Svanemøllen Krydsningsstation (Sam) [1897-1910], en artikel om Svanemøllen Krydsningsstation




Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]: En vigtig del af Københavns tidlige jernbanehistorie

Svanemøllen er et velkendt navn i den danske jernbanehistorie. Dens oprindelse som krydsningsstation begyndte den 2. august 1897, hvor stationen spillede en central rolle i at forbinde Københavns jernbanenet. Svanemøllen fungerede som krydsningsstation frem til 1910, hvor Frihavnsbanen fra Nørrebro krydsede Den Sjællandske Kystbane mellem Østerbro og Hellerup. Denne krydsning i niveau gjorde Svanemøllen til et vigtigt knudepunkt i en tid med stigende trafik på de to baner. Dog blev Frihavnsbanen omlagt i 1910, hvilket ændrede stationens funktion og markerede afslutningen på dens tid som krydsningsstation.

Svanemøllen som krydsningsstation (1897-1910)

Svanemøllen Krydsningsstation opstod som et resultat af den voksende trafik på Frihavnsbanen og Den Sjællandske Kystbane. Krydsningsstationen havde til formål at sikre, at tog kunne passere hinanden uden forsinkelser, hvilket var en nødvendig funktion i en periode med øget trafik på tværs af København. Fra Nørrebro førte Frihavnsbanen til Københavns Frihavn, mens Kystbanen strakte sig mellem Østerbro og Hellerup. Kombinationen af disse to baner gjorde Svanemøllen til et vigtigt sted for jernbanetrafikken i København.

Denne periode af jernbanens historie i København var præget af behovet for at tilpasse sig byens voksende befolkning og handel. Svanemøllen Krydsningsstation spillede en nøglerolle i at lette trafikpresset på de omkringliggende stationer og sikre en mere effektiv transport af både gods og passagerer.

Omlægningen af Frihavnsbanen i 1910

I 1910 ændrede Svanemøllens rolle sig, da Frihavnsbanen blev omlagt. Omlægningen betød, at banen ikke længere krydsede Kystbanen i niveau ved Svanemøllen. Dette gjorde krydsningsstationen overflødig, og den mistede dermed sin oprindelige funktion. Denne ændring var en del af en større omstrukturering af Københavns jernbanesystem, som skulle gøre plads til den fortsatte vækst i trafikmængderne.

Selvom Svanemøllen Krydsningsstation ikke længere eksisterede i sin oprindelige form, forblev navnet Svanemøllen i brug og kom senere til at repræsentere en vigtig personstation i København. Den transformation, som stationen gennemgik, er et eksempel på den dynamiske udvikling i byens jernbaneinfrastruktur i begyndelsen af det 20. århundrede.

Elektrificeringen af Københavns Nærtrafik i 1934

I 1934, over 20 år efter omlægningen af Frihavnsbanen, blev Svanemøllen genfødt som en personstation i forbindelse med elektrificeringen af Københavns Nærtrafik. Denne elektrificering markerede et stort fremskridt i Københavns jernbanenet og skabte mulighed for hurtigere og mere pålidelig togtrafik. Svanemøllen Station blev hurtigt en travl station, da elektrificeringen gjorde den til et centralt punkt i byens transportnetværk.

Med elektrificeringen blev Svanemøllen Station ikke kun et knudepunkt for passagertrafik, men også en del af en større plan for at modernisere Københavns jernbanenet. Stationen blev yderligere vigtig, da det blev besluttet, at Hareskovbanen skulle føres til Svanemøllen som en del af elektrificeringen. Dette medførte, at stationen oplevede kaotiske forhold i årene 1966-1975, indtil en ny station blev taget i brug i 1973.

Modernisering og den nuværende Svanemøllen Station

Den gamle Svanemøllen Station fra 1934 blev fjernet i 1974 som led i en større modernisering af området. Den nuværende Svanemøllen Station, som blev taget i brug i 1973, blev bygget for at imødekomme de stigende krav til kapacitet og effektivitet i byens transportnetværk. Den nye station var en nødvendig opgradering for at kunne håndtere den voksende mængde af passagerer og godstrafik, som Svanemøllen oplevede i denne periode.

Den moderne station blev designet med tanke på fremtidens behov, og den fortsætter med at spille en vigtig rolle i Københavns jernbanesystem. Den historiske arv fra den gamle krydsningsstation er dog ikke glemt, og Svanemøllen-navnet lever videre som en markering af stationens betydning i byens jernbanehistorie.

Svanemøllen Krydsningsstation var en central del af Københavns jernbaneinfrastruktur fra 1897 til 1910. Dens funktion som krydsningspunkt mellem Frihavnsbanen og Den Sjællandske Kystbane gjorde den til et vigtigt knudepunkt for togtrafikken i byen. Selvom stationens rolle ændrede sig efter omlægningen af Frihavnsbanen i 1910, fortsatte Svanemøllen med at spille en vigtig rolle i byens transportnetværk, især efter elektrificeringen af nærtrafikken i 1934. Den moderne Svanemøllen Station, der blev opført i 1973, bygger videre på denne historiske arv og forbliver et vigtigt knudepunkt i Københavns S-togssystem.


Stamdata for Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]

Byggeår1897
Åbnet1897.08.02
Nedlagt1910
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSam
Højdeplacering over havet1,8 meter
GPS koordinater55.716201,12.576757


Oversigt over andre stationer fra Svanemøllen

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetSvanemøllen Teknisk Station (Sam)Svanemøllen Tekniske station er en krydsningsstation beligge...
Stedet er fotograferetSvanemøllen S-togsstation (Sam)Svanemøllen Station: En central del af Københavns S-togsnetS...
Stedet er fotograferetSvanemøllen Station (Sam) [1934-1973]Svanemøllen Station [1934-1973]: En vigtig del af Københavns...
Stedet er fotograferetSvanemøllen Krydsningsstation (Sam) [1897-1910]Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]: En vigtig del af ...





Billede af Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]

Billede af Svanemøllen Krydsningsstation - Krydsningsstation er nedrevet, men Svanemøllen Krydsningsstation har ligget her.
Billede af Svanemøllen Krydsningsstation - Krydsningsstation er nedrevet, men Svanemøllen Krydsningsstation har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020
Download billede

Billeder af Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]

Billede af Svanemøllen Krydsningsstation - Krydsningsstation er nedrevet, men Svanemøllen Krydsningsstation har ligget her.
Billede af Svanemøllen Krydsningsstation - Krydsningsstation er nedrevet, men Svanemøllen Krydsningsstation har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020
Download billede

Billede af Svanemøllen Krydsningsstation - Krydsningsstation er nedrevet, men Svanemøllen Krydsningsstation har ligget her.
Billede af Svanemøllen Krydsningsstation - Krydsningsstation er nedrevet, men Svanemøllen Krydsningsstation har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020
Download billede

Kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]

Historisk kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]
Kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]
Kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]
Kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]
Kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]
Kort over Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Svanemøllen Krydsningsstation [1897-1910]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9