Hovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1866-1879], en artikel om Hovslund Stationsby Trinbræt
Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1864 og ca. 1½ år efter i 1966 åbnede Hovslund Trinbræt (eller Haberslund, som det hed i tysk tid), som var anlagt på en bar mark ca. 2½ km sydvest for landsbyen Hovslund. Hovslund Stationsby er vokset op omkring den nye bane og der begyndte at komme huse og reelle transportbehov til.
I 1879 blev Hovslund Trinbræt ophøjet til Billetsalgssted, hvor der ved samme lejlighed blev anlagt en lille muret ekspeditionsbygning, som var bygget efter tysk mellemstations koncept.
I 1887 blev billetsalgsstedet ophøjet til holdeplads, da der tilkom et offentligt sidespor.
Da man i slutningen af 1800'tallet besluttede en bane fra Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn) og Hovslund ville blive et knudepunkt mellem den statslige bane og amtsbanen, besluttede man at udvide Hovslund Station. I den nordlige ende af den eksisterende lille ekspeditionsbygning, byggede man i 1900 en større 2 etagers stationsbygning af prøjsisk standardtype. Ved samme lejlighed blev Hovslund Holdeplads nu ophøjet til Station.
Med åbningen af Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn) den 8. maj 1901, hvor Amtsbanegården blev Hovslund Kro fra 1897, som nu blev Stationskro, var der nu 2 stationer i Hovslund og en del tilkommet bebyggelse, blev Hovslund en reel Stationsby.
I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i byen nedlagt, og der blev bygget gangtunnel under banen, som så kom til at dele byen i to dele. I 1968 blev Hovslund Stationsby Station nedrykket til trinbræt, og i 1972 lukkede Hovslund Stationsby Trinbræt, men Hovslund Stationsby Station fortsatte som fjernbetjent krydsningsstation frem til 1996, hvor der blev anlagt dobbeltspor på strækningen og statsbane-stationsbygningerne blev revet ned. Hovslund Stationsby (Kleinbahn) Stationskro eksister stadig.
I 1879 blev Hovslund Trinbræt ophøjet til Billetsalgssted, hvor der ved samme lejlighed blev anlagt en lille muret ekspeditionsbygning, som var bygget efter tysk mellemstations koncept.
I 1887 blev billetsalgsstedet ophøjet til holdeplads, da der tilkom et offentligt sidespor.
Da man i slutningen af 1800'tallet besluttede en bane fra Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn) og Hovslund ville blive et knudepunkt mellem den statslige bane og amtsbanen, besluttede man at udvide Hovslund Station. I den nordlige ende af den eksisterende lille ekspeditionsbygning, byggede man i 1900 en større 2 etagers stationsbygning af prøjsisk standardtype. Ved samme lejlighed blev Hovslund Holdeplads nu ophøjet til Station.
Med åbningen af Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster (Kleinbahn) den 8. maj 1901, hvor Amtsbanegården blev Hovslund Kro fra 1897, som nu blev Stationskro, var der nu 2 stationer i Hovslund og en del tilkommet bebyggelse, blev Hovslund en reel Stationsby.
I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i byen nedlagt, og der blev bygget gangtunnel under banen, som så kom til at dele byen i to dele. I 1968 blev Hovslund Stationsby Station nedrykket til trinbræt, og i 1972 lukkede Hovslund Stationsby Trinbræt, men Hovslund Stationsby Station fortsatte som fjernbetjent krydsningsstation frem til 1996, hvor der blev anlagt dobbeltspor på strækningen og statsbane-stationsbygningerne blev revet ned. Hovslund Stationsby (Kleinbahn) Stationskro eksister stadig.
Stamdata for Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Byggeår | 1866 |
Åbnet | 1866 |
Nedlagt | 1879 |
Nedrevet | 1996 |
Adresse | Stationsvej 14, 6230 Rødekro |
Stednavneforkortelse | Hln |
Højdeplacering over havet | 57,2 meter |
GPS koordinater | 55.132940,9.335296 |
Oversigt over andre stationer fra Hovslund Stationsby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hovslund Stationsby Krydsningsstation (Hln) | Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1... | |
Hovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1968-1972] | Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1... | |
Hovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro | Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1... | |
Hovslund Stationsby Station (Hln) [1900-1968] | Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1... | |
Hovslund Stationsby Holdeplads (Hln) [1887-1900] | Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1... | |
Hovslund Stationsby Billetsalgssted (Hln) [1879-1887] | Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1... | |
Hovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1866-1879] | Flensborg-Vojens jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1... |
Billede af Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |