Napstjert Trinbræt (Nap), en artikel om Napstjert Trinbræt
Napstjert Trinbræt: En stationshistorie præget af udvikling og nedlæggelser
Napstjert Trinbræt har en lang historie, der strækker sig tilbage til åbningen af Skagensbanen den 24. juli 1890. Oprindeligt blev stedet anlagt som et simpelt billetsalgssted, men i 1922 blev det udvidet til en egentlig station med en stationsbygning og forbedrede faciliteter.Banens omlægning fra smalspor til normalspor i 1924 medførte etableringen af et læssespor til mergeltransport, men da denne transport ophørte allerede få år senere, blev sidesporet fjernet i 1929.
I 1935 blev Napstjert station nedgraderet til et trinbræt, men stationsbygningen blev fortsat brugt som ventesal indtil 1968, hvor den blev solgt som privat bolig. Efterfølgende blev der opsat et simpelt venteskur på perronen til de ventende passagerer.
Napstjert Trinbræt blev lukket i januar 2005 sammen med Apholmen og Højen Trinbræt i forbindelse med indsættelsen af Desiro-togene. Nedlæggelsen blev dog mødt med massive borgerprotester, hvilket førte til en genåbning af trinbrættet i 2006, hvor der blev anlagt en ny perron og et nyt venterum.
Napstjert som billetsalgssted ved Skagensbanens åbning
Da Skagensbanen åbnede i 1890, var Napstjert en mindre holdeplads med et billetsalgssted, der fungerede som stoppested for de rejsende på ruten mellem Frederikshavn og Skagen.I begyndelsen var faciliteterne meget enkle, men stationen blev et vigtigt lokalt trafikknudepunkt, især for de omkringliggende landbrug og småsamfund.
Udvidelsen til station i 1922
I takt med at behovet for bedre faciliteter voksede, blev billetsalgsstedet i 1922 omdannet til en station. Dette indebar:- Opførelse af en stationsbygning
- Forbedrede passagerfaciliteter
- Mulighed for godstransport
Normalsporet Skagensbane og etablering af sidespor til mergeltransport
I 1924 blev Skagensbanen ombygget fra smalspor til normalspor, hvilket gjorde det muligt at integrere banen bedre med det øvrige danske jernbanenet.Som en del af denne ombygning blev der ved Napstjert anlagt et læssespor for at håndtere transporten af mergel fra et nærliggende privat mergelselskab.
Mergeltransporten viste sig dog hurtigt at være økonomisk uholdbar, og den ophørte efter blot få år. Som følge heraf blev sidesporet fjernet i 1929.
Nedgradering til trinbræt i 1935
I 1935 blev Napstjert station nedgraderet til trinbræt, hvilket betød, at personalet blev fjernet, og stationens funktion blev begrænset til et simpelt stoppested for passagerer.På trods af nedgraderingen forblev stationsbygningen i brug som ventesal, hvilket sikrede, at de rejsende fortsat havde mulighed for at vente indendørs i læ for vind og vejr.
Salg af stationsbygningen i 1968
I 1968 blev stationsbygningen solgt til privat beboelse, og som erstatning blev der opsat et simpelt venteskur på perronen.Det lille varehus fra 1908 blev senere revet ned, og stationsbygningen blev malet hvid, hvilket ændrede det visuelle udtryk fra den oprindelige røde murstensbygning.
Nedlæggelsen i 2005 og borgerprotester
I forbindelse med indsættelsen af Desiro-togene den 9. januar 2005 besluttede Nordjyske Jernbaner at nedlægge flere trinbrætter, heriblandt:- Napstjert Trinbræt
- Apholmen Trinbræt
- Højen Trinbræt
Beslutningen blev dog mødt med massive borgerprotester, da trinbrættet fortsat var vigtigt for lokalsamfundet i Napstjert.
Genåbningen i 2006
Som følge af protesterne blev Napstjert Trinbræt genåbnet i 2006. I forbindelse med genåbningen blev der anlagt:- En ny perron
- Et nyt venterum
Stamdata for Napstjert Trinbræt
Byggeår | 2006 |
Åbnet | 2006 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Napstjert Mose Vej 15, 9981 Jerup |
Stednavneforkortelse | Nap |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 57.554560,10.408287 |
Oversigt over andre stationer fra Napstjert
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Napstjert Trinbræt (Nap) | Napstjert Trinbræt: En stationshistorie præget af udvikling ... | |
Napstjert Trinbræt (Nap) [1935-2005] | Napstjert Trinbræt – En Del af Skagensbanens HistorieVed Ska... | |
Napstjert Station (Nap) [1890-1935] | Ved Skagensbanens åbning den 24. juli 1890 var Napstjert et ... |
Napstjert Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Skagensbanen, Frederikshavn-Skagen Banen | NJJ (Oprindelig: SB) | 38,8 | 1924.06.06 | I drift |
Billede af Napstjert Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede
Billeder af Napstjert Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Kort over Napstjert Trinbræt

Kort over Napstjert Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Napstjert Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Napstjert Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Napstjert Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Napstjert Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Napstjert Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 90 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 1990 64 Holme-Olstrup Bane Bøger ApS 87-88632-26-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen 1890-1965 A. Gregersen 1965 61 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen 1890-1965 Banen (Dansk Jernbane-Klub: 12) P. Thomassen & B. Wilcke 1965 86 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen gennnem 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 45) Ole Chr. Munk Plum, Birger Wilche 1990 124 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-31-5 |