Islev S-togstrinbræt (Ist), en artikel om Islev S-togstrinbræt




Islev S-togstrinbræt – En Historisk Station på Frederikssundbanen

Islev S-togstrinbræt er en station på Frederikssundbanen, der er en del af det københavnske S-togsnet. Trods sit navn ligger Islev Station i bydelen Vanløse og ikke i Islev, som ligger lidt nordligere. Stationen har en spændende historie med flere navneskift, byggeomlægninger og moderniseringer, der har gjort den til en vigtig del af Københavns offentlige transportsystem.

Etableringen af Islev Station

Islev S-togstrinbræt har en unik historie, da det blev oprettet som Frederikssundbanens første trinbræt i 1931 under navnet Islemark. I 1933 blev navnet ændret til Islev, som var lettere at udtale og mere intuitivt for rejsende. Oprindeligt havde man overvejet navnet Slotsherrensvej, men dette blev droppet til fordel for det kortere og mere praktiske Islev.

Fra starten var stationen kun en simpel holdeplads uden nogen særlig infrastruktur. Der var ikke en egentlig stationsbygning, og billetkontoret blev først indrettet i 1936. I de første år var billetsalget placeret i en midlertidig træbygning, der oprindeligt var tiltænkt Fuglebakken Station, men som blev flyttet til Islev, da Fuglebakkens byggeri blev forsinket.

Fra Trinbræt til Station

I 1938 blev der etableret et midlertidigt arbejdssidespor ved stationen som forberedelse til den senere S-bane til Ballerup. Sidesporet lå på en hævet banedæmning og blev primært brugt til arbejdskørsel i forbindelse med de kommende udvidelser af S-togsnettet.

I 1942 blev stationen forbedret med en større ekspeditionsbygning. Denne bygning var dog ikke ny – den blev overtaget fra den nedlagte Valby S-station, som på dette tidspunkt havde fået en ny bygning. Genbrug af stationselementer var almindelig praksis i DSB's udbygningsprojekter, da det var en økonomisk og praktisk løsning.

S-togets Ankomst til Islev

Den 15. maj 1949 blev Islev Station officielt en del af S-togsnettet, da strækningen mellem Vanløse og Ballerup blev elektrificeret. I begyndelsen var der kun S-togsdrift på hverdage, men fra oktober samme år blev der også indført elektrisk drift om søndagen. Islev var dermed en af de tidlige stationer, der fik elektrificeret togdrift i København.

Den Moderne Station fra 1965

I 1965 fik Islev sin nuværende stationsbygning. Den tidligere ekspeditionsbygning fra 1942 blev fjernet, og en ny, mere moderne stationsbygning blev opført. Denne bygning var bedre tilpasset den voksende pendlertrafik, og stationen blev nu en mere væsentlig del af Frederikssundbanen.

Islev Station i Dag

Islev Station er i dag en del af Frederikssundbanens linje C, som strækker sig fra Frederikssund til Klampenborg og passerer igennem Københavns Hovedbanegård. Stationen ligger som nævnt i Vanløse, men den betjener også områderne omkring Islev og Rødovre.

Selvom Islev ikke er en af de mest trafikerede stationer på S-togsnettet, er den et vigtigt stoppested for pendlere, der rejser mellem forstæderne og København.

Infrastruktur og Transportmuligheder

Islev Station ligger på en forhøjet banedæmning, hvilket er en typisk løsning for S-togsstrækninger i Københavns forstæder. Perronen er tilgængelig via trapper og en elevator, hvilket gør stationen handicapvenlig.

Stationen har en række faciliteter, der gør rejsen mere bekvem for passagererne:
  • Elevator og trapper til perronen
  • Cykelparkering for pendlere, der cykler til stationen
  • Billetautomater til køb af billetter og rejsekortprodukter

Stationens Rolle i Københavns S-togsnet

Frederikssundbanen er en af de vigtigste linjer i S-togssystemet, da den forbinder de vestlige forstæder med Københavns centrum. Med stationer som Vanløse, Flintholm, Valby og Hovedbanegården på ruten, giver linjen nem adgang til skift mellem Metro, regionaltog og andre S-togslinjer.

Islev Station spiller en vigtig rolle som en mindre, men strategisk beliggende station for pendlere i området.

Udvikling og Fremtidsperspektiver

I takt med Københavns befolkningsvækst og den øgede fokus på offentlig transport vil der sandsynligvis ske yderligere forbedringer af stationen i fremtiden. Mulige tiltag kan inkludere:
  • Forbedrede cykelparkeringsmuligheder for at imødekomme den stigende tendens til kombinerede cykel-tog-rejser
  • Opgraderinger af ventefaciliteter for at gøre stationen mere komfortabel for passagerer
  • Eventuel frekvensforøgelse af S-tog i myldretiden for at håndtere øget passagerantal

Islev S-togstrinbræt har gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling siden sin åbning i 1931. Fra en simpel holdeplads med et midlertidigt billetsalg til en fuldt funktionel S-togsstation på Frederikssundbanen har stationen spillet en vigtig rolle i udviklingen af Københavns S-togsnet.

Med sin placering i Vanløse og dens tilknytning til både Frederikssundbanen og det bredere S-togsnet er Islev Station fortsat en vigtig transporthub for daglige pendlere. I takt med den løbende udvikling af Københavns offentlige transport vil Islev Station forblive en væsentlig del af hovedstadens infrastruktur.


Stamdata for Islev S-togstrinbræt

Andre navne og stavemåderIslemark
Byggeår1963
Åbnet1965
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseSlotsherrensvej 137, 2720 Vanløse
StednavneforkortelseIst
Højdeplacering over havet16,1 meter
GPS koordinater55.698965,12.469365


Oversigt over andre stationer fra Islev

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetIslev S-togstrinbræt (Ist)Islev S-togstrinbræt – En Historisk Station på Frederikssund...
Islev Station (Isb) [1942-1965]Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss...
Islev Billetsalgssted (Ist) [1936-1942]Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss...
Islev Trinbræt (Ist) [1931-1936]Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss...


Islev S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Linje C (S-Banen) DSB 55,01950.05.14I drift
Linje H (S-Banen) DSB 44,91987.05.31I drift



BBR Data for Islev S-togstrinbræt

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:05:11
BBR Højde over havet16,1 meter
BBR GPS koordinater55.69933101,12.46922743
BBR Byggeår eller konverteringsår1963
BBR Bebygget areal i alt100 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen100 m2
BBR Samlet erhvervsareal100 m2
BBR Antal etager1

Banedanmarks Data for Islev S-togstrinbræt

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnIslev
Afsnits typeTrinbræt
Afsnits forkortelseIst
Afsnits GPS koordinater55.69896693,12.46945117



Billede af Islev S-togstrinbræt

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billeder af Islev S-togstrinbræt

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billede af Islev S-togstrinbræt.
Billede af Islev S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Google Street View af Islev S-togstrinbræt

Google Street View af Islev S-togstrinbræt.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Islev S-togstrinbræt

Historisk kort over Islev S-togstrinbræt
Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Islev S-togstrinbræt
Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Islev S-togstrinbræt
Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Islev S-togstrinbræt
Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Islev S-togstrinbræt
Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Islev S-togstrinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år
Knud B. Christoffersen
1989
126
Frederikssund
Thorsgaard
87-88165-72-8
Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Københavns S-bane 1934-1984
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Københavns S-bane 1934-1984
John Poulsen
1984
112

Bane Bøger
87-88632-01-6
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0
S-banen 1934-2009
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
S-banen 1934-2009
Morten Flindt Larsen, John Poulsen
2009
360

Bane Bøger Aps
978-87-91434-204