Stevnstrup Billetsalgssted (Ste) [1900-1903], en artikel om Stevnstrup Billetsalgssted
Etablering af billetsalgssted i Stevnstrup
Stevnstrup er en østjysk by, der i 2021 havde 2.390 indbyggere. Beliggende i Grensten Sogn fungerede Stevnstrup tidligere som en stationsby på jernbanestrækningen mellem Randers og Langå. Byen ligger i dag i Randers Kommune og hører til Region Midtjylland.Den 15. april 1876 fik Stevnstrup sit første billetsalgssted, placeret ved vogterhus nummer 100. Her blev billetsalget foretaget direkte fra vogterhuset, en løsning der var typisk for mindre jernbaneknudepunkter i perioden. På modsatte side af Engvej (nu Stationsvej), der hvor Stationspladsen starter i dag, blev der senere opført et simpelt venteskur for de rejsende.
Krydsningsstation og ny billetsalgsbygning
Over tid blev jernbanestrækningen mellem Randers og Langå mere trafikeret, hvilket førte til, at der i år 1900 blev oprettet en krydsningsstation i Stevnstrup. Denne blev anlagt cirka 200 meter nordøst for det oprindelige vogterhus. Krydsningsstationen bestod af et krydsningsspor øst for hovedbanen, og i forlængelse heraf blev der opført en ny, større billetsalgsbygning med ventesal.De første tegninger til bygningen var færdige den 24. februar 1899. Den indeholdt en ventesal på omkring 12 m² med en kakkelovn i den sydlige ende, et varehus på ca. 2,5 m², et rum til centralapparatet på ca. 2,5 m² samt et kontor med billetsalg på 5 m². Bygningen blev dog hurtigt udvidet, da der den 17. juni 1899 blev tilføjet en tilbygning med pissoir og toilet opdelt til herrer og damer.
Den 19. juli 1899 annoncerede Randers Amtsavis en licitation over arbejdet med opførelsen af ventesalsbygningen ved Stevnstrup billetsalgssted.
Flytning af billetsalgsbygningen
Placeringen af den nye billetsalgsbygning øst for jernbanesporet viste sig hurtigt at være problematisk, da Stevnstrup by lå på den vestlige side af banen. Dette betød, at alle rejsende måtte krydse sporet for at komme til billetsalget, ofte samtidig med togets ankomst eller afgang, hvilket skabte farlige situationer.I maj 1903 blev det derfor besluttet at flytte billetsalgsbygningen til den vestlige side af banen. Randers Amtsavis skrev den 9. maj 1903: "Der er nu til Stevnstrup kommet meddelelse om, at stationen ved Stevnstrup holdeplads vil blive flyttet til den modsatte side af banen."
Opførelse af ny stationsbygning
Kort efter flytningen af billetsalgsbygningen blev der den 14. august 1903 udarbejdet tegninger til en rigtig stationsbygning. Disse blev tegnet af Heinrich Wenck, DSB's ledende arkitekt.Den nye station blev taget i brug den 15. maj 1904. Ud over stationsbygningen blev sporarealet udvidet med et offentligt læssespor, hvilket forbedrede godshåndteringen markant. Den tidligere billetsalgsbygning blev ombygget til pakhus og flyttet til en placering ved siden af den nye station.
Jydsk Telefon-Aktieselskabs Imprægneringsanstalt
Den væsentligste årsag til etableringen af læssesporet var Jydsk Telefon-Aktieselskabs Imprægneringsanstalt, som i 1904 købte et større areal vest for Stevnstrup Holdeplads. Anstalten havde brug for at kunne modtage råmaterialer og afsende de færdige produkter.Anlægget var specialiseret i imprægnering af større træemner, primært telefon- og telegrafpæle, men behandlede også jernbanesveller og andre træprodukter. Allerede den 7. november 1905 fik virksomheden godkendt et privat sidespor, som førte direkte ind på fabriksområdet.
Den 9. september 1903 bragte Randers Amtsavis en annonce om licitation over opførelsen af en hovedbygning og en retiradebygning på Stevnstrup Krydsningsstation.
Nedrivning af vogterhus og opførelse af ny portørbolig
Med etableringen af den nye station blev vogterhus nummer 100, hvor det oprindelige billetsalgssted havde været, overflødigt.For at skaffe bolig til stationens personale blev det besluttet at rive det gamle vogterhus ned og opføre en ny portørbolig på samme sted. Denne nye tjenestebolig var væsentligt større end vogterhuset og inkluderede en kælder samt værelser på første sal.
Den 18. august 1904 skrev Randers Amtsavis: "Det er bestemt, at vogterhuset ved Stevnstrup Holdeplads, som nu står ubeboet, skal nedbrydes og at der skal bygges en ny portørbolig på den gamle plads med kælder under hele bygningen og værelser på loftet, så der bliver meget mere plads end i det gamle vogterhus."
Stevnstrup ophøjes til station
Først i 1922 blev Stevnstrup Holdeplads officielt ophøjet til station, hvilket betød, at stedet nu havde en fuldt udbygget infrastruktur til både gods- og passagertransport.I 1938 blev jernbanestrækningen Randers-Langå udvidet med dobbeltspor som et beskæftigelsesprojekt. Denne ændring førte til en udvidelse af sporarealerne ved Stevnstrup Station, hvilket gjorde det muligt at håndtere større mængder gods og passagertrafik.
Private sidespor og stationens lukning
Den 1. oktober 1956 overgik Jydsk Telefon-Aktieselskabs Imprægneringsanstalts private sidespor til imprægneringsfirmaet Rudolph Collstrop A/S.I 1966 blev der etableret endnu et privat firmaspor, men på dette tidspunkt var passagertrafikken allerede svundet ind. Stevnstrup Station blev officielt nedlagt som station i 1972, men firmasporet fortsatte med at eksistere.
Stationen fungerede som teknisk station med sidespor frem til 2018. I forbindelse med Banedanmarks sporfornyelse mellem Langå og Hobro blev de sidste rester af spor og sporskifter fjernet.
Stevnstrup Station blev nedrevet i 1979.
Stamdata for Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903]
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900 |
Nedlagt | 1903.05.09 |
Nedrevet | Flyttet |
Stednavneforkortelse | Ste |
Højdeplacering over havet | 5,8 meter |
GPS koordinater | 56.43319575467763,9.957608046830664 |
Oversigt over andre stationer fra Stevnstrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Stevnstrup Teknisk Station (Ste) | Stevnstrup Tekniske Stations og dens ForhistorieStevnstrup e... | |
Stevnstrup Station (Ste) [1922-1972] | Stevnstrup er en by i Østjylland som i 2021 havde 2.390 indb... | |
Stevnstrup Holdeplads (Ste) [1904-1922] | Stevnstrup Stations HistorieStevnstrup er en by i Østjylland... | |
Stevnstrup Billetsalgssted (Ste) [1903-1904] | Stevnstrup er en by i Østjylland som i 2021 havde 2.390 indb... | |
Stevnstrup Billetsalgssted (Ste) [1900-1903] | Etablering af billetsalgssted i StevnstrupStevnstrup er en ø... | |
Stevnstrup Billetsalgssted (Ste) [1876-1900] | Stevnstrup Billetsalgssted – En Historisk StationsbyStevnstr... |
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903]
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903]](./kort/2840_ZOOM.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903]](./kort/2840_ORTO.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903]](./kort/2840_1980.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903]](./kort/2840_1953.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] Historisk kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903]](./kort/2840_1901.webp)
Kort over Stevnstrup Billetsalgssted [1900-1903] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)