Hovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1866-1879], en artikel om Hovslund Stationsby Trinbræt




Hovslund Stationsby Trinbræts historie

Hovslund Stationsby Trinbræt har en lang og kompleks historie, der hænger tæt sammen med udviklingen af jernbanen mellem Flensborg og Vojens. Jernbanestrækningen blev åbnet 1. oktober 1864, og halvandet år senere, i 1866, blev Hovslund Trinbræt anlagt. På det tidspunkt lå det på en bar mark omkring 2,5 km sydvest for landsbyen Hovslund, og der var endnu ingen nævneværdig bebyggelse omkring trinbrættet.

Med jernbanens tilstedeværelse begyndte et egentligt stationssamfund at vokse frem, og i takt med den stigende trafik opstod et reelt transportbehov, hvilket førte til flere udvidelser af stationen.

Ophøjelse til billetsalgssted i 1879

I 1879 blev Hovslund Trinbræt ophøjet til billetsalgssted, hvilket betød, at det fik en større betydning som stoppested. Ved denne lejlighed blev der anlagt en muret ekspeditionsbygning, bygget efter tysk mellemstationskoncept, som var en udbredt standardtype på den tid. Dette var en væsentlig opgradering, da trinbrættet nu ikke blot var et simpelt stoppested, men et officielt billetsalgssted med mulighed for ekspedition af rejsende.

Holdeplads med offentligt sidespor fra 1887

I 1887 blev billetsalgsstedet ophøjet til holdeplads, idet der blev etableret et offentligt sidespor. Dette gav mulighed for, at godstog kunne foretage lastning og losning af varer, hvilket yderligere cementerede Hovslunds betydning for lokalområdets transport og handel.

Udvidelsen til station i 1900

Mod slutningen af 1800-tallet blev der truffet beslutning om at etablere en jernbane fra Aabenraa til Løgumkloster (kendt som Kleinbahn). Da Hovslund ville blive et knudepunkt mellem den statslige jernbane og amtsbanen, blev det besluttet at udvide stationen.

I 1900 blev der opført en større to-etagers stationsbygning i prøjsisk standardtype, som blev bygget i den nordlige ende af den eksisterende ekspeditionsbygning. Samtidig blev Hovslund Holdeplads ophøjet til station, hvilket gav den en mere markant rolle i jernbanenettet.

Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster og stationsbyens udvikling

Den 8. maj 1901 blev Amtsbanen Aabenraa-Løgumkloster officielt åbnet. I denne forbindelse blev Hovslund Kro, som var opført i 1897, til stationskro, og området udviklede sig hurtigt til en reel stationsby. Der var nu to stationer i Hovslund, og den tiltagende bebyggelse vidnede om områdets voksende betydning som transportknudepunkt.

Nedlæggelse af jernbaneoverskæringen og etablering af gangtunnel i 1953

I 1953 blev den bevogtede jernbaneoverskæring i Hovslund nedlagt. I stedet blev der anlagt en gangtunnel under jernbanen, hvilket medførte en fysisk opdeling af byen i to dele. Dette var en del af en generel modernisering af jernbanestrækningen, hvor man ønskede at øge sikkerheden og reducere antallet af bevogtede overskæringer.

Nedgradering til trinbræt i 1968 og lukning i 1972

I takt med den faldende passagertrafik i 1960'erne blev mange mindre stationer enten nedlagt eller nedgraderet. I 1968 blev Hovslund Stationsby Station nedgraderet til trinbræt, hvilket betød, at der ikke længere var betjent billetsalg eller ekspedition af gods.

Kun fire år senere, i 1972, blev Hovslund Stationsby Trinbræt helt lukket, da antallet af passagerer var faldet så meget, at det ikke længere var rentabelt at opretholde stoppestedet.

Hovslund som fjernbetjent krydsningsstation frem til 1996

Selvom trinbrættet blev nedlagt, fortsatte Hovslund Station med at eksistere som en fjernbetjent krydsningsstation frem til 1996. I dette år blev jernbanestrækningen udvidet med dobbeltspor, hvilket gjorde krydsningsstationen overflødig. Samtidig blev stationsbygningerne revet ned, hvilket markerede afslutningen på Hovslund Stationsbys æra som en central del af jernbanen i området.

Den nuværende situation

Selvom selve jernbanestationerne er væk, eksisterer Hovslund Stationsby (Kleinbahn) Stationskro stadig, og der er stadig spor af byens jernbanehistorie i infrastrukturen.


Stamdata for Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]

Byggeår1866
Åbnet1866
Nedlagt1879
Nedrevet1996
AdresseStationsvej 14, 6230 Rødekro
StednavneforkortelseHln
Højdeplacering over havet57,2 meter
GPS koordinater55.132940,9.335296


Oversigt over andre stationer fra Hovslund Stationsby

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Krydsningsstation (Hln)Flensborg-Vojens Banens Åbning og Hovslunds BegyndelseFlensb...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1968-1972]Flensborg-Vojens Banens Åbning og Hovslunds BegyndelseFlensb...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby (Smalspor) StationskroHovslund Stationsby (Smalspor) Stationskro – En central del ...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Station (Hln) [1900-1968]Hovslund Stationsby Station – En jernbanehistorisk udvikling...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Holdeplads (Hln) [1887-1900]Hovslund Stationsby Holdeplads – Et centralt jernbaneknudepu...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Billetsalgssted (Hln) [1879-1887]Hovslund Stationsby Billetsalgssteds historieHovslund Statio...
Stedet er fotograferetHovslund Stationsby Trinbræt (Hln) [1866-1879]Hovslund Stationsby Trinbræts historieHovslund Stationsby Tr...





Billede af Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]

Billede af Hovslund Stationsby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Hovslund Stationsby Trinbræt har ligget her.
Billede af Hovslund Stationsby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Hovslund Stationsby Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020
Download billede

Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]

Historisk kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]
Kort over Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Hovslund Stationsby Trinbræt [1866-1879]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0