Rønne Nord Trinbræt [1900-1913], en artikel om Rønne Nord Trinbræt
Rønne Nord Trinbræt – En central del af Bornholms jernbanehistorie
Rønne Nord Trinbræt, tidligere kendt som Rønne Nordre Trinbræt, var en vigtig station på Bornholms jernbanenet. Stationen spillede en afgørende rolle i transporten af både passagerer og gods og var i en periode et centralt knudepunkt for togtrafikken på øen.Fra trinbræt til station med fuld ekspedition
Da Rønne-Nexø Jernbane blev indviet den 13. december 1900, blev Rønne Nord anlagt som en station med fuld ekspedition. Alligevel fik den betegnelsen Rønne Nordre Trinbræt. Stationen blev hurtigt et vigtigt transportcentrum for gods, især kreaturtransporter til det nærliggende slagteri. Flere virksomheder fik også sidespor til stationen, hvilket gjorde den til en central del af det lokale erhvervsliv.Udvidelse i forbindelse med Rønne-Allinge Jernbane
Rønne Nord fik først en større rolle som personstation den 5. maj 1913, da Rønne-Allinge Jernbane blev anlagt. I forbindelse med denne udvidelse blev stationsbygningen ombygget og forstørret.- Nye perronspor blev anlagt for at håndtere den stigende togtrafik.
- Læssespor og siderampe blev etableret for at forbedre godshåndteringen.
- Stationen blev ophøjet til en togfølgestation og fik større betydning for omstigende passagerer og gods.
Øget betydning som fællesstrækning
Da Rønne-Allinge Jernbane blev bygget, blev det besluttet, at den skulle dele spor med Rønne-Nexø Jernbane fra Rønne H til Rønne Nord. Dette gjorde, at Rønne Nord fik endnu større betydning, da den nu fungerede som et centralt omstigningssted.For at imødekomme den øgede trafik blev stationen yderligere udvidet:
- Endnu en fløj blev tilføjet, hvilket gav bygningen en karakteristisk H-form.
- Billetsalget blev moderniseret og ændret til et egentligt stationskontor.
Nedgangen starter i 1950'erne
Den 18. august 1952 blev jernbanestrækningen Aakirkeby-Gudhjem nedlagt, og blot et år senere, den 15. september 1953, lukkede også Rønne-Sandvig-strækningen.Disse lukninger betød, at trafikmængden på Rønne Nord faldt markant. Samtidig blev godstrafikken hårdt ramt af konkurrencen fra den stigende vejtransport, hvilket gjorde, at stationen gradvist mistede sin betydning.
Nedrykning til trinbræt
Den 1. juni 1955 blev Rønne Nord station nedrykket til billetsalgssted. Denne status varede dog kun kort, for allerede den 1. november 1955 blev stationen nedsat til trinbræt.Fra dette tidspunkt var der kun begrænset passagertrafik, og stationens rolle var stærkt reduceret.
Nedlæggelse og efterfølgende anvendelse
Da Nexøbanen lukkede den 28. september 1968, blev Rønne Nord Trinbræt også lukket. Dette markerede afslutningen på en æra for Bornholms jernbanenet, da Nexøbanen var den sidste metersporede bane i Danmark.Efter nedlæggelsen stod stationsbygningen ubrugt i nogle år, indtil den i 1972 blev overtaget af Sparekassen Bornholm. Her fungerede den som bankfilial indtil 1979, hvorefter bygningen blev revet ned for at gøre plads til en ny vej.
Stamdata for Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.12.13 |
Nedlagt | 1913.05.13 |
Nedrevet | 1979 |
Arkitekt | Joachim Maltha Elias Fagerlund |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 55.11113161420002,14.705555808688958 |
Oversigt over andre stationer fra Rønne Nord
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Rønne Nord Trinbræt | Fra Trinbræt til Fuld StationRønne Nord, oprindeligt kendt s... | |
Rønne Nord Billetsalgssted [1955-1955] | Fra Rønne Nordre Trinbræt til Fuld StationRønne Nord, som fr... | |
Rønne Nord Station [1913-1955] | Rønne Nord Station – En vigtig del af Bornholms jernbanehist... | |
Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] | Rønne Nord Trinbræt – En central del af Bornholms jernbanehi... |
Billede af Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Rønne Nord Trinbræt.
Titel:Søndre Teglværk
Bygningsnavn:Søndre Teglværk
Sted:Danmark, Bornholm, Rønne
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950
Id:AE_02037.tif
Kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]
![Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]](./kort/2684_ZOOM.webp)
Kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]](./kort/2684_ORTO.webp)
Kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]](./kort/2684_1980.webp)
Kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]](./kort/2684_1953.webp)
Kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] Historisk kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]](./kort/2684_1901.webp)
Kort over Rønne Nord Trinbræt [1900-1913] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rønne Nord Trinbræt [1900-1913]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |