Lillebæltsbroen Blokpost, en artikel om Lillebæltsbroen Blokpost
Lillebæltsbroen Blokpost åbnede sammen med Lillebæltsbroen den 14. maj 1935.
Ved Lillebæltsbroens åbning i 1935 blev strækningen Middelfart-Fredericia forsynet med manuel linieblok med tilhørende blokpost og brovagt, som var i en lille indbygget bygning i Lillebæltsbroens gitterkonstruktion.
Lillebæltsbroen Blokpost fik hurtig en ekstra funktion, ud over blokpost og brovagt, tilkom også brandvagt på Lillebæltsbroen. Brodækket i jernbanesiden af Lillebæltsbroen var desværre konstrueret af træ, hvilket kom til at give store udfordringer med flere større og mindre brande.
I 1945 blev en skinnedrager beskadigedes på Lillebæltsbroen ved en mindre brand i træbrodækket og hastigheden over Lillebæltsbroen blev efterfølgende nedsat til 60 km/t. Året efter udbrød en ny og større brand i selvsamme træbrodæk. I flere dage skulle der udveksles passagerer på begge sider af Lillebæltsbroen, hvorefter kørslen blev genoptaget i det ene spor, Middelfart -> Fredericia sporet, med en hastighedsnedsættelse til 20 km/t. Da der ikke var transversalsporskifte mellem Fredericia og Middelfart, måtte sporet Fredericia -> Middelfart spærres af.
For at metigere fremtidige problemer, blev brandskaderne udbedret og træbrodækket erstattet af stålplader. Samtidigt blev der etableredes et transversalsporskifte ved Snoghøj, men strækningen Snoghøj -> Middelfart blev ført genåbnet i 1949, til da brodækket var helt udskiftet.
Lillebæltsbroen Blokpost blev nedlagt i 1964 da strækningen Middelfart-Fredericia fik automatisk linieblok.
Ved Lillebæltsbroens åbning i 1935 blev strækningen Middelfart-Fredericia forsynet med manuel linieblok med tilhørende blokpost og brovagt, som var i en lille indbygget bygning i Lillebæltsbroens gitterkonstruktion.
Lillebæltsbroen Blokpost fik hurtig en ekstra funktion, ud over blokpost og brovagt, tilkom også brandvagt på Lillebæltsbroen. Brodækket i jernbanesiden af Lillebæltsbroen var desværre konstrueret af træ, hvilket kom til at give store udfordringer med flere større og mindre brande.
I 1945 blev en skinnedrager beskadigedes på Lillebæltsbroen ved en mindre brand i træbrodækket og hastigheden over Lillebæltsbroen blev efterfølgende nedsat til 60 km/t. Året efter udbrød en ny og større brand i selvsamme træbrodæk. I flere dage skulle der udveksles passagerer på begge sider af Lillebæltsbroen, hvorefter kørslen blev genoptaget i det ene spor, Middelfart -> Fredericia sporet, med en hastighedsnedsættelse til 20 km/t. Da der ikke var transversalsporskifte mellem Fredericia og Middelfart, måtte sporet Fredericia -> Middelfart spærres af.
For at metigere fremtidige problemer, blev brandskaderne udbedret og træbrodækket erstattet af stålplader. Samtidigt blev der etableredes et transversalsporskifte ved Snoghøj, men strækningen Snoghøj -> Middelfart blev ført genåbnet i 1949, til da brodækket var helt udskiftet.
Lillebæltsbroen Blokpost blev nedlagt i 1964 da strækningen Middelfart-Fredericia fik automatisk linieblok.
Stamdata for Lillebæltsbroen Blokpost
Byggeår | 1935 |
Åbnet | 1935.05.14 |
Nedlagt | 1964 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 4,4 meter |
GPS koordinater | 55.52048894679694,9.713349563877056 |
Oversigt over andre stationer fra Fredericia
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Lillebæltsbroen Blokpost | Lillebæltsbroen Blokpost åbnede sammen med Lillebæltsbroen d... | |
Fredericia Station (Fa) | Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbane... | |
Stallerup Forgreningsstation | Stallerup Forgreningsstation blev oprettet som en midlertidi... | |
Fredericia Færgestation | I 1866 åbnede DJDS (Det Danske Jernbanedriftsselskab) jernba... | |
Fredericia Banegård (Fa) [1869-1935] | Fredericia Banegård: En Central Del af Dansk Jernbanehistori... | |
Fredericia Station (Fa) [1866-1869] | Fredericia Station [1866-1869]: Byens Tidlige Jernbanehistor... | |
Fredericia godsstation Teknisk Station (Gfa) |
Kort over Lillebæltsbroen Blokpost
Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Lillebæltsbroen Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Lillebæltsbroen Blokpost
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |