Frederikshavn Station (Fh), en artikel om Frederikshavn Station
Frederikshavn Station i historisk perspektiv
Frederikshavns første station blev indviet 15. august 1871 sammen med Vendsysselbanen, der i første omgang gik fra Nørresundby over Hjørring til Frederikshavn. Senere kom der forbindelse til Aalborg Banegård via Jernbanebroen over Limfjorden, som blev åbnet for trafik 8. januar 1879.Den oprindelige stationsplacering
Frederikshavns oprindelige station lå 3-400 meter vest for den nuværende, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, hvor der nu er rådhus og andre kommunale institutioner. Navnet Jernbanegade er et minde om denne placering. Bebyggelsen, som omfattede Frederikshavn Posthus og et pakhus, var tegnet af N.P.C. Holsøe. I den tidlige fase fulgte banen et andet indføringsforløb: øst for Flade Engvej fortsatte banen ad Vendsysselvej og Skagensvej, der i dag er anlagt ovenpå det gamle banetracé. Også Gartnerstien mellem Vestergade og Asylgade er en rest af dette tracé.Skagensbanen og Sæbybanen
Frederikshavns første station blev udgangspunkt for Skagensbanen mellem Frederikshavn og Skagen ved åbningen i 1890. Denne var i starten smalsporet (1.000 mm) og blev omlagt til normalspor i 1924. Sæbybanen mellem Nørresundby og Frederikshavn over Sæby åbnede 18. juli 1899, og dens persontog havde også endestation her. Derimod havde Sæbybanen sin egen Frederikshavn Godsbanegård lige syd for statsbanestationen mellem Rimmensgade og Vinkelvej, taget i brug sammen med Sæbybanen. Godsstationen blev dog nedlagt 27. maj 1962. Samme år blev delstrækningen Sæby-Frederikshavn nedlagt, hvilket frigjorde 19.000 m² centralt beliggende jord til byudvikling, da Frederikshavn kommune ønskede at slippe af med 16 jernbaneoverskæringer.Havnesporets udvikling
Den 15. august 1891 tog man et 1.400 meter langt havnespor i brug. Det gik fra Rimmensgade mod syd ad den nuværende Rådhus Alle – ligeledes anlagt på et banetracé – og førte ned til færgekajen. Herfra strakte to havnespor sig mod nordøst langs Toldbodkaj, mens det ene fortsatte ud på Kulkaj. Sporet var trestrenget indtil 1924, så Skagensbanens smalsporede materiel også kunne anvende det. Ude på havnen var smalspor og normalspor adskilt. Efterhånden var stationen blevet både slidt og utidssvarende, og man ønskede i mange år en ny og bedre beliggende banegård for både by og havn. Allerede i 1945 traf man beslutning om at flytte den, men det skete først i 1979.Flytningen og den nye station
Efter tre års anlægsarbejde kunne en ny station tages i brug i 1979, mens den gamle blev revet ned i 1980 – med undtagelse af posthuset, der blev bevaret. Den nye station på Havnepladsen 30 er anlagt på opfyldt havbund, hvor der var plads til et stort godsbaneterræn samt faciliteter til at servicere jernbanemateriellet. I 1960 havde man allerede flyttet Frederikshavn Havnestation, og en del af havnesporet blev genbrugt til spor mod færgeterminalen. Fra det nye godsbaneterræn blev der desuden anlagt tre spor til Fragthavnen. I dag er sporet til færgeterminalen lukket, men skinnerne er bevaret frem til Færgehavnsvej, og nogle steder er sporene delvist fjernet eller asfalteret til gangsti. Det sydligste spor til Fragthavnen er fjernet helt, mens det nordligste stadig fører ud til jernbanefærgelejet. Her sejler den kombinerede jernbane- og ro/ro-færge Stena Scanrail dagligt til og fra Gøteborg, dog uden megen aktivitet på godssiden efter Øresundsbroens åbning i 2000.Stamdata for Frederikshavn Station
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.09.29 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Havnepladsen 30, 9900 Frederikshavn |
Stednavneforkortelse | Fh |
Højdeplacering over havet | 3,8 meter |
GPS koordinater | 57.441149,10.540107 |
Oversigt over andre stationer fra Frederikshavn
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Frederikshavn Station (Fh) | Frederikshavn Station i historisk perspektivFrederikshavns f... | |
Frederikshavn Havnestation [1977-1994] | Havnebanens Etablering og SkibsruterFrederikshavns havnebane... | |
Frederikshavn Havnestation [1960-1977] | Frederikshavn Havnestation – En vigtig del af færge- og jern... | |
Frederikshavn Godsbanegård (Fh) | Frederikshavn Godsbanegård åbnede sammen med Sæbybanen den 1... | |
Frederikshavn Havnestation [1891-1960] | Frederikshavn Havnestation – En central del af byens jernban... | |
Frederikshavn Station (Fh) [1871-1979] | Frederikshavn Station – En Jernbanehistorisk FortællingFrede... |
Frederikshavn Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Skagensbanen, Frederikshavn-Skagen Banen | NJJ (Oprindelig: SB) | 38,8 | 1924.06.06 | I drift |
Aalborg-Frederikshavn Jernbane | NJJ (Oprindelig: DSB) | 84,4 | 1871.08.15 | I drift |
BBR Data for Frederikshavn StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:49 | |
BBR Højde over havet | 3,8 meter |
BBR GPS koordinater | 57.44106049,10.54002475 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1999 |
BBR Bebygget areal i alt | 69 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 69 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 69 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Frederikshavn StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Frederikshavn |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Fh |
Afsnits GPS koordinater | 57.44112687,10.54041048 |
Billede af Frederikshavn Station

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023
Billeder af Frederikshavn Station

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Google Street View af Frederikshavn Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Frederikshavn Station

Kort over Frederikshavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Frederikshavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Frederikshavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Frederikshavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Frederikshavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Frederikshavn Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | 8 ledvogterhuse og ledvogtere : 100 års ledvogterhistorie fra Frederikshavn Henning Jensen og Jesper Mejer Christensen 2015 181 Forlaget Historie ApS 9788799377763 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund Finn Madsen og Frank Sørensen 2009 23 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 90 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 1990 64 Holme-Olstrup Bane Bøger ApS 87-88632-26-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nørresundby og Jernbanen P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen 2015 36 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen 1890-1965 A. Gregersen 1965 61 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen 1890-1965 Banen (Dansk Jernbane-Klub: 12) P. Thomassen & B. Wilcke 1965 86 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skagensbanen gennnem 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 45) Ole Chr. Munk Plum, Birger Wilche 1990 124 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-31-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vendsysselbanen gennem 150 år Ole Edvard Mogensen 2021 61 OEM Consult |