Herlev Station (Her), en artikel om Herlev Station
Herlev Station – En del af Københavns S-togs-netværk
Herlev Station er en vigtig station på Frederikssundbanen, som er en del af Københavns S-togs-netværk. Beliggende i den nordvestlige del af København, fungerer stationen som et knudepunkt for både S-tog og busser, og den forventes at blive endnu vigtigere, når den kommende letbane åbner i 2026. Herlev Station har en strategisk placering og tilbyder nem adgang til både boligområder og erhvervsområder, hvilket gør den populær blandt pendlere og rejsende i området.Historien bag Herlev Station
Herlev Station blev oprindeligt opført som en del af udvidelsen af Frederikssundbanen. Stationsbygningen blev tegnet af arkitekt S.P.C. Bendtsen, der også stod bag flere af stationerne langs Frederikssundbanen, herunder Måløv, Veksø og Ølstykke. Bygningen bestod af en mindre ventesal, et billetsalg, posthus, tjenestebolig til stationsforstanderen og et mindre pakhus. Stationsdesignet var enkelt, men funktionelt og blev hurtigt en vigtig del af infrastrukturen i Herlev.Den originale stationsbygning har i årenes løb undergået flere ændringer for at tilpasse sig den stigende trafik og de nye krav fra den moderne jernbanedrift. Selvom nogle af de oprindelige funktioner er forsvundet, har stationen bevaret sin centrale rolle i Herlevs byliv.
Stationens Struktur og Layout
Herlev Station består i dag af to spor med en delvist overdækket øperron imellem. En gangtunnel forbinder stationens forskellige dele og giver adgang til en busterminal på den nordlige side og villaområdet syd for. Der er også busstoppesteder på Herlev Ringvej, der kan nås via trapper fra stationen. Desuden findes der et vendespor, der dog sjældent bruges i daglig drift, samt sidespor til arbejdskøretøjer, som hovedsageligt bruges til vedligeholdelse og serviceopgaver på banen.Fremtidens Herlev Station – Letbanens Ankomst
I forbindelse med anlæggelsen af Hovedstadens Letbane, vil Herlev Station blive en central omstigningsstation, når letbanen åbner i 2026. Den nye letbanestation vil blive placeret på broen over Herlev Ringvej og vil bestå af to spor med en øperron imellem. Letbanen vil forbinde Herlev med andre bydele og gøre det endnu lettere for rejsende at skifte mellem S-tog og letbanen.Derudover er det planlagt, at Herlev Stations S-togsperron skal flyttes cirka 200 meter mod vest for at skabe en direkte forbindelse til letbanen. Dette vil forbedre integrationen mellem de to transportsystemer og gøre det nemmere for passagerer at skifte mellem dem. Banedanmark forventer, at den nye perron vil stå færdig og være klar til brug i efteråret 2026.
Transportforbindelser og Tilgængelighed
Herlev Station er ikke kun en vigtig station for S-tog, men også for busser. Busterminalen på den nordlige side af stationen betjener flere lokale buslinjer, hvilket gør det let for rejsende at skifte mellem tog og bus. Herlev Ringvej, som krydser banen vest for stationen, er også et vigtigt transportknudepunkt. Her findes busstoppesteder, der kan nås via trapper fra stationen, hvilket giver yderligere fleksibilitet for passagererne.Stationen er designet med fokus på tilgængelighed. Gangtunnelen og perronerne er nemme at tilgå for alle passagerer, inklusive dem med nedsat mobilitet. Elevatorsystemer sikrer, at passagerer med barnevogne, cykler eller store tasker let kan bevæge sig rundt på stationen.
S-togslinjer på Herlev Station
Herlev Station betjenes af S-togslinjerne C og H, som begge kører på Frederikssundbanen. Disse linjer giver nem og hurtig adgang til København og de omkringliggende byer. Linje C kører fra Klampenborg til Frederikssund, mens linje H forbinder Østerport med Frederikssund. Begge linjer er populære blandt pendlere og sikrer regelmæssige forbindelser til og fra Herlev.Letbanens Indvirkning på Herlev
Den kommende Hovedstadens Letbane vil ændre Herlev Stations rolle i Københavns offentlige transportsystem. Letbanen vil løbe langs Ring 3 og vil forbinde mange af hovedstadens forstæder. For Herlev betyder det endnu flere transportmuligheder og en forbedret integration mellem forskellige transportformer.Letbanens ankomst vil også have en positiv indvirkning på byudviklingen i området omkring Herlev Station. Forventningerne er, at stationens nærområde vil opleve øget aktivitet og vækst, med nye muligheder for både erhverv og boligbyggeri. Herlev Station vil derfor spille en vigtig rolle i at understøtte denne vækst og lette adgangen til hele hovedstadsområdet.
Herlev Station har gennemgået en betydelig udvikling siden dens opførelse som en del af Frederikssundbanen. Med sine moderne faciliteter, centrale beliggenhed og fremtidige integration med Hovedstadens Letbane, står stationen over for en spændende fremtid. Herlev Station vil fortsat være en vigtig del af Københavns S-togs-netværk og vil spille en endnu større rolle som et centralt trafikknudepunkt i det kommende årti.
Stamdata for Herlev Station
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.06.15 og den 15. maj 1949 som S-togs station og 2025 som letbane station |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Simon Peter Christian Bendtsen |
Adresse | Stationsalleen 9, 2730 Herlev |
Stednavneforkortelse | Her |
Højdeplacering over havet | 13,2 meter |
GPS koordinater | 55.718916,12.443342 |
Oversigt over andre stationer fra Herlev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Herlev Station Letbanestation (Her) | Herlev Station Letbanestation – En Ny Knudepunkt for Kollekt... | |
Herlev Station (Her) | Herlev Station – En del af Københavns S-togs-netværkHerlev S... |
Herlev Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1911-1949] | DSB | 41,7 | 1911.12.01 | 1949.05.15 |
Frederikssundbanen [1879-1911] | DSB | 37,1 | 1879.06.15 | 1911.12.01 |
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Linje H (S-Banen) | DSB | 44,9 | 1987.05.31 | I drift |
BBR Data for Herlev StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:02:46 | |
BBR Højde over havet | 13,2 meter |
BBR GPS koordinater | 55.7188739,12.44382168 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1879 |
BBR Bebygget areal i alt | 671 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 671 m2 |
BBR Samlet boligareal | 170 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 721 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Herlev StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Herlev |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Her |
Afsnits GPS koordinater | 55.71889256,12.4431855 |
Billede af Herlev Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Gamle film fra Herlev Station
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Herlev Station, Den nye elektrificerede Balleruplinie passerer Herlev station..
1949, Herlev Station, 0:04 min., Stum
Den nye elektrificerede Balleruplinie passerer Herlev station.
Billeder af Herlev Station
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Herlev Station.
Titel:- 1958 -
Sted:Danmark, Sjælland, Herlev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958
Id:B02463_041a.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Tegninger af Herlev Station
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1878 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Herlev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner (SJS)
Jernbanested: Frederiksberg - Frederikssund
Beskrivelse: Standardtegning for stationerne *Herlev, *Måløv og *Veksø.
Originaltegningen befinder sig i Hedemanns arkiv, Rigsarkivet.
Infrastrukturejer: Sjællandske Jernbane-Selskab
Motivdato: 1878
Anslået motivdato: ca. 1878
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00005686
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1878 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Herlev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner (SJS)
Jernbanested: Frederiksberg - Frederikssund
Beskrivelse: Standardtegning for stationerne *Herlev, *Måløv og *Veksø.
Originaltegningen befinder sig i Hedemanns arkiv, Rigsarkivet.
Infrastrukturejer: Sjællandske Jernbane-Selskab
Motivdato: 1878
Anslået motivdato: ca. 1878
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00005688
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1878 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Herlev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner (SJS)
Jernbanested: Frederiksberg - Frederikssund
Beskrivelse: Standardtegning for stationerne *Herlev, *Måløv og *Veksø.
Originaltegningen befinder sig i Hedemanns arkiv, Rigsarkivet.
Infrastrukturejer: Sjællandske Jernbane-Selskab
Motivdato: 1878
Anslået motivdato: ca. 1878
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00005690
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1878 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Herlev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner (SJS)
Jernbanested: Frederiksberg - Frederikssund
Beskrivelse: Standardtegning for stationerne *Herlev, *Måløv og *Veksø.
Originaltegningen befinder sig i Hedemanns arkiv, Rigsarkivet.
Motivdato: 1878
Anslået motivdato: ca. 1878
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00006353
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1878 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Herlev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner (SJS)
Jernbanested: Frederiksberg - Frederikssund
Beskrivelse: Standardtegning for stationerne *Herlev, *Måløv og *Veksø.
Originaltegningen befinder sig i Hedemanns arkiv, Rigsarkivet.
Motivdato: 1878
Anslået motivdato: ca. 1878
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00006354
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1878 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Herlev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner (SJS)
Jernbanested: Frederiksberg - Frederikssund
Beskrivelse: Standardtegning for stationerne *Herlev, *Måløv og *Veksø.
Originaltegningen befinder sig i Hedemanns arkiv, Rigsarkivet.
Motivdato: 1878
Anslået motivdato: ca. 1878
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00006355
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1878 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Herlev Station.
Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner (SJS)
Jernbanested: Frederiksberg - Frederikssund
Beskrivelse: Standardtegning for stationerne *Herlev, *Måløv og *Veksø.
Originaltegningen befinder sig i Hedemanns arkiv, Rigsarkivet.
Motivdato: 1878
Anslået motivdato: ca. 1878
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: DJM papirkopier
Scannummer: DJM02-00006356
Google Street View af Herlev Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Herlev Station
Kort over Herlev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Herlev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Herlev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Herlev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Herlev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Herlev Station
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |