Fjerritslev Station (Fjr), en artikel om Fjerritslev Station
Fjerritslev Station – Et vigtigt jernbaneknudepunkt i Nordjylland
Fjerritslev Station blev åbnet den 19. marts 1897 som endestation på jernbanestrækningen Fjerritslev-Nørresundby. Stationen blev en vigtig del af jernbanenettet i Nordjylland og var en del af Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ).Stationen blev tegnet af statsbanernes arkitekt Thomas Arboe, eller i hvert fald inspireret af hans arkitektoniske stil. Den var opført i gule sten, hvilket var karakteristisk for mange af tidens stationsbygninger. Fjerritslev Station var en stor station med flere funktioner og omfattede blandt andet varehuse, remiser med drejeskiver og vandkraner, som både FFJ og senere Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) benyttede.
Fjerritslev som overgangsstation
I 1904 blev Fjerritslev Station en endnu vigtigere del af det nordjyske jernbanenet, da Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) blev tilsluttet. Dette gjorde stationen til en overgangsstation, hvor passagerer og gods kunne skifte mellem de to baner.Fjerritslev fortsatte med at være overgangsstation frem til 1925, hvor nogle af togene blev gennemgående mellem Thisted og Aalborg, hvilket gjorde rejsen mere smidig. Denne ændring betød, at Fjerritslev ikke længere var en endestation for alle tog, men stadig en central station for gods- og persontrafik.
Udvidelser og moderniseringer
På grund af den stigende trafik gennemgik Fjerritslev Station en større ombygning i perioden 1915-1917. Sporarealet blev udvidet og udrettet, så stationen bedre kunne håndtere den voksende togtrafik.Stationen fik desuden en remise med overnatningsfaciliteter, både til lokomotiver og personale. Remisen blev tegnet af Heinrich Wenck, en af datidens mest anerkendte arkitekter inden for jernbanebyggeri.
Fjerritslev Station havde et omfattende sporareal, som blandt andet bestod af:
- To perronspor til persontrafik
- Et 450 meter langt krydsningsspor
- Adskillige opstillings- og læssespor
- I alt 19 sporskiftere
Ved stationens udkørsel mod Aalborg lå vejoverskæringen med Aggersundvej, som var sikret med bomme for at øge sikkerheden for både tog og vejtrafik.
Skiftet til skinnebusser og nye driftsformer
I begyndelsen af 1950'erne blev jernbanedriften på FFJ og TFJ ændret med indførelsen af skinnebusser. Disse lette tog kunne køre hurtigere og mere effektivt end damplokomotiverne, hvilket betød, at størstedelen af persontogene mellem Aalborg og Thisted blev gennemført uden togskift i Fjerritslev.Selvom skinnebusserne moderniserede driften, kunne de ikke redde jernbanerne fra den stigende konkurrence fra vejtransporten.
Nedlæggelse af jernbanen i 1969
I 1969 blev både Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) og Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) nedlagt. Nedlæggelsen skyldtes flere faktorer, herunder:- Faldende passagertal som følge af privatbilismens fremgang
- Øget godstransport med lastbiler
- Jernbanens høje driftsomkostninger i forhold til vejtransport
Stykgodstrafik og stationens endelige skæbne
Efter jernbanens nedlæggelse blev stykgodstrafikken overført til DSB, der oprettede et indleveringssted for lastbilgods i Fjerritslev. Dette betød, at stationen stadig spillede en rolle i godstransporten i de første år efter banens lukning.Men stationens funktioner blev gradvist reduceret, og i 1976 blev Fjerritslev Station endeligt revet ned, hvilket markerede afslutningen på en lang jernbanehistorie i byen.
Fjerritslev Station i dag
Selvom Fjerritslev Station ikke længere eksisterer, lever dens historie videre i byen og blandt jernbaneentusiaster. Det tidligere banetracé kan stadig ses nogle steder, og stationens betydning for udviklingen af Fjerritslev som handels- og transportby er fortsat en vigtig del af lokalhistorien.Stamdata for Fjerritslev Station
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.03.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | 1976 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Fjr |
Højdeplacering over havet | 13,8 meter |
GPS koordinater | 57.086555,9.263298 |
Fjerritslev Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane | APB (Oprindelig: FNSJ) | 52,7 | 1897.03.19 | 1969.04.01 |
Thisted-Fjerritslev Jernbane | TFJ | 54,2 | 1904.11.19 | 1969.03.31 |
Billede af Fjerritslev Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nordisk Luftfoto - Dato: 1928-1933 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fjerritslev Station.
Titel: - 1928-1933 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fjerritslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nordisk Luftfoto
År: 1928-1933
Note: Id: NL64546_001.tif
Billeder af Fjerritslev Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af posthuset ved Fjerritslev Station.
Titel: Posthus - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fjerritslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06811_002.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nordisk Luftfoto - Dato: 1928-1933 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fjerritslev Station.
Titel: - 1928-1933 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fjerritslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nordisk Luftfoto
År: 1928-1933
Note: Id: NL63409_001.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Google Street View af Fjerritslev Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Følgende banemærker er stemplet på Fjerritslev Station
Kort over Fjerritslev Station

Kort over Fjerritslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Fjerritslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Fjerritslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Fjerritslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Fjerritslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Fjerritslev Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund Finn Madsen og Frank Sørensen 2009 23 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fjerritslevbanen: Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane Arnold Andersen 2005 192 Dronninglund Nord-Press 87-89109-80-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog over Vejlerne : Thisted-Fjerritslev Jernbane 1904-1969 Asger Christiansen 2011 168 Bane Bøger 9788791434303 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nørresundby og Jernbanen P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen 2015 36 |