Helsingør Banegård (Hg) [1864-1891], en artikel om Helsingør Banegård
Helsingør Banegård [1864-1891]
Helsingør Banegård har en vigtig plads i Danmarks jernbanehistorie, da den i 1864 blev endestation for Nordbanen, som forbandt København, Hillerød og Helsingør. Den oprindelige station var placeret på Trækbanen, hvorfra der også løb en hestetrukken skinnebane ned til havnen og værftet. Denne tidlige forbindelse mellem byens jernbane og havnen blev en vigtig del af Helsingørs transportinfrastruktur. I 1891 blev sporene lagt om, og en ny banegård blev opført tættere på Helsingør Havn, hvilket gav nemmere adgang til færgerne til Helsingborg.Helsingørs første Banegård
Den første banegård i Helsingør blev opført i 1863 og taget i brug i 1864 som en del af Nordbanens udvidelse. Den var placeret på Trækbanen, en vej i Helsingør, og heraf fik den sit navn. Fra banegården førte en hestetrukken jernbane ned til havnen, som gjorde det muligt at transportere gods mellem skibene og jernbanen. Denne løsning var praktisk for både værftet og byens handel, der var afhængig af hurtig og effektiv fragt.Nordbanen, som løb mellem København og Helsingør, var en vigtig forbindelse, der gjorde det lettere for folk at rejse mellem de to byer og betød samtidig, at Helsingør blev knyttet tættere til hovedstaden. De tidlige jernbaner var ikke blot med til at skabe vækst og udvikling i Helsingør, men også i de andre byer langs ruten.
Udviklingen af Jernbanenettet
Sporene til Helsingørs første banegård fulgte et forløb, der svarer nogenlunde til de nuværende Nørrevej og Stubbedamsvej i byen. Hestetrukne godsvogne fragtede gods på skinner til havnen, hvilket gjorde Trækbanen til en vigtig del af byens transportnet. Denne tidlige jernbanestrækning havde dog sine begrænsninger, især i forhold til adgang til færgerne til Helsingborg, hvilket førte til en større omstrukturering af jernbanenettet i 1891.Med tiden blev det klart, at det ville være mere effektivt at flytte stationen tættere på Helsingør Havn for at muliggøre lettere forbindelse mellem togene og færgerne. Dette førte til anlæggelsen af den nuværende Helsingør Banegård.
Den nye Banegård ved Helsingør Havn
I 1891 blev den første banegård erstattet af en ny og mere moderne station, der blev opført på den nuværende placering tættere på Helsingør Havn. Dette var en vigtig ændring, da det skabte bedre forbindelse mellem togene og færgerne til Helsingborg. Den nye banegård blev officielt taget i brug den 24. oktober 1891, og med denne nye placering blev Helsingør en endnu vigtigere transporthub.Den nye station gjorde det muligt for både passagerer og gods at skifte mellem færger og tog på en mere effektiv måde, og det gjorde Helsingør til en central del af trafikken mellem Danmark og Sverige. Samtidig blev sporene omlagt, så de nu fulgte en rute langs kysten fra Helsingør til Snekkersten Station, hvilket forbedrede forbindelsen yderligere.
Trækbanens Historiske Betydning
Selvom den oprindelige banegård på Trækbanen blev nedlagt i 1891, forblev dens historiske betydning stor. Denne første station var med til at etablere Helsingør som et vigtigt knudepunkt i det danske jernbanenet og banede vejen for byens videre udvikling som en central by i regionen.Efter banegården blev lukket, blev bygningen brugt til forskellige formål, og den blev en del af Helsingørs industrihistorie. Den Danske Margarinefabrik grundlagde for eksempel deres fabrik i den gamle stationsbygning den 7. maj 1900, hvilket vidner om, hvordan gamle jernbanebygninger kunne få nyt liv i byens økonomi.
Helsingør Banegård i dag
I dag er Helsingør Banegård stadig en central del af byens transportinfrastruktur. Den moderne station fra 1891 er blevet renoveret flere gange for at tilpasse sig de moderne krav til transport, men dens historiske rødder er stadig tydelige. Banegården er ikke kun et vigtigt transportknudepunkt mellem Danmark og Sverige, men også et symbol på Helsingørs rolle i udviklingen af det danske jernbanenet.Med både S-tog og regionaltog, der forbinder Helsingør med resten af Sjælland og det sydlige Sverige, fortsætter banegården med at være en vigtig del af Helsingørs infrastruktur og historie.
Stamdata for Helsingør Banegård [1864-1891]
Byggeår | 1863 |
Åbnet | 1864.06.09 |
Nedlagt | 1891.10.24 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Trækbanen 16, 3000 Helsingør |
Stednavneforkortelse | Hg |
Højdeplacering over havet | 14,3 meter |
GPS koordinater | 56.0317362759554,12.605223950314597 |
Oversigt over andre stationer fra Helsingør
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Helsingør Station (Hg) | Helsingør Station – Et historisk knudepunktHelsingør Station... | |
Helsingør Banegård (Hg) [1864-1891] | Helsingør Banegård [1864-1891]Helsingør Banegård har en vigt... |
BBR Data for Helsingør Banegård [1864-1891]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:02:45 | |
BBR Højde over havet | 14,3 meter |
BBR GPS koordinater | 56.03172326,12.60529133 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1863 |
BBR Seneste ombygning | 2008 |
BBR Bebygget areal i alt | 1134 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 600 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 1364 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Billede af Helsingør Banegård [1864-1891]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Billeder af Helsingør Banegård [1864-1891]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Helsingør Banegård.
Titel:Helsingør Gymnasium
Bygningsnavn:Helsingør Gymnasium
Sted:Danmark, Sjælland, Helsingør
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969
Id:sylvest_nks_02938.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juli 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Google Street View af Helsingør Banegård [1864-1891]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 2. juni 2022 - LINK til kilde.
Kort over Helsingør Banegård [1864-1891]
Kort over Helsingør Banegård [1864-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Helsingør Banegård [1864-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Helsingør Banegård [1864-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Helsingør Banegård [1864-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Helsingør Banegård [1864-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Helsingør Banegård [1864-1891]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Danske Jernbanefærger Niels Jensen 1978 96 Clausens jernbanebibliotek 87-11-03875-6 |