Skive H Signal Blokpost, en artikel om Skive H Signal Blokpost
Skive H Signal Blokpost og dens betydning for jernbanen
Skive H Signal Blokpost blev etableret som en løsning på de udfordringer, der opstod med Skives første station, der var anlagt som en rebroussementsstation. En rebroussementsstation, som kommer af det franske ord rebrousser (vende om), er en stationstype, hvor togene kun kan køre ind fra én retning og derfor må bakke for at skifte retning.I praksis betød dette, at ankommende tog fra Viborg kunne køre direkte ind på stationen, mens tog, der skulle videre mod Struer, var nødt til at bakke ca. en kilometer ud af stationen. Først efter at have passeret et sporskifte, som derefter blev skiftet, kunne toget køre fremad mod Struer.
Tilsvarende måtte tog fra Struer, efter at have passeret det samme sporskifte, bakke ind på stationen. Dog kunne disse tog derefter forlade stationen direkte mod Langå. Denne løsning var både tidskrævende og ineffektiv, hvilket gjorde det nødvendigt at etablere en signalblokpost for at lette trafikafviklingen.
Skive H Signal Blokposts etablering
For at afhjælpe de operationelle udfordringer ved Skive Station blev Skive H Signal Blokpost taget i brug samtidig med åbningen af Skive-Glyngøre Banen den 15. maj 1884. Formålet var at forbedre styringen af togtrafikken og gøre det lettere at afvikle togbevægelserne omkring Skive Station.Blokposten var primært ansvarlig for signalgivning for tog fra og mod Struer. I 1884 blev dette system udvidet, da der blev etableret kommunikation mellem stationen og blokposten. Det betød, at stationspersonalet og blokpostens personale kunne koordinere togbevægelserne mere effektivt. Samtidig blev der installeret stationsblok, som sikrede en bedre kontrol med togene, der bevægede sig ind og ud af stationen.
Signalanlæg og funktioner
Skive H Signal Blokpost spillede en afgørende rolle i reguleringen af jernbanetrafikken omkring Skive. Den havde kun signalgivning for tog fra og mod Struer, hvilket betød, at den især kom i spil i forbindelse med de nødvendige bakmanøvrer.Blokposten sikrede, at togene kunne passere sporskiftet korrekt og uden risiko for kollisioner eller fejlmanøvrer. Operatørerne i blokposten overvågede togene og gav signal til stationspersonalet, når et tog var klar til at fortsætte sin rute.
Denne form for manuel signalstyring var almindelig i slutningen af 1800-tallet, hvor jernbanetrafikken endnu ikke var automatiseret. Blokposten spillede derfor en vigtig rolle i at sikre sikkerheden og effektiviteten af togtrafikken på denne del af banen.
Skive H Signal Blokposts rolle efter 1884
Med tiden blev Skive H Signal Blokpost en fast del af driften på Skive Station. Da jernbanenettet udviklede sig, og trafikken steg, forblev blokposten en vigtig komponent i trafikstyringen.Den komplekse togdrift ved Skive Station med skiftende retninger og bakmanøvrer gjorde, at blokposten var nødvendig i næsten 80 år. Den gjorde det muligt at afvikle trafikken så smidigt som muligt, selvom rebroussementsløsningen aldrig var optimal.
Skives tredje station og nedlæggelsen af blokposten
Jernbanetrafikken i Danmark gennemgik store ændringer i midten af 1900-tallet, hvor der blev lagt vægt på mere effektive løsninger. Dette førte til, at Skive i 1962 fik sin tredje station, som var anlagt som en gennemkørselsstation.Med den nye stationsstruktur blev det endelig muligt for togene at passere Skive uden at skulle bakke eller skifte retning. Dette gjorde Skive H Signal Blokpost overflødig, og kort tid efter blev blokposten nedlagt.
Samtidig blev sporarealet fra den gamle station ryddet, og få år senere blev Skive H Signal Blokpost revet ned. Nedrivningen markerede afslutningen på en æra, hvor manuel signalstyring havde været en central del af togdriften i Skive.
Skive H Signal Blokposts betydning for jernbanehistorien
Skive H Signal Blokpost var en vigtig del af den tidlige jernbaneinfrastruktur i Danmark. Dens funktion i forbindelse med Skives rebroussementsstation viser de udfordringer, som mange stationer stod overfor i jernbanens første årtier.Stamdata for Skive H Signal Blokpost
Byggeår | 1884 |
Åbnet | 1884.05.15 |
Nedlagt | 1962.02.02 |
Nedrevet | Ca. 1965 |
Højdeplacering over havet | 2,1 meter |
GPS koordinater | 56.56166390638066,9.041084658794302 |
Oversigt over andre stationer fra Skive
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skive Station (Sk) | Skive Station i historisk perspektivSkives første station bl... | |
Skive Station (Sk) [1888-1962] | Skive Station i historisk perspektivDen første station i Ski... | |
Skive H Signal Blokpost | Skive H Signal Blokpost og dens betydning for jernbanenSkive... | |
Skive Station (Sk) [1864-1888] | Skive Station i historisk perspektivDen første station i Ski... |
Kort over Skive H Signal Blokpost

Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Skive H Signal Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skive H Signal Blokpost
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |