Skive H Signal Blokpost, en artikel om Skive H Signal Blokpost
Skive H Signal Blokpost blev en løsning på en uhensigtsmæssighed fra Skives første station, som blev anlagt som Rebroussementsstation.
En rebroussementsstation, som kommer af fransk: 'vende om', er en jernbanestationsplacering, hvor togene kun kan køre ind i den ene ende. Det betyder at togene skal forlade stationen i samme retning, som det kom ind – det rebrousserer. Rebroussementsstationer kaldes af og til populært også for sækbanegårde, idet de ligesom en sæk kun har et "hul".
Rebroussementsstations udfordringen bestod i at ankommende tog fra Viborg kunne køre direkte ind på stationen, mens afgående tog mod Struer skulle bakke ca. 1 km ud af stationen, indtil de havde passeret et sporskifte, der derefter blev skiftet, hvorefter toget kunne køre fremad ud ad banen mod Struer. Tilsvarende skulle tog fra Struer, når de havde passeret ovennævnte sporskifte, bakke ind på stationen. De kunne så til gengæld køre direkte ud af stationen mod Langå.
Skive H Signal Blokpost havde kun signalgivning for tog fra og mod Struer, som i 1884 blev suppleret med kommunikationen mellem stationen og der blev installeret stationsblok. Skive H Signal Blokpost blev taget i brug samtidig med Skive-Glyngøre Banens åbning den 15. maj 1884 for at lette afviklingen af trafikken på Skive Station.
Det hele sluttede med ibrugtagningen af Skives 3. station den 2. februar 1962, hvor Skive Station var bygget som en gennemkørselsstation. Få år efter blev Skive H Signal Blokpost nedrevet sammen med sporarealet fra den gamle station, blev ryddet.
En rebroussementsstation, som kommer af fransk: 'vende om', er en jernbanestationsplacering, hvor togene kun kan køre ind i den ene ende. Det betyder at togene skal forlade stationen i samme retning, som det kom ind – det rebrousserer. Rebroussementsstationer kaldes af og til populært også for sækbanegårde, idet de ligesom en sæk kun har et "hul".
Rebroussementsstations udfordringen bestod i at ankommende tog fra Viborg kunne køre direkte ind på stationen, mens afgående tog mod Struer skulle bakke ca. 1 km ud af stationen, indtil de havde passeret et sporskifte, der derefter blev skiftet, hvorefter toget kunne køre fremad ud ad banen mod Struer. Tilsvarende skulle tog fra Struer, når de havde passeret ovennævnte sporskifte, bakke ind på stationen. De kunne så til gengæld køre direkte ud af stationen mod Langå.
Skive H Signal Blokpost havde kun signalgivning for tog fra og mod Struer, som i 1884 blev suppleret med kommunikationen mellem stationen og der blev installeret stationsblok. Skive H Signal Blokpost blev taget i brug samtidig med Skive-Glyngøre Banens åbning den 15. maj 1884 for at lette afviklingen af trafikken på Skive Station.
Det hele sluttede med ibrugtagningen af Skives 3. station den 2. februar 1962, hvor Skive Station var bygget som en gennemkørselsstation. Få år efter blev Skive H Signal Blokpost nedrevet sammen med sporarealet fra den gamle station, blev ryddet.
Stamdata for Skive H Signal Blokpost
Byggeår | 1884 |
Åbnet | 1884.05.15 |
Nedlagt | 1962.02.02 |
Nedrevet | Ca. 1965 |
Højdeplacering over havet | 2,1 meter |
GPS koordinater | 56.56166390638066,9.041084658794302 |
Oversigt over andre stationer fra Skive
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skive Station (Sk) | Den første station i Skive blev opført i 1864 i den typiske ... | |
Skive Station (Sk) [1888-1962] | Den første station i Skive blev opført i 1864 i den typiske ... | |
Skive H Signal Blokpost | Skive H Signal Blokpost blev en løsning på en uhensigtsmæssi... | |
Skive Station (Sk) [1864-1888] | Den første station i Skive blev opført i 1864 i den typiske ... |
Kort over Skive H Signal Blokpost
Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skive H Signal Blokpost
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |