Flensborg Banegård (Flb), en artikel om Flensborg Banegård
Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra Flensborg til Tønning blev taget i brug. Flensborgs første banegård lå tæt ved den nuværende rutebilstation i Flensborgs centrum: ZOB (Zentraler Omnibus Bahnhof).
Flensborg Banegård blev officielt indviet den 25. oktober 1854 under tilstedeværelse af Kong Frederik den 7. Banen fra Flensborg til Tønning skulle gøre det lettere at transportere landbrugsvarer fra fjordbyen i øst og ud til Vesterhavet, hvorfra landbrugsvarerne kunne sendes til England. Banestrækningen, inkl. Havnebanen, blev bygget af det engelske firma Peto, Brassey and Betts, og arkitekt Michael Gottlieb Bindesbøll Tegnede bygningerne. Trods det at det var en dansk arkitekt, som stod for tegningen af Flensborgs første banegård, kom den til at hedde "Den engelske banegård" i folkemunde da det var det engelske firma Peto, Brassey and Betts, som stod for opførslen.
"Den engelske banegård" blev afløst af en ny banegård i 1883, som var tegnet af Johannes Otzen.
Rutebildriften i Flensborg skabte med tiden et behov for en ZOB og planerne tog fart efter 1924. Man planlagde en helt ny infrastruktur af Flensburgs jernbaneforhold med bl.a. en ny gennemkørselsbanegård syd for bykernen i 1927. Den "gamle" banegården fra 1883 bliv ZOB i 1931, og var Tysklands første ZOB. Den gamle bygning i byens centrum er i dag revet ned.
Den nuværende ekspressionistiske bygning blev oprettet i 1927. Flensborg Stationen havde oprindelig 3 perroner, men under elektrificeringen af jernbanestrækningen Hamborg – Flensborg, blev den mellemste perron sløjfet. Siden 2007 kører også ICE-tog via Flensborg mellem Aarhus og Hamborg/Berlin.
Flensborg Banegård rummer rejsecenter, venteområde, kiosk og en lille bistro. Der er adgang til perroner via trapper og tunnel. Perroner og tunnel har gennemgået en omfattende renovering, som blev afsluttet i efteråret 2010. Den nuværende stationsbygning og tilhørende anlæg er bygningsfredet, men desværre delvis nedslidt og lever ikke op til gældende krav og store dele af bygningerne står derfor tomme.
Flensborg Banegård blev officielt indviet den 25. oktober 1854 under tilstedeværelse af Kong Frederik den 7. Banen fra Flensborg til Tønning skulle gøre det lettere at transportere landbrugsvarer fra fjordbyen i øst og ud til Vesterhavet, hvorfra landbrugsvarerne kunne sendes til England. Banestrækningen, inkl. Havnebanen, blev bygget af det engelske firma Peto, Brassey and Betts, og arkitekt Michael Gottlieb Bindesbøll Tegnede bygningerne. Trods det at det var en dansk arkitekt, som stod for tegningen af Flensborgs første banegård, kom den til at hedde "Den engelske banegård" i folkemunde da det var det engelske firma Peto, Brassey and Betts, som stod for opførslen.
"Den engelske banegård" blev afløst af en ny banegård i 1883, som var tegnet af Johannes Otzen.
Rutebildriften i Flensborg skabte med tiden et behov for en ZOB og planerne tog fart efter 1924. Man planlagde en helt ny infrastruktur af Flensburgs jernbaneforhold med bl.a. en ny gennemkørselsbanegård syd for bykernen i 1927. Den "gamle" banegården fra 1883 bliv ZOB i 1931, og var Tysklands første ZOB. Den gamle bygning i byens centrum er i dag revet ned.
Den nuværende ekspressionistiske bygning blev oprettet i 1927. Flensborg Stationen havde oprindelig 3 perroner, men under elektrificeringen af jernbanestrækningen Hamborg – Flensborg, blev den mellemste perron sløjfet. Siden 2007 kører også ICE-tog via Flensborg mellem Aarhus og Hamborg/Berlin.
Flensborg Banegård rummer rejsecenter, venteområde, kiosk og en lille bistro. Der er adgang til perroner via trapper og tunnel. Perroner og tunnel har gennemgået en omfattende renovering, som blev afsluttet i efteråret 2010. Den nuværende stationsbygning og tilhørende anlæg er bygningsfredet, men desværre delvis nedslidt og lever ikke op til gældende krav og store dele af bygningerne står derfor tomme.
Stamdata for Flensborg Banegård
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Bahnhofstraße 50, 24937 Flensburg |
Stednavneforkortelse | Flb |
Højdeplacering over havet | 26,7 meter |
GPS koordinater | 54.774619,9.436605 |
Oversigt over andre stationer fra Flensborg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Flensborg Banegård (Flb) | Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra F... | |
Flensborg Banegård [1883-1927] | Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra F... | |
Flensborg Banegård [1854-1883] | Flensborgs første banegård blev åbnet i 1854, da banen fra F... |
Flensborg Banegård servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Flensborg-Vamdrup | DSB | 82,0 | 1864.10.01 | I drift |
Postkort med Flensborg Banegård
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort af Flensborg Banegård.
Verlag Th. Thomsen, Photograph, Flensburg
Google Street View af Flensborg Banegård
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Flensborg Banegård
Litteratur for: Flensborg Banegård
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |