsel.
Titel:- 1932-1950 -
Sted:Danmark, Hedehusene
Vejnavn:Hovedgaden
Postnummer:2640
By:Hedehusene
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Note:Togulykke 15-5-1936.
Id:AE_02653b.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: den 15. maj 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af togulykken ved Hedehusene Station den 15. maj 1936, hvor eksprestog 40 fra Korsør overset et signal for langsom kørsel.
Titel:- 1932-1950 -
Sted:Danmark, Hedehusene
Postnummer:2640
By:Hedehusene
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Note:Jernbaneulykke 15-5-1936.
Id:AE_02652c.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: den 15. maj 1936 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af togulykken ved Hedehusene Station den 15. maj 1936, hvor eksprestog 40 fra Korsør overset et signal for langsom kørsel.
Titel:- 1932-1950 -
Sted:Danmark Sjælland, Hedehusene
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Note:Togulykke 15-5-1936.
Id:AE_02653c.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. maj 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. marts 2009 Download billede
Postkort med Hedehusene Station

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Hedehusene Station.
Aage Skov Hedehusene. Nr. 17013

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Hedehusene Station.
Banegårdskiosken. Tlf.: 287. Hedehusene. Nr. 11318

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: den 15. august 1938
Noter til: Postkort med Hedehusene Station.
Rudolf Olesen Kunstforlag, Eneret Nr. 6701
Google Street View af Hedehusene Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Hedehusene Station

Kort over Hedehusene Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Hedehusene Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Hedehusene Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Hedehusene Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Hedehusene Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hedehusene Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 2 Torben Andersen 2005 80 Lokomotivet 87-90-779-05-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hedehusene og Jernbanerne Nils Bloch 2005 168 blochposten 87-983192-2-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nye jernbanestationer på Roskildebanen Kurt Nielsen 2023 45 Forlaget Underskoven 9788794349277 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestegnen og jernbanen gennem 150 år Eigil Christensen, Morten Flindt Larsen, John Poulsen, Henning Sørensen, Else Trier 1997 312 Bane Bøger Aps 8788632687 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |