Stenløse Holdeplads (St) [1882-1909], en artikel om Stenløse Holdeplads




Stenløse Holdeplads og dens jernbanehistoriske betydning

Stenløse Holdeplads blev etableret den 18. februar 1882 ved et vogterhus, hvor der blev anlagt en perron og en ventehal. Placeringen var omtrent midt mellem krydsningsstationerne Veksø og Ølstykke, hvilket gjorde den til et vigtigt mellemstop på strækningen.

Udvidelse og etablering af station

I 1895 blev der anlagt et læssespor, hvilket forbedrede faciliteterne for godstransport. I perioden 1908-1912 gennemførtes en større udvidelse, hvor Stenløse fik en egentlig stationsbygning i 1909. Den nye station blev opført i nationalromantisk stil og tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck. Bygningen erstattede det oprindelige vogterhus og blev et markant arkitektonisk element på strækningen.

S-banens ankomst og udfordringer

Ved omdannelsen til S-bane i 1989 blev det planlagt, at strækningen Ballerup-Frederikssund skulle gøres dobbeltsporet, i overensstemmelse med traditionen om, at S-tog kører på dobbeltsporede tracéer med niveaufri overskæringer.

Imidlertid kunne der sidst i 1980'erne ikke findes finansiering til både elektrificering og dobbeltspor, hvorfor S-togene i de første 13 år efter omdannelsen kørte på den enkeltsporede strækning via Stenløse. I 2002 blev strækningen endelig dobbeltsporet, hvilket medførte, at der på Stenløse Station blev anlagt en ekstra sideperron på modsatte side af den eksisterende. Samtidig blev der bygget en gangbro, så passagerer kunne skifte perron uden at krydse sporene, i tråd med traditionen på den københavnske S-bane.

Billetsalg og stationsbetjening

Billetsalg var en del af stationens faciliteter frem til den 26. juni 2004, hvor stationsbetjeningen ophørte på grund af faldende omsætning. Herefter blev stationen selvbetjent, hvilket er standarden for mange stationer på Frederikssundbanen i dag.


Stamdata for Stenløse Holdeplads [1882-1909]

Byggeår1882
Åbnet1882.02.18
Nedlagt1909
Nedrevet1909
StednavneforkortelseSt
Højdeplacering over havet16,7 meter
GPS koordinater55.766344,12.190610


Oversigt over andre stationer fra Stenløse

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetStenløse S-togstrinbræt (St)Stenløse S-togstrinbræt – en vigtig del af Frederikssundbane...
Stedet er fotograferetStenløse Station (St) [1909-2004]Stenløse Station og dens Historiske UdviklingStenløse Statio...
Stenløse Holdeplads (St) [1882-1909]Stenløse Holdeplads og dens jernbanehistoriske betydningSten...





Kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909]

Historisk kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909]
Kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909]
Kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909]
Kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909]
Kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909]
Kort over Stenløse Holdeplads [1882-1909] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Stenløse Holdeplads [1882-1909]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9