Rødekro Station (Rq), en artikel om Rødekro Station




Rødekro Stations tidlige historie

Rødekro Station blev anlagt som en del af Den Sønderjyske Længdebane, der blev etableret under det preussiske styre i Sønderjylland. Den første strækning mellem Padborg og Vojens åbnede den 1. oktober 1864, og den videre forbindelse mellem Vojens og Vamdrup blev taget i brug den 1. november 1866.

Konsortiet Peto, Brassey and Betts, som stod for anlæggelsen af jernbanen, havde af hensyn til det kuperede terræn valgt ikke at føre banen igennem Haderslev. I stedet blev det besluttet, at Haderslev skulle forbindes til hovedbanen via en sidebane fra Vojens. Rødekro blev dog et vigtigt knudepunkt, og stationen blev hurtigt en central del af jernbanetrafikken i det sydlige Jylland.

Rødekro-Aabenraa Banen

Den 12. september 1868 blev Rødekro et endnu vigtigere trafikalt knudepunkt, da sidebanen Rødekro-Aabenraa blev indviet. Banen var etableret for at give Aabenraa en bedre forbindelse til hovedjernbanen, da byen ellers ikke var direkte tilsluttet det sønderjyske jernbanenet.

Persontrafikken på Rødekro-Aabenraa Banen blev indstillet den 23. maj 1971, men godsdriften fortsatte i yderligere to årtier, inden den også blev indstillet i begyndelsen af 1990'erne. Banens nedlæggelse markerede en afslutning på en æra, hvor jernbanen havde spillet en stor rolle i Aabenraas udvikling som handelsby.

Rødekro-Løgumkloster-Bredebro Jernbane

Rødekro Station blev også knudepunkt for en anden jernbaneforbindelse, da Rødekro-Løgumkloster-Bredebro Jernbane blev indviet den 2. oktober 1927. Den nye bane skulle styrke den tværgående jernbaneforbindelse i det sydvestlige Jylland.

Der var mulighed for at køre gennemgående tog mellem Aabenraa og Bredebro, men i praksis blev denne mulighed sjældent udnyttet, da passagergrundlaget var begrænset. Efter kun ni års drift blev banen nedlagt den 15. maj 1936. Det var en af de kortest levetid for en dansk jernbaneforbindelse, hvilket afspejlede de vanskeligheder, mange mindre baner oplevede i konkurrencen med vejtransport.

Den første stationsbygning

Den oprindelige station i Rødekro blev opført i 1864 og var tegnet af arkitekten N. P. Holsøe, der var en af datidens førende stationsarkitekter. Holsøes stationer var ofte præget af enkle, men solide bygninger, der både var funktionelle og repræsentative.

Stationen tjente sit formål i over 100 år, men blev i 1968 revet ned og erstattet af en ny og mere moderne stationsbygning, som blev indviet i 1969. Den nye station var mere tidssvarende, men mange har siden beklaget tabet af den oprindelige bygning, der var en vigtig del af byens jernbanehistorie.

Dobbeltspor og elektrificering

I 1996 blev strækningen mellem Vojens og Tinglev udbygget med dobbeltspor, hvilket forbedrede kapaciteten på den vigtige jyske længdebane. Samtidig blev der installeret ATC (Automatic Train Control), et sikkerhedssystem der automatiserer overvågningen af togdriften og reducerer risikoen for ulykker.

Som en del af de nationale investeringer i jernbanenettet blev strækningen også elektrificeret, og el-driften blev sat i gang i 1997. Dette gjorde det muligt at benytte elektriske lokomotiver på strækningen og bidrog til en mere effektiv og miljøvenlig togdrift.

Rødekro Stations rolle i dag

I dag fungerer Rødekro Station stadig som et vigtigt knudepunkt i det danske jernbanenet. Stationen ligger strategisk på hovedstrækningen mellem Fredericia og Padborg, hvilket gør den til et vigtigt stop for både passager- og godstog.

Selvom Rødekro ikke længere har direkte sidebaner til hverken Aabenraa eller Bredebro, spiller stationen stadig en væsentlig rolle for den regionale og internationale togtrafik.


Stamdata for Rødekro Station

Byggeår1969
Åbnet1969
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegaardspladsen 2, 6230 Rødekro
StednavneforkortelseRq
Højdeplacering over havet43,3 meter
GPS koordinater55.069395,9.333284


Oversigt over andre stationer fra Rødekro

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetRødekro Station (Rq)Rødekro Stations tidlige historieRødekro Station blev anlagt...
Stedet er fotograferetRødekro Station (Rq) [1864-1969]Rødekro Station – Et jernbaneknudepunkt i SønderjyllandRødek...


Rødekro Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Flensborg-Vamdrup DSB 82,01864.10.01I drift
Aabenraabanen, Rødekro-Aabenraa DSB (Oprindelig: Preußische Staatseisenbahn) 6,71868.09.12Medio 2000'erne - de seneste år kun vognladningsgods.



BBR Data for Rødekro Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:58
BBR Højde over havet43,3 meter
BBR GPS koordinater55.06939876,9.33335363
BBR Byggeår eller konverteringsår1966
BBR Seneste ombygning2004
BBR Bebygget areal i alt895 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen488 m2
BBR Samlet boligareal214 m2
BBR Samlet erhvervsareal681 m2
BBR Antal etager2
BBR Sikringsrum med plads til240 Personer

Banedanmarks Data for Rødekro Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnRødekro
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseRq
Afsnits GPS koordinater55.0691525,9.33283602



Billede af Rødekro Station

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billeder af Rødekro Station

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af DSB MF 5086 fotograferet ud for Rødekro Station.
Billede af DSB MF 5086 fotograferet ud for Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af DSB MF 5086 fotograferet ud for Rødekro Station.
Billede af DSB MF 5086 fotograferet ud for Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Billede af Rødekro Station.
Billede af Rødekro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020
Download billede

Google Street View af Rødekro Station

Google Street View af Rødekro Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Rødekro Station

Historisk kort over Rødekro Station
Kort over Rødekro Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Rødekro Station
Kort over Rødekro Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Rødekro Station
Kort over Rødekro Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Rødekro Station
Kort over Rødekro Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Rødekro Station
Kort over Rødekro Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Rødekro Station
Kort over Rødekro Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Rødekro Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4