Islev S-togstrinbræt (Ist), en artikel om Islev S-togstrinbræt
Islev S-togstrinbræt – En Historisk Station på Frederikssundbanen
Islev S-togstrinbræt er en station på Frederikssundbanen, der er en del af det københavnske S-togsnet. Trods sit navn ligger Islev Station i bydelen Vanløse og ikke i Islev, som ligger lidt nordligere. Stationen har en spændende historie med flere navneskift, byggeomlægninger og moderniseringer, der har gjort den til en vigtig del af Københavns offentlige transportsystem.Etableringen af Islev Station
Islev S-togstrinbræt har en unik historie, da det blev oprettet som Frederikssundbanens første trinbræt i 1931 under navnet Islemark. I 1933 blev navnet ændret til Islev, som var lettere at udtale og mere intuitivt for rejsende. Oprindeligt havde man overvejet navnet Slotsherrensvej, men dette blev droppet til fordel for det kortere og mere praktiske Islev.Fra starten var stationen kun en simpel holdeplads uden nogen særlig infrastruktur. Der var ikke en egentlig stationsbygning, og billetkontoret blev først indrettet i 1936. I de første år var billetsalget placeret i en midlertidig træbygning, der oprindeligt var tiltænkt Fuglebakken Station, men som blev flyttet til Islev, da Fuglebakkens byggeri blev forsinket.
Fra Trinbræt til Station
I 1938 blev der etableret et midlertidigt arbejdssidespor ved stationen som forberedelse til den senere S-bane til Ballerup. Sidesporet lå på en hævet banedæmning og blev primært brugt til arbejdskørsel i forbindelse med de kommende udvidelser af S-togsnettet.I 1942 blev stationen forbedret med en større ekspeditionsbygning. Denne bygning var dog ikke ny – den blev overtaget fra den nedlagte Valby S-station, som på dette tidspunkt havde fået en ny bygning. Genbrug af stationselementer var almindelig praksis i DSB's udbygningsprojekter, da det var en økonomisk og praktisk løsning.
S-togets Ankomst til Islev
Den 15. maj 1949 blev Islev Station officielt en del af S-togsnettet, da strækningen mellem Vanløse og Ballerup blev elektrificeret. I begyndelsen var der kun S-togsdrift på hverdage, men fra oktober samme år blev der også indført elektrisk drift om søndagen. Islev var dermed en af de tidlige stationer, der fik elektrificeret togdrift i København.Den Moderne Station fra 1965
I 1965 fik Islev sin nuværende stationsbygning. Den tidligere ekspeditionsbygning fra 1942 blev fjernet, og en ny, mere moderne stationsbygning blev opført. Denne bygning var bedre tilpasset den voksende pendlertrafik, og stationen blev nu en mere væsentlig del af Frederikssundbanen.Islev Station i Dag
Islev Station er i dag en del af Frederikssundbanens linje C, som strækker sig fra Frederikssund til Klampenborg og passerer igennem Københavns Hovedbanegård. Stationen ligger som nævnt i Vanløse, men den betjener også områderne omkring Islev og Rødovre.Selvom Islev ikke er en af de mest trafikerede stationer på S-togsnettet, er den et vigtigt stoppested for pendlere, der rejser mellem forstæderne og København.
Infrastruktur og Transportmuligheder
Islev Station ligger på en forhøjet banedæmning, hvilket er en typisk løsning for S-togsstrækninger i Københavns forstæder. Perronen er tilgængelig via trapper og en elevator, hvilket gør stationen handicapvenlig.Stationen har en række faciliteter, der gør rejsen mere bekvem for passagererne:
- Elevator og trapper til perronen
- Cykelparkering for pendlere, der cykler til stationen
- Billetautomater til køb af billetter og rejsekortprodukter
Stationens Rolle i Københavns S-togsnet
Frederikssundbanen er en af de vigtigste linjer i S-togssystemet, da den forbinder de vestlige forstæder med Københavns centrum. Med stationer som Vanløse, Flintholm, Valby og Hovedbanegården på ruten, giver linjen nem adgang til skift mellem Metro, regionaltog og andre S-togslinjer.Islev Station spiller en vigtig rolle som en mindre, men strategisk beliggende station for pendlere i området.
Udvikling og Fremtidsperspektiver
I takt med Københavns befolkningsvækst og den øgede fokus på offentlig transport vil der sandsynligvis ske yderligere forbedringer af stationen i fremtiden. Mulige tiltag kan inkludere:- Forbedrede cykelparkeringsmuligheder for at imødekomme den stigende tendens til kombinerede cykel-tog-rejser
- Opgraderinger af ventefaciliteter for at gøre stationen mere komfortabel for passagerer
- Eventuel frekvensforøgelse af S-tog i myldretiden for at håndtere øget passagerantal
Islev S-togstrinbræt har gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling siden sin åbning i 1931. Fra en simpel holdeplads med et midlertidigt billetsalg til en fuldt funktionel S-togsstation på Frederikssundbanen har stationen spillet en vigtig rolle i udviklingen af Københavns S-togsnet.
Med sin placering i Vanløse og dens tilknytning til både Frederikssundbanen og det bredere S-togsnet er Islev Station fortsat en vigtig transporthub for daglige pendlere. I takt med den løbende udvikling af Københavns offentlige transport vil Islev Station forblive en væsentlig del af hovedstadens infrastruktur.
Stamdata for Islev S-togstrinbræt
Andre navne og stavemåder | Islemark |
Byggeår | 1963 |
Åbnet | 1965 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Slotsherrensvej 137, 2720 Vanløse |
Stednavneforkortelse | Ist |
Højdeplacering over havet | 16,1 meter |
GPS koordinater | 55.698965,12.469365 |
Oversigt over andre stationer fra Islev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Islev S-togstrinbræt (Ist) | Islev S-togstrinbræt – En Historisk Station på Frederikssund... | |
Islev Station (Isb) [1942-1965] | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... | |
Islev Billetsalgssted (Ist) [1936-1942] | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... | |
Islev Trinbræt (Ist) [1931-1936] | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... |
Islev S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Linje H (S-Banen) | DSB | 44,9 | 1987.05.31 | I drift |
BBR Data for Islev S-togstrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:05:11 | |
BBR Højde over havet | 16,1 meter |
BBR GPS koordinater | 55.69933101,12.46922743 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1963 |
BBR Bebygget areal i alt | 100 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 100 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 100 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Islev S-togstrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Islev |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Ist |
Afsnits GPS koordinater | 55.69896693,12.46945117 |
Billede af Islev S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Billeder af Islev S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Google Street View af Islev S-togstrinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Islev S-togstrinbræt

Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Islev S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Islev S-togstrinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |