Snekkersten Trinbræt (Sq) [1879-1891], en artikel om Snekkersten Trinbræt
I 1864 blev Nordbanen fra København over Hillerød med endestation i Helsingør anlagt, og den første banegård blev opført ved nuværende Trækbanen. Med den nye jernbane kom der så småt gang i den trafikale udvikling. Det blev lettere at tage på udflugter af turistmæssig karakter til naturskønne omgivelser og historiske steder. Undervejs besøgte man traktørsteder, overnattede på hoteller, og flere benyttede sig af landliggerlivets glæder med henblik på længevarende ophold. Fiskere fik en ekstra fortjeneste ved at udleje deres huse et par måneder om sommeren. I takt med denne udvikling blev stationer oprettet efter behov og anlagt i nærheden af særligt besøgte lokaliteter. Men det varede noget, inden Snekkersten fik rigtig fornøjelse af denne udvikling. Det varede endnu længere inden folk så småt begyndte at bosætte sig i området.
Et udkast til en holdeplads ved Rørtang-Skotterupvejen blev udarbejdet i 1867, men blev først effektueret tolv år senere med det lavest tænkelige niveau - et begrænset billetsalg fra et banevogterhus. I 1879 blev en banevogterhytte og et trinbræt etableret nær ved Borupgaard. Her kunne man købe billetter. Et billetskab, en lille transportabel pengekasse, en "billetstemplingstang med tilbehør samt en på pap opklæbet tabel over billetpriser" var alt, hvad banevogterhytten var udstyret med. Nordbanens sporføring lå dengang længere inde i landet mod vest end i dag, og der var kun ét jernbanespor. Banevogterhytten lå lidt nordligere end stationens placering i dag - omkring udmundingen af Rønnebær Allé ved nuværende Nørrevej, hvor jernbanens sporføring var dengang. Man kunne købe billetter til få stationer, nemlig Helsingør, Fredensborg, Hillerød og København. Det var dog kun muligt i sommerperioden, hvor to tog standsede dagligt i Snekkersten i hver retning. Man må sige, at det var en ydmyg begyndelse med ret begrænsede muligheder.
Allerede fra 1880 standsede et par tog dagligt i Snekkersten hele året, men om sommeren adskilligt flere. Næste skridt i udviklingen kom i 1888, hvor opførelsen af en i form af et læskur og anlæggelsen af en perron med adgangsvej ca. 150 meter nord for banevogterhytten, men man kender ikke det præcise tidspunkt. Togets holdeplads blev dermed flyttet til et sted, der formentlig svarer nogenlunde til området mellem, hvor Parkvej og Stolbjergvej munder ud på Nørrevej. Postvæsenet var ikke tænkt ind i jernbanen endnu, og man klarede sig med et lille brevsamlingssted i byen, Snekkersten Postekspedition, oprettet i 1882. Banepakker kunne ekspederes fra 1886, men ikke gods i øvrigt. Der var stadig kun ét hovedspor og intet billetsalg om vinteren.
Et udkast til en holdeplads ved Rørtang-Skotterupvejen blev udarbejdet i 1867, men blev først effektueret tolv år senere med det lavest tænkelige niveau - et begrænset billetsalg fra et banevogterhus. I 1879 blev en banevogterhytte og et trinbræt etableret nær ved Borupgaard. Her kunne man købe billetter. Et billetskab, en lille transportabel pengekasse, en "billetstemplingstang med tilbehør samt en på pap opklæbet tabel over billetpriser" var alt, hvad banevogterhytten var udstyret med. Nordbanens sporføring lå dengang længere inde i landet mod vest end i dag, og der var kun ét jernbanespor. Banevogterhytten lå lidt nordligere end stationens placering i dag - omkring udmundingen af Rønnebær Allé ved nuværende Nørrevej, hvor jernbanens sporføring var dengang. Man kunne købe billetter til få stationer, nemlig Helsingør, Fredensborg, Hillerød og København. Det var dog kun muligt i sommerperioden, hvor to tog standsede dagligt i Snekkersten i hver retning. Man må sige, at det var en ydmyg begyndelse med ret begrænsede muligheder.
Allerede fra 1880 standsede et par tog dagligt i Snekkersten hele året, men om sommeren adskilligt flere. Næste skridt i udviklingen kom i 1888, hvor opførelsen af en i form af et læskur og anlæggelsen af en perron med adgangsvej ca. 150 meter nord for banevogterhytten, men man kender ikke det præcise tidspunkt. Togets holdeplads blev dermed flyttet til et sted, der formentlig svarer nogenlunde til området mellem, hvor Parkvej og Stolbjergvej munder ud på Nørrevej. Postvæsenet var ikke tænkt ind i jernbanen endnu, og man klarede sig med et lille brevsamlingssted i byen, Snekkersten Postekspedition, oprettet i 1882. Banepakker kunne ekspederes fra 1886, men ikke gods i øvrigt. Der var stadig kun ét hovedspor og intet billetsalg om vinteren.
Stamdata for Snekkersten Trinbræt [1879-1891]
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879 |
Nedlagt | 1891 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sq |
Højdeplacering over havet | 25,6 meter |
GPS koordinater | 56.010576,12.586143 |
Oversigt over andre stationer fra Snekkersten
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Snekkersten Station (Sq) | Efterhånden skete en omfattende udbygning af området omkring... | |
Snekkersten Station (Sq) [1955-2003] | Snekkersten Station er udført af Poul Svindt under godkendel... | |
Snekkersten Station (Sq) [1891-1955] | Den første stationsbygning var opført i bindingsværk efter t... | |
Snekkersten Trinbræt (Sq) [1879-1891] | I 1864 blev Nordbanen fra København over Hillerød med endest... |
Billede af Snekkersten Trinbræt [1879-1891]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Google Street View af Snekkersten Trinbræt [1879-1891]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 10. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Snekkersten Trinbræt [1879-1891]
Kort over Snekkersten Trinbræt [1879-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Snekkersten Trinbræt [1879-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Snekkersten Trinbræt [1879-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Snekkersten Trinbræt [1879-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Snekkersten Trinbræt [1879-1891] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Snekkersten Trinbræt [1879-1891]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |