Ferup Station, en artikel om Ferup Station
Ferup Station – En mindre Mellemstation
Ferup Station indgik som en mindre mellemstation. Stationen var, som mange andre på denne strækning, anlagt i landlige omgivelser og tjente primært det nærliggende opland med gods- og passagertransport i beskedent omfang. Dens placering syd for banelegemet var typisk for banens arkitektoniske disponering, og stationen lå ved en mindre landevej, hvor der oprindeligt var bomanlæg til overgang, senere erstattet af et blinklysanlæg som følge af teknologisk modernisering.Arkitektonisk var Ferup Station opført i 1916, og bygningens udformning fulgte det stilideal, som mange andre mindre stationer på private jernbaner i Danmark i denne periode blev opført efter. Bygningen havde fem fag og var tegnet af arkitekt Robert V. Schmidt, der også havde stået for udformningen af flere stationer på banen. Byggeriet blev udført af murermester Anton Jeppesen fra Taulov. Bygningen var enkel og funktionel med hensyn til både ekspedition og beboelse, og rummede både ventesal, billetsalg, postlokale og bolig for stationspersonalet.
Et læssespor på 92 meter var anlagt på sydsiden af hovedsporet, vest for det tilhørende pakhus. Læssesporet havde sporskifte i begge ender og var udstyret med en siderampe. Dette gav mulighed for læsning og losning af vogne med varer til og fra det omkringliggende opland, selvom den samlede godsmængde i stationens levetid forblev begrænset.
Trafikmæssig anvendelse og stationens funktion
Ferup Station fungerede som en klassisk landstation med relativt lav, men stabil aktivitet. Passagertallet lå på et beskedent niveau gennem hele banens levetid, men stationen blev aldrig nedgraderet til trinbræt. Det skyldtes ikke mindst dens funktion som postekspedition og vigtigheden af dens logistiske funktion for det omkringliggende landbrugsområde. Der var jævn trafik med daglige tog, hvor især skolebørn, landmænd, handlende og pendlere benyttede sig af forbindelsen til især Kolding.Stationens betjening blev varetaget af en ekspeditrice – en stillingsbetegnelse der især i det 20. århundredes første halvdel var almindelig ved de mindre landstationer, hvor posten ofte blev kombineret med billetsalg og ekspedition af gods. Det gav mulighed for, at kvinder, ofte enker eller hustruer til tidligere banearbejdere, kunne varetage stationsdrift og sikre fortsat tilstedeværelse og nærhed til det lokalsamfund, som stationen skulle betjene.
Ferup Station fik aldrig stor trafikalt betydning i forhold til banens samlede volumen, men blev derimod kendetegnet ved en kontinuerlig, stille drift, hvor den daglige rytme med postvogn, godsleverancer og lokal pendling var en del af hverdagen. Stationen blev således et fast punkt for lokalbefolkningen i en tid, hvor de fleste rejsende endnu ikke havde adgang til bil.
Læssespor og godstransportens rolle
Læssesporet på 92 meter, som var beliggende parallelt med hovedsporet på sydsiden, havde en tydelig praktisk funktion i forhold til transport af landbrugsprodukter. De nærliggende gårde og landbrug kunne her aflevere produkter som korn, kartofler og foderstoffer samt modtage varer, der blev sendt med banen fra større handelsbyer. Godsmængderne ikke var store, og ekspeditionen af gods må antages at have fundet sted med højst én til to vogne ad gangen.Efterhånden som privatbilisme og motordrevne køretøjer fik større udbredelse i 1950'erne og 1960'erne, mistede læssespor som det i Ferup sin betydning. Gods, der tidligere blev sendt via jernbane, blev nu i stigende grad fragtet med lastbiler, hvilket førte til at stationens betydning stille svandt ind.
Det menneskelige islæt – ekspeditricen Signe Pedersen
Et særligt kapitel i Ferup Stations historie knytter sig til ekspeditricen Signe Pedersen, som var den sidste ekspeditrice før banens lukning. Hun var et kendt ansigt på stationen og satte sit præg på både den daglige drift og på de sociale relationer omkring banen. Hun havde en nøgtern og ligefrem facon og gik altid i kittel om formiddagen – et påklædningsvalg hun selv forklarede med ordene: "De må tage mig, som jeg er."Signe Pedersen blev betragtet som en slags "banemoder" af det personale, der havde deres gang på stationen og langs strækningen. Hun var kendt for sin gæstfrihed og tilbød ofte både kaffe og en uformel samtale til både motorførere, postbude og banearbejdere. Hendes rolle rakte derfor langt ud over det rent administrative og blev en del af det lokale banekulturelle miljø, hvor relationer og nærhed spillede en vigtig rolle.
Hun repræsenterede en type banepersonale, som i dag stort set er forsvundet – en kombination af lokalkendskab, faglig indsigt og menneskelig varme, som gjorde mindre stationer som Ferup til mere end blot logistikpunkter. I dag huskes hun som et menneskeligt ansigt på en epoke i jernbanens historie, hvor det personlige samspil havde stor betydning.
Stamdata for Ferup Station
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1917.08.25 |
Nedlagt | 1968.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Robert Valdemar Schmidt |
Adresse | Harager 7, 6640 Lunderskov |
Højdeplacering over havet | 48,1 meter |
GPS koordinater | 55.536456,9.377946 |
Ferup Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding | TKVJ | 87,9 | 1917.08.25 | 1968.03.31 |
BBR Data for Ferup StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2024-01-02 19:52:25 | |
BBR Højde over havet | 48,1 meter |
BBR GPS koordinater | 55.53647066,9.37786525 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1917 |
BBR Seneste ombygning | 1990 |
BBR Bebygget areal i alt | 171 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 171 m2 |
BBR Samlet boligareal | 186 m2 |
BBR Udestue areal | 44 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Ferup Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ferup Station.
Titel: - 1953 - Ferup Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Stubdrup
Vejnavn: Harager
Husnummer: 7
Lokalitet: Ferup
Postnummer: 6640
By: Lunderskov
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01378_015.tif
Billeder af Ferup Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ferup Station.
Titel: - 1953 - Ferup Station
Person: Bygningsnavn: Ferup Station
Sted: Danmark, Jylland, Stubdrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01378_f_015.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ferup Station.
Titel: - 1949 - Harager 6
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, V. Nebel, Ferup Station
Vejnavn: Harager
Husnummer: 6
Lokalitet: Ferup
Postnummer: 6640
By: Lunderskov
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Dana Luftfoto
År: 1949
Note: Ferup Station ses i bagrunden.
Id: DA00160_001a.tif
Google Street View af Ferup Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Ferup Station

Kort over Ferup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Ferup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Ferup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Ferup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Ferup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Ferup Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Troldhedebanen Helge Kjerside, Finn & Steen Christensen 2002 368 Lunderskov Lokomotivklubben KLK 87-980484-1-4 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift Olaf Skov 2024 252 Olaf Skov 978-87-975142-0-7 |