Klampenborgbane Station, en artikel om Klampenborgbane Station
Klampenborgbanestation: En Glemselens Station fra Københavns Jernbanehistorie
Klampenborgbanestationen, også kendt som "Station III" internt, var en vigtig station i Københavns jernbanehistorie. Stationen blev opført i 1887 og fungerede som en selvstændig jernbanestation indtil 1917, hvor Boulevardbanens åbning førte til dens nedlæggelse. I denne artikel gennemgås stationens historie, dens placering i forhold til andre stationer i København, og dens betydning i den overordnede udvikling af den danske jernbane.Den 2. Klampenborgbanestation: Oprettelse og Placering
Den 2. Klampenborgbanestation blev opført i 1887 som en del af den voksende jernbaneinfrastruktur i København. Stationen var placeret dér, hvor Københavns Skattepalæ senere blev bygget i Gyldenløvesgade. På dette tidspunkt var Københavns jernbanenet under hastig udvikling, og Klampenborgbanestationen var den sidste i rækken af stationsbygninger, der strakte sig fra Københavns Hovedbanegård og videre nordpå.Stationen lå på linjen mellem Københavns Hovedbanegård og Klampenborg, som på det tidspunkt var et populært udflugtsmål for københavnere, der ønskede at nyde de rekreative områder ved Dyrehaven og Bellevue Strand. Udover Klampenborgbanestationen lå også Nordbanegården og Holtebanegården langs denne rute. Disse stationer spillede en central rolle i den tidlige udvikling af jernbanetrafikken i hovedstaden og dens omgivelser.
En Selvstændig Station med Egne Faciliteter
Da Klampenborgbanestationen blev opført, blev den designet som en fuldt funktionel station med egne faciliteter. Dette gjorde det muligt for stationen at fungere uafhængigt af Københavns Hovedbanegård, som på det tidspunkt var den primære station i byen. Klampenborgbanestationen havde blandt andet en remise, hvor togene kunne vedligeholdes, og stationen var i stand til at håndtere både passagertrafik og godstrafik uden støtte fra den store hovedbanegård.Dette gjorde Klampenborgbanestationen til en vigtig del af jernbanenettet, der kunne fungere som en central knudepunkt for togene på Klampenborgbanen. Denne uafhængighed var afgørende i en tid, hvor Københavns jernbanenet blev udvidet og moderniseret, og hvor der var behov for at sprede belastningen på de forskellige stationer i byen.
Klampenborgbanens Rolle i Københavns Jernbaneudvikling
Klampenborgbanen, som strakte sig fra Københavns Hovedbanegård til Klampenborg, var en vigtig rute for både pendlere og udflugtsrejsende. Områderne nord for København, herunder Klampenborg, Dyrehaven og Bellevue, var populære destinationer for københavnerne, og jernbanen gjorde det muligt for dem hurtigt og nemt at komme til disse områder.Stationen fungerede også som et vigtigt bindeled i det større jernbanenet, som forbandt København med resten af Sjælland og det nordlige Danmark. På dette tidspunkt var jernbanerne ved at blive en afgørende del af Danmarks infrastruktur, og stationer som Klampenborgbanestationen spillede en central rolle i at lette transporten af både mennesker og varer.
Boulevardbanens Indflydelse og Klampenborgbanestationens Nedlæggelse
Den 1. december 1917 åbnede Boulevardbanens østlige dobbeltspor, hvilket markant ændrede Københavns jernbanenet. Boulevardbanen blev en ny, effektiv forbindelse mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport Station, og dette ændrede retningen for jernbanetrafikken mod nord, herunder trafikken til Klampenborg. Med denne nye rute blev Klampenborgbanestationen overflødig, og stationen blev nedlagt.Denne omlægning af trafikken gjorde det muligt at centralisere togtrafikken mere effektivt, og Klampenborgbanestationen mistede dermed sin betydning. Den blev hurtigt lukket og blev erstattet af de større og mere moderne faciliteter, som Boulevardbanen og dens stationer tilbød. Placeringen i Gyldenløvesgade blev senere anvendt til andre formål, herunder bygningen af Københavns Skattepalæ, som blev opført på stedet.
Klampenborgbanestationens Eftermæle
Selvom Klampenborgbanestationen kun var i drift i cirka 30 år, spillede den en vigtig rolle i udviklingen af det københavnske jernbanenet. Stationen var en del af en bredere strategi for at forbedre og modernisere transportforbindelserne mellem København og de nærliggende forstæder og naturområder. Med sin placering i Gyldenløvesgade var stationen et centralt knudepunkt i byens jernbanenet, og den bidrog til at lette presset på Københavns Hovedbanegård.Da stationen blev nedlagt, var det et symbol på de store forandringer, der fandt sted i jernbanesystemet på dette tidspunkt. Boulevardbanens åbning gjorde det muligt for København at håndtere den stigende trafik mere effektivt, men det betød også, at mindre stationer som Klampenborgbanestationen blev overflødige.
Arkitektur og Stationens Fysiske Udtryk
Klampenborgbanestationen var, ligesom mange af sin tids stationer, præget af en arkitektonisk stil, der afspejlede både funktionalitet og æstetik. Stationen var designet til at være en praktisk bygning med faciliteter til både passagerer og gods, men den havde også visse dekorative elementer, der gjorde den til en integreret del af det københavnske bybillede.Selvom der i dag ikke er nogen fysiske rester af Klampenborgbanestationen, forbliver dens historie en del af den større fortælling om Københavns jernbanes udvikling. Mange af de funktioner, som Klampenborgbanestationen tilbød, blev senere inkorporeret i de større stationer, der kom til at dominere jernbanenettet.
Nedlæggelsen og Eftertiden
Efter stationens nedlæggelse blev bygningen brugt til forskellige formål, men den blev til sidst revet ned, og området blev ombygget til Københavns Skattepalæ. Selvom stationen ikke længere eksisterer fysisk, er dens historie stadig en vigtig del af Københavns jernbanehistorie.Nedlæggelsen af Klampenborgbanestationen var et klart eksempel på, hvordan jernbanen udviklede sig i takt med tidens teknologiske fremskridt. Med introduktionen af Boulevardbanen og de mere moderne stationer blev ældre stationer som Klampenborgbanestationen hurtigt forældede og overflødige.
Klampenborgbanestationen var en vigtig del af den tidlige udvikling af Københavns jernbanenet. Selvom den kun eksisterede i 30 år, var stationen et centralt knudepunkt i transporten af mennesker og varer mellem København og forstæderne. Dens nedlæggelse markerede afslutningen på en æra i jernbanehistorien, men dens rolle som en af de tidlige stationer i København kan ikke undervurderes.
Stationens historie er et eksempel på, hvordan jernbanesystemet konstant udvikler sig for at imødekomme de skiftende behov i samfundet. Fra dens opførelse som en selvstændig station med egne faciliteter til dens nedlæggelse efter Boulevardbanens åbning, repræsenterer Klampenborgbanestationen en vigtig periode i Københavns transporthistorie.
Stamdata for Klampenborgbane Station
Byggeår | 1887 |
Åbnet | 1887 |
Nedlagt | 1917.12.01 |
Nedrevet | 1917 (December) |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Højdeplacering over havet | 7,5 meter |
GPS koordinater | 55.680164702393526,12.561361898379179 |
Oversigt over andre stationer fra København
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
København H Metrostation (Kh) | København H Metrostation ligger lige op ad Københavns Hovedb... | |
København Hovedbanegård (Kh) | Københavns Hovedbanegård – Danmarks Hjerte for Jernbanetrafi... | |
København Godsbanegård (Gb) | Københavns Godsbanegård var en af de største og mest trafike... | |
Holte Banegården [1896-1917] | Holtebanegården åbnede i 1896 og var endnu én i en rækken af... | |
Klampenborgbane Station | Klampenborgbanestation: En Glemselens Station fra Københavns... | |
København Station (Kh) [1864-1911] | København Station [1864-1911]: En banegård i tidens rundbues... | |
Klampenborgbane Station [1863-1887] | Klampenborgbanestationen: Fra Sommerstation til Nordbanegård... | |
Nord Banegården | Nordbanegården var fra 1863-1887 udgangsstation for Klampenb... | |
København Station (Kh) [1847-1864] | Københavns Første Station [1847-1864] – En Historisk Jernban... |
Klampenborgbane Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Klampenborgbanen [1863-1917] | DSB | 12,3 | 1863.07.22 | 1917.12.01 |
Billede af Klampenborgbane Station
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1909.08.15 (Postgået)
Billeder af Klampenborgbane Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Google Street View af Klampenborgbane Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Klampenborgbane Station
Kort over Klampenborgbane Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Klampenborgbane Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Klampenborgbane Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Klampenborgbane Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Klampenborgbane Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Klampenborgbane Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 |