Nørreport Station (Kn) [1934-2002], en artikel om Nørreport Station
Nørreport Station [1934-2002] – En Central Del af Københavns Jernbanehistorie
Nørreport Station, der er en af Danmarks travleste og mest betydningsfulde stationer, har gennemgået mange forandringer siden sin oprindelige åbning som billetsalgssted i 1918. Stationen spiller en central rolle i byens kollektivtrafik og er en del af det omfattende netværk af S-tog, fjerntrafik og metro, der forbinder København med både lokalområder og fjernere destinationer.Navngivningen – Fra Frederiksborggade til Nørreport
Da Nørreport Station blev planlagt, var det oprindeligt foreslået, at den skulle hedde Frederiksborggade Station. Dette navn blev dog nedstemt, da der allerede fandtes flere stationer med navnet Frederik i København, og man ønskede at undgå forvirring. I stedet valgte man at navngive stationen Nørreport, efter den gamle byport af samme navn, som blev revet ned i 1857. Denne byport, der spillede en vigtig rolle i Københavns historie, mindes i dag med en kilometersten på Frederiksborggade ved stationen.Stationens Tidlige År – Fra Billetsalgssted til S-tog
Nørreport Station åbnede som billetsalgssted den 1. juli 1918 i forbindelse med åbningen af Boulevardbanen. Banens anlægsarbejde blev dog forsinket af materialemangel under Første Verdenskrig, hvilket betød, at de to vestlige jernbanespor først blev taget i brug den 1. oktober 1921. Disse spor var fra starten beregnet til nærtrafik, men i 1934 blev de en del af S-togsnetværket, som revolutionerede den kollektive transport i København.Oprindeligt var der kun planlagt perroner ved de vestlige nærtrafikspor, men forsinkelser i anlægsarbejdet betød, at lokaltogene til Rungsted midlertidigt måtte benytte fjerntogssporene. Som en midlertidig løsning blev der opført en smal perron ved fjerntogssporene, selvom pladsen var begrænset.
"Suppeterrinerne" – De Cirkulære Bygninger
Over jorden bestod Nørreport Station oprindeligt af to cirkulære bygninger, én på hver side af Frederiksborggade. Disse bygninger, tegnet af overarkitekt Heinrich Wenck, var inspireret af nybarokke pavilloner og blev i folkemunde kaldt "suppeterrinerne" på grund af deres udformning. Bygningerne rummede blandt andet billetsalg, ventilationsanlæg og en lille ventesal til sporvognspassagerer.I 1932 blev "suppeterrinerne" revet ned som led i en større ombygning af stationen, der skulle forberede den til åbningen af S-togsnetværket i 1934. Trappenedgangene fra "suppeterrinerne" overlevede dog, og de var dekoreret med smukke balustrader og søjler. Disse trappenedgange eksisterede indtil ombygningen af stationen i 2011-2013, da man moderniserede Nørreport som en del af integrationen med Metrostationen.
Sænkning af Sporene og Elektrificering
Forud for åbningen af S-togsnetværket i 1934 blev nærtrafiksporene sænket for at give plads til køreledninger. Elektrificeringen af Kystbanen i 1985 medførte en tilsvarende sænkning af fjerntrafiksporene, så de også kunne tilpasses den nye elektriske infrastruktur. Disse ændringer var nødvendige for at kunne håndtere det stigende antal passagerer og sikre en moderne og effektiv transport.Moderniseringen af Nørreport Station
I 1934 blev Nørreport Station moderniseret under ledelse af K.T. Seest, som var efterfølgeren til Heinrich Wenck. Den nye station adskilte sig fra den oprindelige ved at have en mere funktionalistisk arkitektur. Som noget nyt blev stationsnavnet vist i neonrør på taget af bygningen, hvilket var en moderne nyskabelse på det tidspunkt.I 1980'erne gennemgik stationen endnu en ombygning, hvor de oprindelige bueåbninger mellem S-togs- og fjerntrafikperronerne blev erstattet med støjdæmpende paneler for at skabe et mere behageligt miljø for passagererne.
Integration med Metroen og Seneste Ombygning
Den største modernisering af Nørreport Station fandt sted mellem 2011 og 2013. Denne ombygning var den sidste etape i integrationen mellem Nørreport Station og den nye Metrostation. Den omfattende renovering forvandlede stationen til et moderne trafikalt knudepunkt, der i dag betjener tusindvis af passagerer dagligt.Ombygningen gjorde stationen mere åben og tilgængelig for passagerer, samtidig med at den bevarede sin historiske arkitektur. De tidligere trappenedgange og balustrader blev fjernet som en del af projektet, og stationen fik et nyt design med store "paddehatte", der beskytter passagererne mod vejret, når de bevæger sig mellem de forskellige transportformer.
Nørreport – Danmarks Travleste Station
I dag er Nørreport Station den travleste station i Danmark, hvor tusindvis af passagerer dagligt skifter mellem S-tog, fjernbanetog, metro og busser. Stationens centrale beliggenhed gør den til et vigtigt knudepunkt for rejsende i hele København, og den ligger tæt på populære seværdigheder som Botanisk Have, Kongens Have og Rundetårn.Kun få hundrede meter fra stationen finder man Israels Plads og det populære madmarked Torvehallerne, som tilbyder en bred vifte af delikatesser, madvarer og kaffe. Nørreport Station er derfor ikke kun et trafikalt center, men også et mødested for københavnere og besøgende.
Nørreport Station har en rig historie, der strækker sig tilbage til 1918, hvor den oprindeligt åbnede som et beskedent billetsalgssted. Gennem årene har stationen udviklet sig til et centralt element i Københavns transportinfrastruktur og har gennemgået mange ombygninger og moderniseringer for at imødekomme byens voksende transportbehov.
Med sin strategiske placering og evne til at forbinde mange forskellige transportformer er Nørreport Station fortsat et vigtigt knudepunkt i hjertet af København, og den vil fortsætte med at spille en central rolle i byens fremtidige infrastruktur.
Stamdata for Nørreport Station [1934-2002]
Byggeår | 1918 |
Åbnet | 1934.05.15 |
Nedlagt | 2002.10.19 |
Nedrevet | 2011-2013 |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Nørre Voldgade 13, 1358 København K |
Stednavneforkortelse | Kn |
Højdeplacering over havet | 9,8 meter |
GPS koordinater | 55.683081,12.571155 |
Oversigt over andre stationer fra Nørreport
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nørreport Metrostation (Kn) | Nørreport Metrostation er en del af Nørreport Station, som e... | |
Nørreport Station (Kn) | Nørreport Station – Fra Fortidens Nørreport til Nutidens Tra... | |
Nørreport Station (Kn) [1934-2002] | Nørreport Station [1934-2002] – En Central Del af Københavns... | |
Nørreport Billetsalgssted (Kn) [1918-1934] | Nørreport Billetsalgssted (Kn) [1918-1934] – En Central Stat... |
BBR Data for Nørreport Station [1934-2002]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-02-06 15:49:31 | |
BBR Højde over havet | 9,8 meter |
BBR GPS koordinater | 55.68327791,12.57103046 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1880 |
BBR Bebygget areal i alt | 6660 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 1155 m2 |
BBR Samlet boligareal | 690 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 5076 m2 |
BBR Antal etager | 5 |
Billede af Nørreport Station [1934-2002]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1934 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørreport Station.
Nørreport
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Nowico
År:1934
Id:NO-0360_01.tif
Billeder af Nørreport Station [1934-2002]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørreport Station.
Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02217_039a.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørreport Station.
Titel:Kongens have, Botanisk have, Kunstmuseet
Bygningsnavn:Kongens have, Botanisk have, Kunstmuseet
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Nowico
År:1956
Id:NO-0760_01.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørreport Station.
Titel:Grøntorvet, Nørreport
Bygningsnavn:Grøntorvet, Nørreport
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Nowico
År:1953
Id:NO-2244_01.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1932-1967 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørreport Station.
Titel:Nørreport
Bygningsnavn:Nørreport
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Nowico
År:1932-1967
Id:NO-0221_01.tif
Kort over Nørreport Station [1934-2002]
Kort over Nørreport Station [1934-2002] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørreport Station [1934-2002] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørreport Station [1934-2002] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Nørreport Station [1934-2002] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Nørreport Station [1934-2002] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nørreport Station [1934-2002]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |