Grevinge Station (Grv), en artikel om Grevinge Station
Grevinge Station er Odsherreds Jernbanes højest beliggende station, med en højde over havet på 42,3 meter. Ved anlæggelsen af Odsherreds Jernbane, var der en strid mellem de forskellige kommuner om Odsherreds Jernbanes forløb og særligt Grevinge kommune havde et ønskede, at baneforløbet skulle føres over Audebodæmningen ud til Lammefjorden. Med Audebodæmningen ville strækningen til Holbæk blive betydelig kortere og ville være en stor fordel for Grevinge kommune. Kommunerne mod vest protesterede og satte sig imod og med deres flertal blev det bestemt, at banen skulle have den linjeføring, som det blev til. Med linjeføringen mod vest satte sognerådet i Grevinge sig imod baneprojektet og nægtede at give Odsherreds Jernbane tilskud.
En overgang så det ud til Grevinge sogn ikke ville komme i betragtning til en station, men den daværende sognerådsformand og ekviperingshandler J. P. Hansen, gårdejer i Sneglerup Hans Ludvigsen og førstelærer H. Blom satte sig i spidsen for bevægelsen for at få en station til Grevinge. I sidste øjeblik lykkedes det at få Odsherreds Jernbane igennem Grevinge og banen mellem Asnæs og Kelstrup kom til at flå et sydøstlig sving på 2-3 km for at komme igennem Grevinge. Dog kom placeringen af Grevinge Station til at ligge ca. 500 meter nordvest for Grevinge landsby.
Ved Odsherreds Jernbanes åbning havde Grevinge landsby kun få huse, men i 1924 var Grevinge vokset til ca. 250 indbyggere, men væksten fortsatte dog ikke for i 1954 havde Grevinge kun godt 300 indbyggere. Igennem årene kom der flere bygninger til langs vejen mellem Grevinge by og stationen, så Grevinge Station blev forbundet med den gamle bydel. Det varede ikke mange år, før den gamle landsby voksede helt sammen med den ny stationsby og blev betragtet som én by. Over for Grevinge Station kom der kro (var oprindeligt et afholdshotel) som det hørte sig til i en stationsby.
Grevinge Stations første stationsforstander fra 1899, var stationsforstanderen Hans Kristian Nielsen og han beholdte jobbet indtil han i 1906 flyttede til Hørve station.
Grevinge Station fik i 1956 et krydsningsspor, som blev forlænget i 1966. Odsherreds Jernbanes radiostation med tilhørende mast blev opført ved Grevinge Station i 1970.
Odsherreds Jernbanes tidligere grusgrav ca. 600 meter fra Grevinge Station blev købt omkring 1910 til erstatning for banens første grusgrav, der lå nærmere Grevinge. Sporet til grusgraven blev anlagt i 1912 og fra grusgraven blev der hentet store mængder ballast til Odsherreds Jernbanes spor. Grusgraven var i drift frem til midten af 1950'erne. Hvorefter grusgravssporet i en årrække blev benyttet til at hensætte udrangeret vognmateriel. Grusgravssporet blev fjernet i 1972.
Grevinge Stations blev udvidet i 1904 og 1908 og under den store moderniseret af Odsherreds Jernbanes i 1959/1960.
I Grevinge kan man se den specielle Grevinge kirke, der er rød, en farve som er atypisk for de fleste andre kirker i Odsherred, hvor de fleste er hvidkalkede.
En overgang så det ud til Grevinge sogn ikke ville komme i betragtning til en station, men den daværende sognerådsformand og ekviperingshandler J. P. Hansen, gårdejer i Sneglerup Hans Ludvigsen og førstelærer H. Blom satte sig i spidsen for bevægelsen for at få en station til Grevinge. I sidste øjeblik lykkedes det at få Odsherreds Jernbane igennem Grevinge og banen mellem Asnæs og Kelstrup kom til at flå et sydøstlig sving på 2-3 km for at komme igennem Grevinge. Dog kom placeringen af Grevinge Station til at ligge ca. 500 meter nordvest for Grevinge landsby.
Ved Odsherreds Jernbanes åbning havde Grevinge landsby kun få huse, men i 1924 var Grevinge vokset til ca. 250 indbyggere, men væksten fortsatte dog ikke for i 1954 havde Grevinge kun godt 300 indbyggere. Igennem årene kom der flere bygninger til langs vejen mellem Grevinge by og stationen, så Grevinge Station blev forbundet med den gamle bydel. Det varede ikke mange år, før den gamle landsby voksede helt sammen med den ny stationsby og blev betragtet som én by. Over for Grevinge Station kom der kro (var oprindeligt et afholdshotel) som det hørte sig til i en stationsby.
Grevinge Stations første stationsforstander fra 1899, var stationsforstanderen Hans Kristian Nielsen og han beholdte jobbet indtil han i 1906 flyttede til Hørve station.
Grevinge Station fik i 1956 et krydsningsspor, som blev forlænget i 1966. Odsherreds Jernbanes radiostation med tilhørende mast blev opført ved Grevinge Station i 1970.
Odsherreds Jernbanes tidligere grusgrav ca. 600 meter fra Grevinge Station blev købt omkring 1910 til erstatning for banens første grusgrav, der lå nærmere Grevinge. Sporet til grusgraven blev anlagt i 1912 og fra grusgraven blev der hentet store mængder ballast til Odsherreds Jernbanes spor. Grusgraven var i drift frem til midten af 1950'erne. Hvorefter grusgravssporet i en årrække blev benyttet til at hensætte udrangeret vognmateriel. Grusgravssporet blev fjernet i 1972.
Grevinge Stations blev udvidet i 1904 og 1908 og under den store moderniseret af Odsherreds Jernbanes i 1959/1960.
I Grevinge kan man se den specielle Grevinge kirke, der er rød, en farve som er atypisk for de fleste andre kirker i Odsherred, hvor de fleste er hvidkalkede.
Stamdata for Grevinge Station
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.05.17 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Grevinge Stationsvej 1, 4571 Grevinge |
Stednavneforkortelse | Grv |
Højdeplacering over havet | 42,3 meter |
GPS koordinater | 55.802886,11.551384 |
Grevinge Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Odsherreds Jernbane | LT (Oprindelig: OHJ) | 49,4 | 1899.05.18 | I drift |
BBR Data for Grevinge StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 10:47:54 | |
BBR Højde over havet | 42,3 meter |
BBR GPS koordinater | 55.80285762,11.55141289 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1900 |
BBR Seneste ombygning | 2020 |
BBR Bebygget areal i alt | 108 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 108 m2 |
BBR Samlet boligareal | 204 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Grevinge StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Grevinge |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Grv |
Afsnits GPS koordinater | 55.80279117,11.55087511 |
Billede af Grevinge Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Video fra Grevinge Station
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023
Billeder af Grevinge Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2009 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1988 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Grevinge Station.
Titel:- 1988 -
Bygningsnavn:Grevinge station
Sted:Danmark, Sjælland, Odsherred, Grevinge
Vejnavn:Grevinge Stationsvej
Husnummer:1
Postnummer:4571
By:Grevinge
Sogn:Grevinge
Matrikelnummer:Grevinge By 51d
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1988
Id:A088129_p_034.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juli 2023 Download billede
Google Street View af Grevinge Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Grevinge Station
Kort over Grevinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Grevinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Grevinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Grevinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Grevinge Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Grevinge Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35) Ole-Chr.M. Plum, P. Thomassen og B. Wilcke 1974 135 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 48) Ole-Chr. Munk Plum 1999 240 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-39-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |