Flensborg Banegård [1854-1883], en artikel om Flensborg Banegård
Flensborg Banegård – En jernbanehistorisk perle
Flensborg Banegård har en lang og fascinerende historie, der går tilbage til midten af 1800-tallet, hvor den første station blev opført som et centralt knudepunkt for transport af landbrugsvarer fra det østlige Slesvig til den jyske vestkyst og videre ud i verden. Gennem årene har Flensborg Banegård gennemgået flere forandringer og moderniseringer og har i dag status som et vigtigt forbindelsespunkt mellem Danmark og Tyskland.Flensborgs første banegård fra 1854
Den første banegård i Flensborg åbnede den 25. oktober 1854 i forbindelse med færdiggørelsen af jernbanestrækningen mellem Flensborg og Tønning. Banen blev anlagt for at lette transporten af landbrugsvarer fra det østlige Slesvig til Vesterhavet, hvor de kunne skibes videre til England.Jernbanen og dens bygninger blev tegnet af den danske arkitekt Michael Gottlieb Bindesbøll, men trods dette blev Flensborgs første station i folkemunde kaldt "Den engelske banegård", da opførelsen blev varetaget af det britiske entreprenørfirma Peto, Brassey & Betts. Banegården lå centralt i byen tæt ved den nuværende Zentraler Omnibus Bahnhof (ZOB).
Ny banegård i 1883
I takt med øget jernbanetrafik blev "Den engelske banegård" afløst af en ny stationsbygning i 1883. Denne blev tegnet af Johannes Otzen, en tysk arkitekt, der var kendt for sin røde murstensarkitektur.Den nye station fungerede som et vigtigt trafikknudepunkt i Flensborgs økonomiske udvikling, da den håndterede både person- og godstrafik.
Omstrukturering og etablering af Flensborgs første ZOB
I 1924 begyndte planlægningen af en ny infrastruktur for jernbanen i Flensborg. Dette inkluderede en gennemkørselsbanegård syd for bykernen, hvilket var en markant ændring i forhold til den eksisterende stationsplacering.I 1931 blev den gamle station fra 1883 omdannet til en Zentraler Omnibus Bahnhof (ZOB), hvilket gjorde den til Tysklands første ZOB. Bygningen blev dog senere revet ned, da byen fortsatte sin modernisering.
Den nuværende Flensborg Banegård fra 1927
Den nuværende Flensborg Banegård blev opført i 1927 i en ekspressionistisk byggestil. Stationen blev designet som en moderne gennemkørselsbanegård, hvilket forbedrede trafikflowet i byen markant.Oprindeligt havde stationen tre perroner, men under elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Hamborg og Flensborg blev den midterste perron sløjfet.
Flensborg Banegård i nyere tid
I 2007 blev stationen en del af det internationale højhastighedsnetværk, da ICE-tog begyndte at køre via Flensborg mellem Aarhus og Hamborg/Berlin. Dette skabte en hurtigere forbindelse mellem Danmark og Tyskland og cementerede stationens rolle som en vigtig grænsestation.Stationen har gennemgået flere moderniseringer, og i 2010 blev perroner og tunnelforbindelser renoveret for at forbedre passageroplevelsen.
I dag rummer Flensborg Banegård et rejsecenter, venteområde, kiosk og en lille bistro. Der er adgang til perronerne via trapper og tunnel, men trods de mange forbedringer lever stationen ikke op til nutidens krav, og flere dele af bygningskomplekset står tomt og delvist forfaldent.
Stamdata for Flensborg Banegård [1854-1883]
Andre navne og stavemåder | Fra __.__.19__ Flensburg Hafen, fra 01.12.1927 Flensburg - Alter Bf. Før __.__.19__ Flensburg A, før __.__.18__ Flensburg. |
Byggeår | 1854 |
Åbnet | 1854.10.25 |
Nedlagt | 1883 |
Nedrevet | 1883 |
Arkitekt | Johannes Otzen |
Højdeplacering over havet | 4,4 meter |
GPS koordinater | 54.78593014451277,9.437402482655695 |
Oversigt over andre stationer fra Flensborg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Flensborg Banegård (Flb) | Den Første Banegård fra 1854Flensborgs første banegård blev ... | |
Flensborg Banegård [1883-1927] | Flensborg Banegård – Et historisk knudepunkt i Nordeuropæisk... | |
Flensborg Banegård [1854-1883] | Flensborg Banegård – En jernbanehistorisk perleFlensborg Ban... |
Tegninger af Flensborg Banegård [1854-1883]

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1853 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Flensborg Banegård.
Transportselskab/ operatør: Südschleswigsche Eisenbahn (SE)
Jernbanested: Flensburg (1.)
Navneændringer: Fra __.__.19__ Flensburg Hafen, fra 01.12.1927 Flensburg - Alter Bf. Før __.__.19__ Flensburg A, før __.__.18__ Flensburg.
På strækningen: Flensburg - Flensburg Weiche - Oster-Ohrstedt - Husum - Tönning
Beskrivelse: Meter.G. Bindesbölls facadetegning til stationen (gadesiden).
Infrastrukturejer: King Frederic the 7ths South Sleswick Railway
Motivdato: 1853
Anslået motivdato: ca. 1853
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM film og glasplader
Scannummer: DJM01-00015950

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1853 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Flensborg Banegård.
Transportselskab/ operatør: Südschleswigsche Eisenbahn (SE)
Jernbanested: Flensburg (1.)
Navneændringer: Fra __.__.19__ Flensburg Hafen, fra 01.12.1927 Flensburg - Alter Bf. Før __.__.19__ Flensburg A, før __.__.18__ Flensburg.
På strækningen: Flensburg - Flensburg Weiche - Oster-Ohrstedt - Husum - Tönning
Beskrivelse: Meter.G. Bindesbölls facadetegning til stationen (perronsiden, man ser ind gennem perronoverdækningen åbne side mod selve bygningens perronfacade).
Infrastrukturejer: King Frederic the 7ths South Sleswick Railway
Motivdato: 1853
Anslået motivdato: ca. 1853
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM film og glasplader
Scannummer: DJM01-00015951