Nørrebro B Station [1886-1930]
Nørrebro Station blev etableret grundet behovet for en godsstation og at befolkningstallet steg eksplosivt på Nørrebro. Et stort areal på Havremarken syd for Nørrebrogade, mellem Stefansgade og Hillerødgade blev eksproprieret til brug for Nørrebro Station. Nørrebroparken ligger i dag på det tidligere stationsområde.
Indtil Nørrebro Station blev anlagt i 1886, var der usikkerhed om, hvor den ville komme til at ligge. Derfor blev gaderne i kvarteret ikke lagt efter en samlet plan og et logisk vejforløb hen til den kommende station. Nordbanegade fik sit navn i 1883 opkaldt efter Nordbanen som løb igennem Nørrebro Station.
Den 1. juli 1886 åbnede Nørrebro Station, men allerede fra starten var stationen underdimensioneret, da man ikke havde medregnet den store stigning i jernbanetrafikken og betydning for jernbanerne. Det gjorde at stationen fik en noget atypisk og speciel udformning, med to selvstændige ekspeditionsbygninger kaldet Station A og B.
Nørrebro Station A: kom til at ligge ud for Husumgades udmunding i Stefansgade. Den betjente trafik mod Hellerup. Nørrebro Station A blev benyttet af dem der skulle væk fra Københavns centrum.
Nørrebro Station B: lå ca. 250 meter nordligere en Station A, ud for den senere Hillerødgades Skole (Hillerødgade hed dengang Lynbygade). Nørrebro Station B blev benyttet af dem der kom "ude fra" og skulle ind til Københavns centrum. I gamle dage kunne der være mere end livligt på station B, når skov og bakkegæster vendte hjem med de sidste aftentog. Til gengæld var der kun meget få passagerer, der steg på for at køre med til Nord- eller Klampenborgbanegården.
Nørrebro Station var på det tidspunkt en af Københavns mest benyttede og trængte stationer, hvilket gjorde at det med billetter også var kaotisk og ofte udsolgte op ad formiddagen. Det var hovedsagelig billetter til Nordbanen, der blev solgt. Skulle man ind til byen, var det lettere at tage en sporvogn fra Nørrebrogade.
Godstrafikken voksede og i perioden fra 1870 til 1890 blev godsmængden ad Nordbanen femdoblet. Da godstrafikken til og fra Københavns Nordhaven og Frihavnen også gik via Nørrebro Station måtte stationen flere gange udvides, for at kunne klare presset.
For at komme til og fra godspladsen, der lå mellem banen og Nordbanegade, måtte godstogene køre øst om forpladsen til Station A. Da der stadig kom længere og længere tog til at holde ved godspladsen kom de til at spærre for de rejsende, som skulle ud af København, hvilket gav anledning til mange halsbrækkende scener, hvor de rejsende måtte kravle igennem eller over godstoget.
Da Slangerupbanen blev indviet den 20. april 1906, var der etableret en forbindelse fra Station B via "Stensporet" til Lygten station, som var Slangerupbanens udgangsstation. Det gav anledning til trafikale problemer og på Nørrebrogade brød trafikken ofte sammen. Man forsøgte at afhjælpe på problemet med en fodgængerovergang, men det hjalp ikke. Selv om persontogene generede trafikken, var det i særdeleshed godstogene, som gav anledning til kaos.
I starten af 1900'tallet startede man på en storstilet plan med at fremtidssikre jernbanenettet i København og i den forbindelse ville man flytte trafikken væk fra Nørrebro Station til den kommende Boulevardbane, et baneprojekt, der skulle gå fra Hovedbanegården til Østerport.
Den beslutning var ikke noget Nørrebro Handelsforening var begejstret for. Nørrebro Handelsforening indkaldte til medlemsmøde på Nørre Central. Nørrebro Handelsforening protesterer i 1913, men på det tidspunkt var udgravningerne til Boulevardbanen allerede gået i gang. Protesterne fra Nørrebro handelsforening kunne ikke stoppe baneprojektet.
Da Boulevardbanens østlige dobbeltspor blev indviet 1. december 1917, flyttedes trafikken mod Klampenborg hertil, og den gamle Klampenborgbanestationen blev nedlagt. Strækningen over Nørrebro var dog fortsat en del af Nordbanen frem til 1. oktober 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor og dets fortsættelse til Hellerup blev taget i brug. Det var derefter slut med personbefordringen på Nørrebro Stations og dens dage som persontogstation nåede en ende.
Den kommende højbane var allerede i 1923 tegnet ind på kortene, men der gik 7 år inden dette blev en realitet. Med indvielsen af den nuværende Nørrebro S-togsstation den 15. maj 1930, blev den oprindelige Nørrebro Station nedlagt.