Fredericia Station (Fa), en artikel om Fredericia Station
Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbanetrafik
Fredericia Station har spillet en central rolle i Danmarks jernbanehistorie siden dens første etablering i midten af det 19. århundrede. Stationen har gennemgået betydelige ændringer i takt med den voksende tog- og godstrafik og er i dag et vigtigt trafikknudepunkt, hvor intercity- og regionaltog mødes. Med sin strategiske placering ved Lillebælt og som et bindeled mellem Sjælland, Fyn og Jylland har Fredericia Station haft en afgørende betydning for udviklingen af dansk infrastruktur.Den Første Station i Fredericia og Jernbanens Fremkomst
Jernbanen kom til Fredericia den 1. november 1866 med åbningen af strækningen fra Fredericia til Vamdrup ved den nye dansk-tyske grænse. Dette markerede begyndelsen på en ny æra for byen, som blev en vigtig del af det danske jernbanenet. Den første station i Fredericia var en rebroussementsstation beliggende tæt ved havnen. Denne placering gjorde det nemt at forbinde togtrafikken med jernbanefærgerne, der transporterede passagerer og gods mellem Fredericia og Strib på Fyn.Den første station blev oprindeligt opført som en midlertidig bygning af træ i 1866, men i 1869 blev en mere permanent stationsbygning opført. Denne bygning står stadig på Oldenborggade 1 og fungerer i dag som kontorlokaler. Fredericia var på dette tidspunkt en vigtig havneby, hvor forbindelsen mellem Sjælland, Fyn og Jylland blev opretholdt via jernbanefærge, før broforbindelser blev etableret.
Jernbanefærgeforbindelsen og Lillebæltsbroens Indflydelse
Den 19. marts 1872 blev Danmarks første jernbanefærgeforbindelse åbnet mellem Fredericia og Strib. Jernbanefærgen, H/F Lillebelt, transporterede tog og passagerer mellem de to byer, hvilket gjorde Fredericia til et centralt knudepunkt for rejsende mellem Fyn og Jylland. Denne forbindelse var afgørende for at sikre en sammenhængende transport mellem landsdelene, og den betød, at Fredericia spillede en nøglerolle i den danske jernbanetrafik.I takt med den voksende trafik blev det imidlertid nødvendigt at bygge en mere permanent og effektiv forbindelse mellem Fyn og Jylland. Dette førte til beslutningen om at opføre Lillebæltsbroen, som blev indviet den 14. maj 1935 sammen med den nye Fredericia Station. Broen erstattede jernbanefærgen og gjorde det muligt for tog at krydse Lillebælt hurtigt og effektivt, hvilket yderligere styrkede Fredericias rolle som et centralt trafikknudepunkt.
Den Nye Fredericia Station: En Funktionalistisk Perle
Samtidig med opførelsen af Lillebæltsbroen blev den nye Fredericia Station anlagt. Den nuværende stationsbygning, der blev indviet i 1935, er tegnet af arkitekten Knud Tanggaard Seest, der var overarkitekt ved DSB fra 1922 til 1949. Stationen er opført i funktionalistisk stil med elementer af klassicisme og er en af de få stationer i Danmark, der har en banegårdshal. Der er kun fem stationer i landet, der har dette – de andre er Københavns og Aarhus Hovedbanegård, Nørrebro S-togsstation og den nu nedlagte Gedser Station.Fredericia Station har også Danmarks længste perroner, som er hver 330 meter lange. Dette er nødvendigt, da stationen fungerer som et knudepunkt, hvor mange passagerer skifter tog, og de fleste intercity- og lyntog fra København bliver opdelt og sendt videre til forskellige byer i Jylland. På vej mod København bliver togene fra de forskellige byer samlet igen.
Byens Udvikling og Dens Forbindelse til Stationen
Fredericia, der oprindeligt blev grundlagt som en fæstningsby i 1650 under navnet Frederiksodde, har en rig historie. Byens gader er anlagt i et gridmønster, som er typisk for fæstningsbyer, og de er omkranset af et af Nordeuropas bedst bevarede voldanlæg fra 1600-tallet. Byens strategiske placering ved Lillebælt og dens dybvandshavn har gjort den til et vigtigt handelscentrum gennem århundreder.I dag er Fredericia kendt for sit stærke erhvervsliv, herunder store virksomheder som Ørsted og Arla. Byens jernbaneforbindelser har været afgørende for dens udvikling, og Fredericia Station spiller fortsat en vigtig rolle som et centralt knudepunkt for både passager- og godstrafik.
Fredericia Station som Et Moderne Knudepunkt
Fredericia Station er fortsat en af Danmarks vigtigste jernbanestationer og fungerer som et centralt knudepunkt for jernbanetrafik i både østlige og vestlige retninger. Stationen forbinder Den østjyske længdebane, som strækker sig mod Aarhus og Aalborg, med Den fynske hovedbane til Nyborg og Fredericia-Padborg-banen, som går mod grænsen til Tyskland. Denne sammenkobling af flere vigtige strækninger gør stationen til et centralt knudepunkt for togtrafikken i Danmark.Desuden har stationen en vigtig rolle i forbindelse med godstransport. Taulov Banegård, som ligger tæt på Fredericia, er en af Danmarks største godsbanegårde og spiller en afgørende rolle for landets godstrafik, hvilket understreger Fredericia Stations betydning for både passagerer og gods.
Arkitektonisk og Historisk Betydning
Fredericia Stations funktionalistiske design er en markant del af dansk stationsarkitektur. Med sin elegante og simple stil skiller bygningen sig ud som et eksempel på funktionalistisk arkitektur fra 1930'erne, hvor form og funktion blev kombineret. Den rummelige banegårdshal og de lange perroner gør stationen både praktisk og æstetisk tiltalende.Stationens rolle som et centralt knudepunkt har været afgørende for byens udvikling og dens forbindelse til resten af landet. Dens lange historie, fra de tidlige dage med jernbanefærger til opførelsen af Lillebæltsbroen og de senere moderniseringer, viser, hvordan Fredericia har udviklet sig i takt med den danske jernbaneinfrastruktur.
Fremtiden for Fredericia Station
Med stigende passagerantal og en fortsat vækst i godstransport er Fredericia Station godt positioneret til at fortsætte sin rolle som et vigtigt trafikknudepunkt i Danmark. De eksisterende forbindelser til både Fyn, Jylland og det øvrige Europa sikrer, at stationen vil forblive en central del af det danske jernbanenet i mange år fremover.Fredericia Station er en af Danmarks vigtigste jernbanestationer med en lang historie, der strækker sig tilbage til 1866. Med sin strategiske placering ved Lillebælt og som en vigtig forbindelse mellem Jylland og Fyn har stationen spillet en central rolle i dansk infrastruktur. Den nuværende stationsbygning fra 1935 er et arkitektonisk mesterværk i funktionalistisk stil og fortsætter med at være et vigtigt knudepunkt for både passager- og godstrafik i Danmark.
Stamdata for Fredericia Station
Byggeår | 1935 |
Åbnet | 1935.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Jernbanegade 2, 7000 Fredericia |
Stednavneforkortelse | Fa |
Højdeplacering over havet | 8,5 meter |
GPS koordinater | 55.568241,9.740499 |
Oversigt over andre stationer fra Fredericia
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Lillebæltsbroen Blokpost | Lillebæltsbroen Blokpost åbnede sammen med Lillebæltsbroen d... | |
Fredericia Station (Fa) | Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbane... | |
Stallerup Forgreningsstation | Stallerup Forgreningsstation blev oprettet som en midlertidi... | |
Fredericia Færgestation | I 1866 åbnede DJDS (Det Danske Jernbanedriftsselskab) jernba... | |
Fredericia Banegård (Fa) [1869-1935] | Fredericia Banegård: En Central Del af Dansk Jernbanehistori... | |
Fredericia Station (Fa) [1866-1869] | Fredericia Station [1866-1869]: Byens Tidlige Jernbanehistor... | |
Fredericia godsstation Teknisk Station (Gfa) |
Fredericia Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Fredericia-Vamdrup | DSB | 39,0 | 1866.11.01 | I drift |
Fredericia-Aarhus | DSB | 108,5 | 1868.10.04 | I drift |
BBR Data for Fredericia StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:48 | |
BBR Højde over havet | 8,5 meter |
BBR GPS koordinater | 55.56819577,9.74050402 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2015 |
BBR Bebygget areal i alt | 84 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 84 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 84 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Fredericia StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Fredericia |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Fa |
Afsnits GPS koordinater | 55.56827444,9.74017795 |
Billede af Fredericia Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2009 Download billede
Gamle film fra Fredericia Station
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1935..05.14 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Indvielsen af Lillebæltsbroen d. 14. maj 1935 sammen med Fredericia Banegård og Middelfart Station.
1935, 15 min., Stum
Indvielsen af Lillebæltsbroen d. 14. maj 1935. De indbudte gæster ankommer til Københavns Hovedbanegård og stiger på lyntoget til Jylland. Toget sejles over Storebælt. De sidste bilfærger sejler mellem Middelfart og Snoghøj. Kong Chr. X ankommer til Middelfart Havn og modtages af statsminister Stauning m.fl. De køres med lyntoget til broen, hvor åbningsceremonien foregår. Johannes Friis Skotte, minister for offentlige Arbejder, holder tale, hvorefter garden spiller og Kongen åbner broen. Først lyntoget og så busserne bryder snoren på broen. Herefter myldrer de gående gæster over i hobetal. Masser af skibe sejler under broen, og flyvere i formation kredser over broen. Den nye station i Fredericia indvies også på dagen, hvor Statsbanernes generaldirektør taler.
Billeder af Fredericia Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2009 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fredericia Banegård.
Titel: Fredericia Banegård - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Fredericia Banegård
Sted: Danmark, Jylland, Fredericia
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 2 B
Lokalitet: Postnummer: 7000
By: Fredericia
Sogn: Hannerup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Fredericias nuværende banegård er opført i 1935.
Id: L02540_029.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1935 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fredericia Banegård ved åbningen den 14. maj 1935.
Titel: Fredericia Banegård
Person: Bygningsnavn: Fredericia Banegård
Sted: Danmark, Jylland, Fredericia
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 2 B
Lokalitet: Fredericia Banegård
Postnummer: 7000
By: Fredericia
Sogn: Hannerup
Matrikelnummer: Ophav: Nowico
År: 1935
Note: Id: NO-0399b2_01.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1935 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fredericia Banegård ved åbningen den 14. maj 1935.
Titel: Fredericia Banegård
Person: Bygningsnavn: Fredericia Banegård
Sted: Danmark, Jylland, Fredericia
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 2 B
Lokalitet: Fredericia Banegård
Postnummer: 7000
By: Fredericia
Sogn: Hannerup
Matrikelnummer: Ophav: Nowico
År: 1935
Note: Id: NO-0399b2_01.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1932-1967 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fredericia Banegård ved åbningen den 14. maj 1935.
Titel: Fredericia Banegård - 1932-1967 -
Person: Bygningsnavn: Fredericia Banegård
Sted: Danmark, Jylland, Fredericia
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 2 B
Lokalitet: Postnummer: 7000
By: Fredericia
Sogn: Hannerup
Matrikelnummer: Ophav: Nowico
År: 1932-1967
Note: Id: NO-0617_01.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Postkort med Fredericia Station
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Stenders Forlag Eneberettiget - Fredericia 100
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Banegårdskiosken, Fredericia. Nr. 9813
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Rudolf Olesen - Kunstforlag. Eneret Nr. 4793
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Stender Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 10
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Stenders Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 40 703/5
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Banegådskiosken, Fredericia. Nr. 16604
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1955.08.20 (Postgået)
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Jernbanekiosken, Fredericia. Nr. 7232
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1937.01.14 (Postgået)
Noter til: Postkort med Fredericia Banegård.
Stenders Forlag Eneberettiget - Fredericia 97
Sporplan fra Fredericia Station
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1941 - LINK til kilde.
Noter til: Sporplan af Fredericia Banegård.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Fredericia (2.)
På strækningen: Fredericia - Lillebæltsbroen - Middelfart
Beskrivelse: Plan over stationen.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 1941
Delsamling: Københavns Foto-Service
Scannummer: DJM01-00000490
Google Street View af Fredericia Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Fredericia Station
Kort over Fredericia Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Fredericia Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Fredericia Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Fredericia Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Fredericia Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Fredericia Station
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 1 Torben Andersen 2004 96 Lokomotivet 87-90-779-04-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 2 Torben Andersen 2005 80 Lokomotivet 87-90-779-05-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 3 Torben Andersen 2006 79 Lokomotivet 87-90-779-08-8 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |