Banevolden Trinbræt (Bmt), en artikel om Banevolden Trinbræt
Historien om Banevolden Trinbræt
Banevolden Trinbræt blev etableret i 1966 som en del af Odderbanens strækning mellem Malling Station og Assedrup Station. Placeringen i den sydlige udkant af byen Malling gjorde trinbrættet til et praktisk stoppested for lokale beboere, der havde behov for let adgang til jernbanenettet. Etableringen af trinbrættet skete i en tid, hvor man forsøgte at forbedre tilgængeligheden til offentlig transport i de mindre byområder langs banen.Infrastruktur og Faciliteter
Banevolden Trinbræt var udstyret med en simpel perron og minimale faciliteter. Der var ingen egentlige stationsbygninger eller ventesale, hvilket var typisk for mange mindre trinbrætter på den tid. Perronen var enkel og funktionel, designet til hurtigt at kunne betjene passagerer uden unødvendige omkostninger til vedligeholdelse.Trafik og Passagertal
I de første år efter åbningen havde trinbrættet en vis popularitet blandt de lokale beboere, men over tid faldt passagertallet markant. Dette skyldtes blandt andet øget bilisme og forbedrede vejnet, som gav borgerne flere transportmuligheder. Derudover lå Banevolden Trinbræt tæt på Malling Station, hvilket gjorde det mindre nødvendigt for mange at benytte netop dette trinbræt.Nedlæggelsen i 2006
Efter flere år med faldende passagertal og et stigende fokus på at optimere rejsetiderne på Odderbanen, blev beslutningen om at nedlægge Banevolden Trinbræt truffet. Nedlæggelsen trådte i kraft i januar 2006. En af hovedbegrundelserne var ønsket om at øge hastigheden på strækningen for at forbedre pendlernes rejsetider mellem Odder og Aarhus.Stamdata for Banevolden Trinbræt
Byggeår | 1965 |
Åbnet | 1966 |
Nedlagt | 2006.01.08 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Banevolden, 8340 Malling |
Stednavneforkortelse | Bmt |
Højdeplacering over havet | 48,7 meter |
GPS koordinater | 56.031560,10.191616 |
Banevolden Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Odderbanen, Aarhus-Odder-Hou Jernbane | HHJ | 36,3 | 1884.06.19 | 2016.08.27 |
Kort over Banevolden Trinbræt

Kort over Banevolden Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Banevolden Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Banevolden Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Banevolden Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Banevolden Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Banevolden Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odderbanen 1984-2009 Fra HHJ til Midtjysk Jernbaner Thomas Tjørnehøj 2009 64 Holsund 9788789385341 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |