Kolding Sydbanegård [1911-1932], en artikel om Kolding Sydbanegård




Kolding Sydbanegård: Hovedstationen for Kolding Sydbaner 1911-1948

Kolding Sydbanegård, også kendt som Kolding Syd, var hovedstationen for Kolding Sydbaner, der blev oprettet i 1911. Stationen blev etableret i forbindelse med åbningen af Kolding Sydbaner og fungerede som hovedkontor, værksted og driftscentrum for banen frem til 1932. Efter denne periode blev Kolding Sydbaner optaget i Kolding Statsbanestation, og Sydbanegården mistede sin oprindelige funktion. Den store stationsbygning blev solgt til privat brug, og en mindre bygning blev opført øst for Kongebrogade. Banegården fra 1911 blev endeligt revet ned i 1968 for at gøre plads til en tankstation.

Baggrunden for Kolding Sydbanegård

Kolding Sydbaner blev etableret i begyndelsen af det 20. århundrede for at forbedre transportforbindelserne fra Kolding og oplandet mod syd. Ved banens åbning i 1911 blev Kolding Sydbanegård opført som et stort jernbaneanlæg, der ikke blot skulle fungere som passagerstation, men også som driftscenter for banen.

Stationen blev anlagt vest for Kongebrogade og var et knudepunkt for både passager- og godstrafik. Den rummede en imponerende stationsbygning, der foruden ventesale og billetsalg også husede Kolding Sydbaners hovedkontor. Desuden fandtes værksteder, remise og en drejeskive, som var nødvendige for vedligeholdelsen og driften af banen.

Forbindelsen til Kolding Statsbanestation

I de første år var Kolding Sydbaner adskilt fra DSB's jernbanenet, men der blev anlagt et spor via havnen, der gjorde det muligt at udveksle godsvogne med statsbanerne. Denne løsning var dog problematisk, da den forårsagede store logistiske udfordringer, særligt hvis persontog skulle benytte den samme rute.

I 1922 blev der derfor anlagt et forbindelsesspor mellem Kolding Sydbanegård og Kolding Statsbanestation. Sporet gik over Kolding Å via en bro, der stadig eksisterer i dag som "Den skæve gangbro" vest for Kongebrogade. Med denne nye forbindelse blev det muligt for Kolding Sydbaners persontog at køre direkte videre til statsbanestationen, hvilket forbedrede passagertrafikken betydeligt.

Økonomiske udfordringer og omstrukturering i 1932

Driften af Kolding Sydbaner viste sig at være økonomisk udfordrende. Som en privat bane med begrænsede ressourcer var det vanskeligt at konkurrere med de statsdrevne baner, der havde bedre kapacitet og infrastruktur.

I 1932 blev det besluttet at overføre driften af Kolding Sydbaner til Kolding Statsbanestation for at reducere udgifterne. Det betød, at Kolding Sydbanegård mistede sin status som hovedstation. Stationsterrænet vest for Kongebrogade, inklusive den imponerende stationsbygning fra 1911, blev solgt til private formål. Hovedkontoret blev flyttet til en lejlighed i byen, og en ny, mindre Sydbanegård blev opført øst for Kongebrogade.

Den nye station var en simpel bindingsværksbygning, der var langt mindre pompøs end forgængeren. Den skulle primært fungere som en beskeden station for de tilbageværende dele af Kolding Sydbaner, men dens betydning var kraftigt reduceret.

Kolding Sydbanegårds gradvise forsvinden

Kolding Sydbaner fortsatte driften indtil 1948, hvor banen blev nedlagt. Herefter var der ikke længere behov for nogen form for Sydbanegård, og stationsbygningen fra 1911 stod ubrugt i flere årtier.

I 1968 blev den gamle stationsbygning revet ned for at give plads til en tankstation. Dermed forsvandt det sidste fysiske vidnesbyrd om den oprindelige Kolding Sydbanegård. Den eneste tilbageværende struktur fra denne æra er "Den skæve gangbro" over Kolding Å, som fortsat minder om den jernbanehistoriske betydning, området engang havde.


Stamdata for Kolding Sydbanegård [1911-1932]

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1932.10.01
Nedrevet1968
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
Højdeplacering over havet3,7 meter
GPS koordinater55.486358,9.475468


Oversigt over andre stationer fra Kolding

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetKolding Sydbanegård [1932-1948]Kolding Sydbanegård: Hovedstationen for Kolding Sydbaner 191...
Stedet er fotograferetKolding Godsbanegård
Stedet er fotograferetKolding Sydbanegård [1911-1932]Kolding Sydbanegård: Hovedstationen for Kolding Sydbaner 191...
Stedet er fotograferetKolding NordbanegårdKolding Nordbanegård eller Kolding Nord, var Kolding-Egtved ...
Stedet er fotograferetKolding Banegård (Kd)Kolding Banegård: Et vigtigt jernbaneknudepunkt gennem tiden...
Kolding Banegård (Kd) [1866-1884]Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 ...





Billede af Kolding Sydbanegård [1911-1932]

Billede af Kolding Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her ved og til venstre for REMA 1000.
Billede af Kolding Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her ved og til venstre for REMA 1000.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. maj 2020
Download billede

Billeder af Kolding Sydbanegård [1911-1932]

Billede af "Den skæve bro" ved Kolding Sydbanegård. Broen forbandt Kolding Sydbaner med Statsbanegården.
Billede af "Den skæve bro" ved Kolding Sydbanegård. Broen forbandt Kolding Sydbaner med Statsbanegården.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. marts 2020
Download billede

Billede af "Den skæve bro" ved Kolding Sydbanegård. Broen forbandt Kolding Sydbaner med Statsbanegården.
Billede af "Den skæve bro" ved Kolding Sydbanegård. Broen forbandt Kolding Sydbaner med Statsbanegården.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. marts 2020
Download billede

Billede af Kolding Sydbanegård, som er nedrevet, men har ligget her ud for Lagkagehuset.
Billede af Kolding Sydbanegård, som er nedrevet, men har ligget her ud for Lagkagehuset.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. marts 2020
Download billede

Billede af "Den skæve bro" ved Kolding Sydbanegård. Broen forbandt Kolding Sydbaner med Statsbanegården.
Billede af "Den skæve bro" ved Kolding Sydbanegård. Broen forbandt Kolding Sydbaner med Statsbanegården.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. marts 2020
Download billede

Google Street View af Kolding Sydbanegård [1911-1932]

Google Street View af Kolding Sydbanegård.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932]

Historisk kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932]
Kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932]
Kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932]
Kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932]
Kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932]
Kort over Kolding Sydbanegård [1911-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Kolding Sydbanegård [1911-1932]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9