Køge Nord S-togstrinbræt (Kjn), en artikel om Køge Nord S-togstrinbræt
Køge Nord S-togstrinbræt – Et Moderne Trafikalt Knudepunkt
Køge Nord S-togstrinbræt blev indviet den 31. maj 2019 som en del af den nye København-Ringsted-bane og Køge Bugt-banen. Stationen er strategisk placeret nord for Køge ved Ølsemagle og fungerer som et vigtigt trafikalt knudepunkt. Den forbinder S-banen med fjernbanen og skaber en direkte forbindelse mellem Køge og København.Stationen er opført på begge sider af Køge Bugt Motorvejen og har separate områder for S-togs- og fjernbanetrafik. På østsiden findes S-togssporene med sideliggende perroner, mens vestsiden huser højhastighedsbanen mellem København og Ringsted. De to sider forbindes af en markant gangbro, der sikrer let skift mellem transportformer.
Arkitektur og design
Køge Nord Station er designet af arkitektfirmaerne COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med ingeniørfirmaet COWI. Stationens mest iøjnefaldende element er den 225 meter lange gangbro, som strækker sig hen over Køge Bugt Motorvejen.Gangbroen er udformet som et lukket rør, der kombinerer funktionalitet med et æstetisk moderne udtryk. Den sydvendte facade fungerer som solskærm, mens nordsiden giver en panoramaudsigt over omgivelserne. Interiøret er beklædt med trælameller, der skaber en varm og indbydende atmosfære for de rejsende.
En strategisk placering
Valget af placeringen for Køge Nord Station blev truffet med henblik på at skabe en effektiv pendlerstation, der kunne aflaste Køge Station og sikre hurtigere forbindelser til København. Med sin beliggenhed tæt på motorvejen og omfattende parkeringsfaciliteter er stationen ideel for pendlere, der kombinerer bil- og togtransport.Køge Kommune spillede en aktiv rolle i planlægningen af stationen og ønskede at gøre den til et centralt element i den fremtidige byudvikling i området. Stationen har derfor også fået en vigtig funktion som katalysator for vækst og erhvervsudvikling i Køge Nord.
En station med internationale anerkendelser
Køge Nord Station har fået stor international opmærksomhed for sin innovative arkitektur og funktionalitet. Den har modtaget adskillige priser og nomineringer, herunder:- 2015: Nomineret til MIPIM-prisen for Best Futura Project
- 2018: Medtaget på CNN's liste over de 12 mest spektakulære nye broer
- 2019: Vinder af Årets Konstruktionspris (IABSE Danmark)
- 2019: Udvalgt til Politikens liste over arkitektoniske højdepunkter
- 2020: Finalist ved MIPIM Awards
- 2021: Nomineret til EU Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award
Parker og Rejs-anlæg
For at fremme brugen af offentlig transport har Køge Kommune etableret et omfattende Parker og Rejs-anlæg ved stationen. Der er i alt 650 parkeringspladser til biler samt over 650 cykelparkeringspladser, hvoraf 300 er overdækkede.Parkering ved stationen er gratis, og der er allerede planlagt en udvidelse med yderligere 250 parkeringspladser for at imødekomme den stigende efterspørgsel.
Adgang til parkeringsområdet på fjernbanesiden sker via Nordstjernen, hvilket gør det nemt for pendlere at parkere og skifte til togtransport.
Køge Nord Station som udviklingsmotor
Stationens etablering har ikke blot forbedret transportforholdene i området, men har også skabt grundlag for byudvikling i Køge Nord. I Køge Kommunes visionsplan er stationen udpeget som et vigtigt element i den fremtidige vækststrategi, hvor den skal tiltrække både virksomheder og nye beboere.Køge Nord fungerer i dag som en port til hovedstaden for de mange pendlere, der dagligt rejser gennem området. Med den fortsatte udvikling af infrastrukturen forventes antallet af daglige brugere at stige til over 8.000.
Teknisk konstruktion og byggefase
Byggeriet af Køge Nord Station blev påbegyndt i 2016 og blev afsluttet samtidig med åbningen af København-Ringsted-banen i 2019.Gangbroen over motorvejen består af seks store stålelementer, hver mellem 30 og 40 meter lange, 10 meter brede og knap 3 meter høje. Samlet vejer broen omkring 150 tons. Elementerne blev produceret af Bladt Industries og monteret på stedet.
Udover gangbroen omfatter anlægget:
- Rulletrapper og elevatorer for at sikre fuld tilgængelighed
- Store perroner med læskærme og moderne passagerfaciliteter
- Integrerede informationsskærme og lysstyring, der forbedrer rejseoplevelsen
Køge Nord Station og fremtidens transport
Køge Nord Station er et forbillede på fremtidens stationsdesign, hvor transportformer integreres for at skabe en mere effektiv og bæredygtig rejseoplevelse.Stationen understøtter både højhastighedstog, S-tog, busser, cyklister og bilister, hvilket gør den til et knudepunkt i den kollektive trafik. Samtidig bidrager den til at reducere trængslen på vejnettet ved at gøre det nemmere at vælge tog frem for bil.
Med de stigende ambitioner om grøn omstilling og bæredygtig transport spiller Køge Nord Station en nøglerolle i udviklingen af fremtidens infrastruktur i Danmark.
Stamdata for Køge Nord S-togstrinbræt
Byggeår | 2019 |
Åbnet | 2019.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Cobe |
Adresse | Karlsvognen 50, 4600 Køge |
Stednavneforkortelse | Kjn |
Højdeplacering over havet | 7,1 meter |
GPS koordinater | 55.499489,12.175212 |
Oversigt over andre stationer fra Køge Nord
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Køge Nord S-togstrinbræt (Kjn) | Køge Nord S-togstrinbræt – Et Moderne Trafikalt KnudepunktKø... | |
Køge Nord Trinbræt (Kjn) | Køge Nord Trinbræt – En Ny Port til KøbenhavnKøge Nord Trinb... |
Køge Nord S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje E (S-Banen) | DSB | 57,9 | 1968.05.26 | I drift |
Banedanmarks Data for Køge Nord S-togstrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-06-08 21:35:20 | |
Afsnits navn | Køge Nord |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Kjn |
Afsnits GPS koordinater | 55.49889378,12.17473913 |
Billede af Køge Nord S-togstrinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Billeder af Køge Nord S-togstrinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. september 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. september 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. september 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. september 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. september 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. september 2020 Download billede
Google Street View af Køge Nord S-togstrinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Køge Nord S-togstrinbræt
Kort over Køge Nord S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Køge Nord S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Køge Nord S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Køge Nord S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Køge Nord S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Køge Nord S-togstrinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |